svētdiena, 2016. gada 17. aprīlis

Bon sauvage


   Tā franču valodā sauc „labsirdīgos mežoņus”. Apgaismības laikmetā labsirdīgais mežonis bija populārs literārais tēls. Par labsirdīgajiem mežoņiem faktiski jūsmoja vienmēr. Homērs jūsmoja par ganiem, Horācijs jūsmoja par skitiem, Tacits jūsmoja par ģermāņiem, Montēns jūsmoja par Amerikas indiāņiem. Nav manīts, ka baltvācieši būtu jūsmojuši par baltu ciltīm kā labsirdīgajiem mežoņiem. Tā nenotika arī Rietumu ceļotāju ceļojumu aprakstos, kurus savā laikā apskatīja Arnolds Spekke savā grāmatā. Rietumu ceļotāji vietējos zemniekus raksturoja ļoti drūmās krāsās, uzsverot netīrību, nekārtību, dzeršanu, kaušanos, zemnieku mežonīgo uzvedību un mežonīgo ārieni. Arī Merķelis latviešus neapraksta kā labsirdīgos mežoņus. Nav ticams, ka arī šodien Rietumu cilvēku apziņā latvieši figurē kā labsirdīgie mežoņi. Figurē kā mežoņi (tas ir daudzkārt sastapts ārzemnieku reakcijā), bet nevis kā labsirdīgie mežoņi. Kāpēc tā notiek? Domājams, tāpēc, ka latviešiem pietrūkst labsirdības. Mežonība nav sintezēta ar dvēselisko labsirdību. Toties ir sintezēta ar aprobežotu uzpūtību, pašpārliecinātu agresivitāti, paškritikas trūkumu, attieksmes vulgaritāti. Latvietis izturās neadekvāti savam intelektuālajam un morālajam līmenim. Izturās neadekvāti savam sasniegtās kultūras līmenim, civilizētības līmenim. Latvietis labsirdīgi neizvēlās savu reālo vietu dzīvē. Latvieša ambīcijās nav labsirdīga pašcieņa, kas noteikti ir labsirdīgo mežoņu patīkamākā un cienījamākā īpašība.



Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru