Rietumu civilizācijā taisnīguma ābeces noskaidrošana sākās
sengrieķu filosofijā. Platons, bet īpaši Aristotelis, ir tā laika taisnīguma
izpratnes korifeji. Aristoteļa pieeja taisnīgumam kļuva zināms etalons šīs kategorijas
izpratnē līdz Jaunajiem laikiem, kad sāka dominēt cita pieeja taisnīgumam.
Taisnīguma kategoriju analizē sociālajā filosofijā, politikas filosofijā,
ētikā. Sociālajā filosofijā un politikas filosofijā taisnīgums tiek izmantots,
lai formulētu sociālo un politisko vērtību tādiem jēdzieniem kā „brīvība”, „vienlīdzība”,
„tiesiskums”, „labums”. Uzmanība tiek pievērsta taisnīgas sabiedriskās iekārtas
iezīmēm un taisnīguma lomai sociāli politiskā darbībā. Aristotelim taisnīgums
apliecināja vienlīdzību. Bet tikai tā bija vienlīdzība starp vienlīdzīgiem
subjektiem un nevienlīdzība starp nevienlīdzīgiem subjektiem. Aristotelis
taisnīgumu uzskatīja par labumu hierarhiskā sociālajā uzbūvē. Viņa pārliecībā
taisnīguma galvenā vērtība ir sniegt labumu katrā sociālajā slānī. Taisnīgums
ir jāievieš, lai būtu noteikts labums. Aristoteļa pieeja taisnīgumam kļuva
etalons. Līdz Jaunajiem laikiem pret taisnīgumu izturējās kā pret labuma avotu,
labuma faktoru u.tml. Viss radikāli izmainījās Jaunajos laikos, kad sāka
dominēt, droši var teikt, sociālā un politiskā demagoģija, faktiski – apzināts pašapmāns.
Piemēram, sāka popularizēt tēzi, ka visi cilvēki pēc dabas ir vienādi,
cilvēkiem piemīt dabiskā (fiziskā) vienādība. Radās taisnīguma liberālā
teorija. Tajā prioritāte ir līdztiesībai, individuālo tiesību aizsardzībai,
līgumattiecībām sabiedriskajos procesos, tiek atzīta vienošanās par dzīves
sociāli politisko kārtību. Tika izplatīta prasība pret visiem sabiedrībā
izturēties vienlīdzīgi. To ir jānodrošina tiesiskumam. Ja Aristoteļa
kanoniskajā pieejā taisnīguma mērķis bija labums, tad Jaunajos laikos
taisnīguma mērķis kļuva tiesiskums – taisnīgums tiek panākts ar tiesiskumu, godīgu
tiesiskumu. Kants akcentēja tiesiskuma prioritāti, tiesisko absolūtismu. Viņš
rakstīja par nepieciešamību ierobežot subjektīvo gribu, neļaujot tai ietekmēt
citu cilvēku likteni, neļaujot kādam ierobežot citu brīvību. Kants taisnīguma
iespējamību saskatīja tikai tad, ja valda cilvēks ar neierobežotu varu, kas
tiek izmantota taisnīguma nodrošināšanai. Kants atzina monarhijas svētību.
Jaunajos laikos, īpaši XX gadsimtā, Rietumu civilizācijā valdošā kļuva
taisnīguma liberālā teorija – taisnīgums individuālajās tiesībās. Sastopama ir
arī taisnīguma libertānistiskā izpratne, kad prevalē libertīnisms: neierobežota
brīvība – praktiski izlaidība, izvirtība, perversitāte utt. Sastopama ir
komunitārisma taisnīguma izpratne: katru cilvēku ietekmē kopiena, indivīdu
nevar skatīt atrauti no kopienas, kā to dara liberālisms; galvenā ir kopienas
attieksme pret taisnīgumu. Mūsdienās tiek diskutēts par starpkulturālo
taisnīgumu, etnokulturālo taisnīgumu. Tāpat tiek aktīvi diskutēts par sociālo
taisnīgumu: materiālo labumu taisnīgu sadali. Taisnīguma iespējamība tiek
apskatīta emotivizma koncepcijā, kad morālos izteikumus neuzskata par loģiskiem
izteikumiem, bet uzskata par cilvēka emociju rezultātu. Tādus izteikumus nevar
pārbaudīt, tie nebalstās uz faktiem, morālajos diskursos nevalda racionālisms.
Tātad arī taisnīgums ir pakļauts emociju varai.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru