Par izglītību jau pastāv jauna
terminoloģija. Tā ir izveidojusies pakalpojumu ekonomikas terminoloģiskajā
kontekstā, izmantojot pakalpojumu ekonomikas vispārējo jauno vārdu krājumu.
Jaunie termini ir šādi: izglītības
pakalpojums, klients, cena, tirgus attiecības, izglītības ekonomiskā
efektivitāte u.c.
Par jauno terminoloģiju diskutē
zinātnieki, jo izglītības komerciālizācijas procesu apkalpo vesela rinda
speciālistu, kuriem patīk izglītības pielāgošana neoliberālisma retorikai.
Tā, piemēram, zinātniskā diskusija
turpinās par termina „izglītības pakalpojums” definīciju. Nav vienotība par
klientiem; proti, ko uzskatīt par izglītības pakalpojuma klientiem (skolēnus,
studentus, klausītājus utt.).
Jauno attieksmi pret izglītību
zinātnieki pamato ar argumentu, ka tirgus attiecības dominē visā kultūrā.
Savukārt cilvēks vienmēr esot bijis patērētājs, bet ne tikai radītājs. Kultūras
visi artefakti ir prece vai pakalpojums.
Neoliberālisma ideoloģija jau ir
pamatīgi iezombējusi sabiedriskajā apziņā domu, ka bezmaksas izglītība nav
labums, bet gan ļaunums. Sabiedriskā doma jau ir pārliecināta, ka par izglītību
ir jāmaksā, ir jāpērk izglītības pakalpojums.
Neoliberālisma ekonomiskā retorika
savukārt izplata viedokli, ka izglītībai ir noteikta ekonomiskā efektivitāte.
Tas ir normāli, ka katra valsts rūpējās par izglītības rentabilitāti un ekonomisko
efektivitāti.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru