Vidusšķira tika apzināti radīta
cīņai pret marksismu, proletariātu un proletariāta revolūcijas iespējamību.
Krievijas proletariāta panākumi ļoti nobaidīja kapitālismu Rietumos. Vidusšķiru
vispirms radīja ar algu un sociālās palīdzības instrumentiem. No 80.gadiem ar
dolāra emisiju stimulēja patērēšanu. Vidusšķira eksistēja vienīgi patērēšanas
jomā, jo ienākumi (algas) nepalielinājās pēc 1958.gada. Patērēšanu nodrošināja
kredīti un emisija. Līdz 80.gadiem Rietumos sociālā stabilitāte balstījās uz to
pašu vērtību sistēmu, uz kādu balstījās PSRS. Dominēja cīņa pret naudas varu.
No 80.gadiem sāka ieviest jaunas vērtības: „brīvība” un „demokrātija”. Tas
notika tāpēc, ka vidusšķirai vairs nav iespējams turpināt patērēšanu pierastajā
līmenī. Vidusšķirai ir vajadzīgs jauns garīgais mierinājums – dzīves ilūzijas.
Tagad vidusšķiras vietā ir radusies jauna kārta – „jaunie nabagi”.
sestdiena, 2016. gada 6. februāris
Pretruna
Marksa personībā savienojās it kā
fundamentāla pretruna. Marksa oriģinālajā intelektuālismā un dvēselē ietilpa no
vienas puses Apgaismības patoss ar bezgalīgo ticību racionālajam. No otras
puses – revolucionārs romantisms, noraidot buržuāzisko naudas racionālismu un
racionālismu vispār. Marksa personība nav pareizi izprotama bez šīs šķietamās
pretrunas. Turklāt šī škietamā pretruna ir tā izpausme, kas Marksu darīja
garīgi lielu un varenu, pavēra ceļu viņa oriģinālajām koncepcijām. Padomju
laikā centās noslēpt Marksa Apgaismības patosu. Runāja par „jauno Marksu” un „jaunā
Marksa” meklējumiem. Taču reāli minētā šķietamā pretruna saglabājās visu mūžu.
Ne velti Marksa polulārākais cilvēces ģēnijs ir Prometējs.
Tāda šķietama pretruna bija arī
Rainī. To latvieši neprata ne saskatīt, ne novērtēt. Latvieši saskatīja tikai
vai nu materiālistisko orientāciju vai ideālistisko orientāciju. Stulba
vienpusība Raiņa personības izpratnē ir savdabīga klasika latviešu
literatūrzinātnē. Latviešu „zinātnieku” aprobežotību pat nespēja koriģēt un
novērst Raiņa interešu reālā materiāla iekšējais pretrunīgums: vācu romantisms
no vienas puses un marksisma proletariskās ideoloģijas racionālais pragmātisms
no otras puses. Šī materiāla pretrunīgums nestimulēja „zinātniekus” padomāt, ka
Raiņa personību nedrīkst traktēt vienpusīgi – materiālistiskajā vai
ideālistiskajā rakursā. Latviešu „zinātnieki” (Kalniņš, Hausmanis, Grīnuma,
Viese) spēja vāvuļot tikai vienā virzienā, restaurējot zinātniskuma jaunu tipu:
zinātniskuma sintēzi ar latviski specifisko šarlatānismu.
trešdiena, 2016. gada 3. februāris
Loģika
Patiesības atklāšanā ir stingra
loģika. Tas cilvēks, kurš atklāj patiesību citam cilvēkam, kļūst šī cita
cilvēka lielākais ienaidnieks. Patiesība ir sāpīga. Grūti samierināties ar
patiesību. Vēlamies kādu sodīt par to, ka mēs nesapratām patiesību. Visvieglāk
ir sodīt patiesības atklājēju. Viņš arī visvairāk asociējās ar rūgto patiesību.
Viņš pirmais (un ne reti vienīgais)
saņem sodu par patiesības atklāšanu.
Patiesības atklāšanā stingra
loģika ir ne tikai individuālajā līmenī, bet arī kolektīvajā līmenī. Tautas
līmenī. Arī tautai nepatīk uzzināt patiesību par sevi. Arī tauta vēlas kādu
sodīt par patiesības atklāšanu. Skaidrs, ka arī tauta vispirms soda patiesības
atklājēju. Tautas lielākais ienaidnieks kļūst patiesības atklājējs.
Žurkas
Salīdzinājums nav labs, taču
spilgts un to var lietot. Ebreji bēg no Eiropas. Eiropa iet bojā, un ebreji bēg
no Eiropas. Šo procesu var salīdzināt ar žurku bēgšanu no kuģa, jūtot kuģa
bojāeju. Jūrnieki zina, ja žurkas pa tauvām pamet kuģi, tad gaidāma kāda liela
nelaime. Par Eiropas lielo nelaimi vairs šaubu nav. Eiropiešu civilizācija tiks
sagrauta. Špenglers teica, ka tas notiks ap 2200.gadu. Tātad - 23.gadsimtā.
Špenglers varēja neizjust trako dzīves tempu, ko mēs izjūtam. Tāpēc var teikt,
ka Eiropas noriets būs pat 21.gadsimtā. 21.gadsimta otrajā pusē Eiropa vairs
nelīdzināsies šodienas Eiropai. Iespējams, dziļā provincē („mežos”) būs tikai
kādas saliņas no šodienas Eiropas. Arī paši eiropieši būs savādāki. Dominēs
postcilvēki, par kuru kultūru cilvēkiem ir grūti spriest. Cilvēkiem ir vienīgi
saprotams, ka postcilvēku kultūra radikāli atšķirsies no cilvēku kultūras.
Postcilvēki arī ārēji atšķirsies no cilvēkiem. To latvieši jau tagad redz „delfos”,
kur dominē kolu, dombrovu, kaimiņu dauniskie viepļi.
Ziņa par ebreju bēgšanu no Eiropas
ir jauns pavērsiens Eiropas bojāejas hronikā. Ziņas autors ir ļoti kompetents vīrs – Eiropas Ebreju
kopienas prezidents. Viņa rīcībā noteikti ir konkrēti skaitļi. Viņš ebreju
bēgšanu no Eiropas izskaidro ar antisemītisma pieaugumu un terorismu pret
ebrejiem. Tas ir loģiski. Ebrejus nemīl ne eiropieši, ne arābi, kuri sāk valdīt
Eiropā. Skaidrs, ka saglabāsies senā tradīcija visās nelaimēs vainot ebrejus. Ebreji
tiks uzskatīti par vainīgajiem arī eiropiešu idiotijā, atsakoties dzemdēt
bērnus. Ne visi ebreji var aizbēgt no grimstošās Eiropas. Tāpēc palikušie
organizē pašaizsardzības struktūras, lai nodrošinātu ebreju drošību. Tāda
darbība notiek visas Eiropas mērogā, un tā ir iekļauta Eiropas Ebreju kopienas
dienas kārtībā. Arī tas ir kaut kas pilnīgi jauns. Ebreji neorganizēja nekādu
pašaizsardzību fašistu laikmetā. Iespējams, ebreji ir izdarījuši noteiktus
secinājumus holokausta kontekstā. Ne velti viņus dēvē par gļēviem auniem, kuri bez
jebkādas pretestības soļoja uz gāzes kamerām.
Gudrība
Vārds „gudrība” šodien nav modē.
Ja kādu raksturo ar vārdu „gudrība”, tad to uztver kā ironisku izteikumu. Šodien
gudrība nav reāli sastopama. Tā nav vienīgā izpausme cilvēku darbībā, uzvedībā
un komunikācijā. Gudrību visur ir izkonkurējusi muļķība – veselā saprāta
trūkums. Ja modē (laikmeta iezīme) nav gudrība, tad nevar būt arī filosofija kā
cilvēka prāta un gara aicinājums. Var būt vienīgi filosofija kā profesija,
kuras centrā ir filosofijas vēsture. Tāpēc šodien iecienītā tēma par
filosofijas nāvi ir pilnā mērā pamatota. Ja nav gudrības prakse, tad nevar būt
arī filosofijas prakse.
Vārds „filosofija”, kā zināms,
sastāv no divām daļām: filo + sofija = mīlestība + gudrība. Tādējādi filosofija
ir gudrības mīlestība. Bet tas savukārt nozīmē, ka filosofija tiecas pēc „iekšējā”
– visu izpausmju būtības, jēgas, pamatmērķa u.tml. Cilvēks var dzīvot bez „iekšējā”.
Taču „iekšējais” ir visu izpausmju fundaments un esamības ass. Cilvēks var bez
tā iztikt. Cilvēks var nepievērsties „iekšējam”. Filosofs, kuram filosofija ir
viņa esamības aicinājums, bez „iekšējā” nevar eksistēt.
Politika
Aristotelis politiku uzskatīja par
visaugstāko mākslu. Tāpēc viņa politoloģiskais darbs saucās „Poētika”. Viņaprāt
politika ir cilvēku esamības visaugstākā kolektīvā forma un kolektīvās dzīves
organizācijas metode. Savukārt cilvēks ir politisks dzīvnieks. Tas, kurš
nedzīvo savas valsts politikā, ir morāli neattīstīts dzīvnieks. Tagad teiktu –
postcilvēks. Valsts un tās politika ir svarīgāka par ģimeni un atsevišķu
indivīdu interesēm. Valsts un tās politika ir veselums. Bet veselums vienmēr ir
svarīgāks par tā atsevišķiem elementiem – ģimeni, indivīdiem. Tāds bija
Aristoteļa viedoklis.
Specifika
Viena vietējā dāma rekomendē: “Es novēlu visiem Latvijas iedzīvotājiem
apzināties savu vērtību kā cilvēkiem un kā latviešiem”. Tātad latvieši nav
tikai cilvēki, bet vēl kaut kas cits. Šī riebīgi kroplā atziņa latviešiem
patīk. Pseidointelektuāļu mēslu bedre “Rīgas Laiks” jau ir apsiekalojusi šo
riebīgo kroplību. Tādu riebīgu kroplību var pateikt tikai riebīgs kroplis. To
arī pasaka riebīgs kroplis – pederasta māte. Sieviete, kas dzemdējusi
pederastu. Vai tad var būt vēl kaut kas riebīgi kroplāks?
Jo ilgāk dzīvoju, jo vairāk saprotu, ka latviešiem piemīt kaut kāda
specifiska aprobežotība, kas nav sastopama krieviem, baltkrieviem, poļiem,
ebrejiem. Tas patiešām ir kaut kas īpašs, kas piemīt latviešiem. Piemēram,
ebreju vecāki bērnus jau no mazotnes māca neakcentēt savu etnisko izcelsmi.
Ebrejs uz ielas ir tāds pats cilvēks kā visi citi cilvēki. Viņš nedrīkst ar
kaut ko izcelties. Savukārt vietējā dāma māca latviešus būt ne tikai cilvēkiem,
bet arī kaut kam īpašam atšķirībā no pārējiem cilvēkiem. Tāda rekomendācija,
protams, ir specifiski aprobežota. Tāpēc aktuāls uzdevums ir šo specifiku
leksiski noformēt.
Latviešu specifiskā aprobežotība konkrēti izpaužās nespējā neko paveikt
pilnā mērā, kad paveiktajā fiksējās attiecīgais materiāls visā savā pilnībā.
Latvieši uz visu lūkojās specifiski šauri, kas automātiski liecina par noteiktu
aprobežotību. Latviešu zināšanas un vērtējumi visbiežāk ir šauri, nepilnīgi un galu galā
aprobežoti. Kāpēc tā notiek? Kā rodas šī specifiskā aprobežotība? Kāpēc
veidojās minētās nepilnības zināšanās un vērtējumos?
Iemesls ir nespējā fiksēt un akcentēt galveno. Tas ir labi zināms, ka
latvieši nekad nekoncentrē savu uzmanību galvenajam. To esmu pats novērojis
augstskolā, dzīvē; esmu dzirdējis kolēģu un citu cilvēku žēlošanos par latviešu
nespēju saskatīt galveno un pievērsties galvenajam. Vienmēr uzmanība ir pievērsta sekundārajam vai pat tikai ārējai formai un
simboliskajām asociācijām, bet nevis visdziļākajai jēgai. Tā, piemēram, izgl.un zin.ministra kandidāts Šadurskis
2016.gada februāra sākumā par savu galveno uzdevumu saskata tikumisko
audzināšanu, bet nevis nepieciešamību revidēt visu izglītības sistēmu
atbilstoši Rietumu civilizācijas vispārējās izglītības līmenim.
Acīmredzot nespēja pievērst uzmanību galvenajam atsaucās uz zināšanu un
vērtējumu nepilnību. Latvieši neiegūst zināšanas par patiesību, būtību, kodolu,
galveno u.tml. Latvieši neprot novērtēt patiesāko, būtiskāko, kodolu, galveno
u.tml. Tāpēc rodas specifiska aprobežotība gan zināšanās, gan vērtējumos.
Kā to pārvarēt? Kas jādara, lai latvieši sāktu pievērst uzmanību
galvenajam? Domājams, viss ir atkarīgs no audzināšanas un izglītības procesa,
kurā jau no mazām dienām ir jāiemāca saskatīt galveno gan zināšanās, gan
vērtējumos.
Abonēt:
Ziņas (Atom)