svētdiena, 2014. gada 22. jūnijs

Vēsture



   Kas ir vēsture? Var būt vismaz divi savādāk formulēti jautājumi.
   Vai vēsture ir organisks process? Vai vēsture ir tāds pats process, kāds sastopams dzīvo organismu izaugsmē vai bioloģisko organismu evolūcijā?
   Jeb varbūt vēsture ir cilvēku apzināti konstruēta izpausme tāpat kā ir veidots jebkurš mehānisms?
   Lai atbildētu uz jautājumu, kas ir vēsture, noteikti ir jāatbild uz jautājumu, kas ir sabiedrība? Vai sabiedrība ir organisms jeb mehānisms?
   Ja sabiedrība ir organisms, tad sabiedrība rodas uzvedības normu evolūcijas rezultātā. Šīs normas neviens apzināti neizdomāja. Uzvedības normas ir sarežģīta procesa rezultāts. Tas ir process, kurā katrs jauns solis balstās uz visu iepriekšējo soļu vēsturi.
   Cits viedoklis: sabiedrību veido apzināti, ņemot vērā mērķtiecību, vajadzību. Lai sabiedrību veidotu apzināti un mērķtiecīgi, tad ir vajadzīgi divi komponenti: 1) radošā elite, kas vada procesu, un 2) „materiāls”, no kura izveidot sabiedrību.
   Eliti (inteliģenci) franču vēsturnieks Augustin Cochin (1876-1916) nosauca par „mazo tautu” pretstatā „lielajai tautai”- ļauzu masām, sabiedrības veidošanas „materiālam”.

  

sestdiena, 2014. gada 21. jūnijs

Bērni



   Demogrāfiskais aspekts ir ne tikai iedzīvotāju skaits, rases un tautu skaitliskā sastāva pieaugums. Demogrāfiskais aspekts ir arī bērni un ar tiem saistītais morāli psiholoģiskais stāvoklis.
   Bērnu klātbūtne ievērojami izmaina vecāku psiholoģiju. Bērnu klātbūtne ievērojami kāpina vecāku atbildības pakāpi. Vecākiem rodas cits skatījums uz pasauli, dzīvi. Bērnu klātbūtne veicina domāšanas racionālismu, saprātīgumu. Vecāki jūtas atbildīgi par savu bērnu likteni, tāpēc arī pret sevi izturās ievērojami atbildīgāk, jo bezatbildība atsauksies uz bērnu labklājību, nākotni.
   Bērnu klātbūtne kāpina ne tikai vecāku individuālo atbildību. Bērnu klātbūtne kāpina sabiedrības sociālo atbildību. Ja sabiedrībā ir daudz bērnu, tad sabiedrības institūtiem ir par viņiem jārūpējās. Sabiedrības institūtu atbildības mērs manāmi pieaug, ja sabiedrības locekļiem ir daudz bērnu.
   Bērnu skaita pieaugums var pozitīvi izmainīt sociuma apziņu, mazināt iracionālismu un hēdonismu.


piektdiena, 2014. gada 20. jūnijs

Stereotipi



   Var konstatēt vismaz piecus galvenos stereotipus, kuri kavē refleksijas mehānismus, neļaujot apzināti organizēt savas attīstības procesus. Tie ir stereotipi, kurus cilvēks pats ir izdomājis un tādējādi pats ierobežo savu brīvību. Cilvēks nonāk stereotipu gūstā.
   Pirmais: cilvēks visam vainu meklē kauzāli – pagātnē un uzdodot jautājumu „Kāpēc?”. Tāpēc liekas, ka visi dzīves fenomeni tiecas no organizēta stāvokļa uz mazāk organizētu stāvokli.
   Otrais: priekšstats par zinātniski tehnisko revolūciju kā dabisku mehānismu cilvēces attīstībā.
   Trešais: priekšstats, ka patērēšanas sabiedrībai nav alternatīvas, un tas ir progresīvs sociālais modelis.
   Ceturtais: racionālisma dominēšana ekonomikā, politikā, militārajā un citā sfērā.
   Piektais: individuālisma dominēšana sociālajās attiecībās; indivīda tiesības tiek pārspīlētas, salīdzinot ar pienākumiem pret kolektīvu.
   Patiesībā vajadzētu valdīt teleoloģiskajai pieejai, kad uzdot jautājumu „Priekš kam?” un atbildi meklē nākotnes jēgā.


  
  

ceturtdiena, 2014. gada 19. jūnijs

Izredzēto tipāžs



   Vēl viens oriģināls risinājums: par proletariāta un buržuāzijas mentalitātes kopību un lomu Rietumu civilizācijas katastrofā.
   „Pašlaik postburžuāzijas mentalitāte uzskatāmi atsedz Rietumu civilizācijas katastrofu sabiedrības elites līmenī. Ja PEP mentalitātē katastrofa atsedzas ļaužu masu līmenī, tad postburžuāzijas mentalitātē katastrofa atsedzas sabiedrības valdošās daļas līmenī.
   Abas grupas civilizāciju grauj divējādi.
   Pirmkārt, PEP un postburžuāzija atsakās no sociālās solidaritātes, sociālā kolektīvisma un elementāras cilvēciskās solidaritātes. Atsakās no līdzcietības it kā nepiemērotajiem cilvēkiem, kuri nav piemēroti dzīvei ciniskajā un antihumānajā materiālistiskajā atmosfērā. Gan PEP, gan postburžuāzija ciniski apliecina galēji individuālistisku pieeju ar rasistisku noslieksmi, atsakoties atzīt un cienīt tos, kuri viņiem šķiet neveiksminieki un neizdevušies tipi. Arī Latvijas medijos laiku pa laikam iezaigojās augstprātīgs naids pret tiem, kuriem ir vajadzīga sociālā palīdzība un tai nākas atdot budžeta naudu, kuru savējie varētu klusi sadalīt starp savējiem.
   PEP un postburžuāzijas materiālistiskā morāle ir rupjš izaicinājums kristiānisma morālei un sabiedrībai, jo normālā sabiedrībā dzīve nav iespējama bez sociālās saliedētības un gatavības vajadzīgajā brīdī izrādīt spontānu solidaritāti. PEP un postburžuāzija kristiāniskās brālības vietā realizē izredzētības kultu. Pie tam to nedara slepeni, bet demonstratīvi atklāti popularizē medijos. Latvijas galvaspilsētas mediju saturs ir teicams piemērs.
   Otrkārt, PEP un postburžuāzija neatzīst kolektīvisma izpausmes. Atzīst vienīgi savas individuālās izpausmes. Zinātnes, mākslas, izglītības kolektīvi kopīgajiem sasniegumiem izredzēto tipāžs pretstata savu individuālo saprātu un atzīst vienīgi sava individuālā saprāta unikālos un ģeniālos izgarojumus. Noteikta vērtība ir tikai izredzētā tipāža darbībai, jo tā ir dzīves saimnieku, suverēnu privātīpašnieku, auglīgu biznesmeņu un veiklu klerku kreatīvās šķiras individuālā darbība, kas tiek pretstatīta jebkurai kolektīvajai darbībai.
   Ļoti nepatīkami ir tas, ka individuālā saprāta unikālo un ģeniālo sasniegumu slavēšanā ietilpst kultūras mantojuma un radošo personību ignorēšana un izsmiešana, kas civilizācijas katastrofu iekrāso sevišķi bēdīgi. Labi ir zināms, ka tiem, kuri neciena un nemācās no pagātnes, neciena sabiedrības patiesi spējīgākos un talantīgākos cilvēkus, nav nekāda nākotne.”

No esejas: Civilizācijas katastrofālās sprukas. Sestā eseja: izredzēto tipāžs.

  
  

ceturtdiena, 2014. gada 5. jūnijs

Piemērs



   Šodien no rīta sacerētajam tekstam „Konteksts” vakarā ieguvu šādu apstiprinājumu: Укропомрачение
О духовных причинах украинского кризиса
О глубоком духовном помрачениии многих сегодняшних граждан Украины, о зомбировании и самозомбировании говорят ужасающие факты. «Восторги смерти» хлещут с телеэкранов, брызжут из социальных сетей, звучат на улицах. Иначе как коллективным и индивидуальным беснованием это объяснить затруднительно.
Одна из причин помрачения — внедрение в течение 23 лет сектантского мышления. Украину даже назвали полигоном для сект. Здесь их около 70-ти. И персоны в политикуме соответствующие — начиная с пастора Турчинова, продолжая сайентологом Яценюком, завершая самосвятом Филаретом Денисенко, т.н. «киевским патриархом».
Коллега описывает случай инверсного сектантского сознания в Киеве: «Тетка лет шестидесяти приблизилась ко мне: "В нашей церкви пастор нам объяснил, что Путин — это сатана в человеческом облике". Сказала и начала смеяться чуть ли не гомерическим смехом. Потом остановилась и спросила: «Не верите? Зря, зря... Приходите в воскресенье к нам. Мы поем, славим Бога».



trešdiena, 2014. gada 4. jūnijs

Konteksts



   Ukrainas notikumi noteikti ir planetāri globālo procesu sastāvdaļa. Ukrainas notikumu analīzē noteikti jāņem vērā planetāri globālais konteksts.
   Šajā kontekstā no vienas puses ietilpst tie procesi, kuri attiecās uz „balto” cilvēku likteni. No otras puses ietilpst tie procesi, kas attiecās uz citu rasu (civilizāciju) likteni. Praktiski tas nozīmē, ka centrā ir planetāri globālā demogrāfiskā pāreja un tas viss, kas ar to saistīts. Eiropeīdiem tā ir izmiršana, pirmsnāves agonija, planetārās iniciatīvas un kulturoloģiskā statusa zaudēšana. Citām rasēm tas ir demogrāfiskais kāpums, pasionaritātes pieaugums, planetārās iniciatīvas pārņemšana un kulturoloģiskā statusa iegūšana un nostiprināšana. Tādējādi „baltie” zaudē savu lomu uz planētas un strauji nonāk citu enerģisku rasu pakļautībā. Protams, citas rases joprojām turpina tradicionālo cīņu pret vesternizāciju un Rietumu civilizācijas kundzību, ko histēriski cenšas saglabāt „baltie”.
   Katrā ziņā nav aizmirstams, ka planetāri globālajiem procesiem piemīt milzīgi sakāpināta enerģija. Tā ir tāda tipa enerģija, kas izpaužās pārejas posmos, kad visi spēki tiek koncentrēti gan iepriekšējās dzīves kārtības saglabāšanai, gan jaunu dzīves apstākļu izveidošanai. Tā ir strukturāli ļoti pretrunīga enerģija, kurai piemīt gan milzīgas ambīcijas, gan īstas pašpārliecinātības trūkums, gan hipertrofēta pašaizsardzība, gan fanātiska velme realizēt jaunos dzīves uzdevumus. Tā nav enerģija, kas ir raksturīga laikmetiem, kad ir iestājusies zināma dzīves stabilitāte, kas var pat robežoties ar stagnāciju. Tā ir enerģija, kurai piemīt izteikta agresivitāte, iracionālisms, saprāta zaudēšana, aloģiskums uzvedībā un darbībā. Turklāt tas attiecas uz abām pusēm; tiem, kuri iet bojā un cenšas par katru cenu paildzināt savu eksistenci; arī tiem, kuri fanātiski vēlas radikāli optimizēt savu dzīvi saskaņā ar jaunajām vajadzībām.
   Ukrainas notikumi parāda, ka agresivitāte, iracionālisms, saprāta zaudēšana, aloģiskums uzvedībā un darbībā praktiski var prasīt arī lielus cilvēku upurus. Minētās īpašības transformējās ārprātīgā savstarpējā naidā, ārprātīgā cinismā, arprātīgās psihiskās reakcijās. Tas bija sastopams arī agrāk, kur bojāejošā un reti nelietīgā ASV izprovocēja asiņainus slaktiņus. Tikai agrāk tas galvenokārt notika citu civilizāciju zemēs. Ukraina ir „balto” zeme, un Ukrainā pamatā izpaužās „balto” iekšējās kaislības, kuras stimulē demogrāfiskā pāreja un tās sekas. Kaislības atklāj „balto” degradāciju: latviešu pagrimumu, ebreju pagrimumu, ukraiņu, krievu pagrimumu, arī citu Eiropas tautu pagrimumu, vairs nespējot objektīvi vērtēt savu dzīvi. Ukrainas notikumi atklāj, cik grandiozi eiropeīdu prātu ir aptumšojis rases kritiskais un bezcerīgais stāvoklis.
   Saprotams, šis stāvoklis lielā mērā ir arī pašu „balto” uzkurināts. Tas nav tik lielā mērā citu rasu uzkurināts. Pirmsnāves agonijā „baltie” paši sāk viens otru iznīcināt. „Balto” morālais un intelektuālais pagrimums jau ir tik grandiozs, ka par lielajiem cilvēku upuriem var teikt – „viņi paši to ir pelnījuši”.