Antropoloģijā jēdzienu „kultūra” kā tehnisku terminu ieviesa Edward Tylor – antropoloģijas
pamatlicējs, slavenās grāmatas „Pirmatnējā kultūra” (1871) autors. Viņš sevi
uzskatīja par etnogrāfu.
XIX gs. divas grāmatas sarakstīja Gustav
Klemn (1802-1867). Abu grāmatu nosaukumā ir vārds „kultūra”.
Pirmo koncepciju par kultūru kā uzvedību izstrādāja A.R.Radcliffe-Brown. Viņš interesējās par kultūru kā abstrakciju,
kultūru kā sociālie signāli, kultūru kā psihiskās aizsardzības mehānismu,
kultūru kā uzvedības abstrakciju.
Vilhelms Ostvalds 1909.gadā pirmais ierunājās par jaunas zinātnes –
kulturoloģijas – nepieciešamību. Viņš kultūru uzskatīja kā faktoru kopumu, kas
kalpo sociālajam progresam, cilvēka un sabiedrības pilnveidošanai. Viņa ieskatā
kultūra aptver cilvēka specifiskās īpašības, atšķirot Homo sapiens no citām dzīvajām būtnēm.
XX gs. pret kultūru kā sistēmu izturējās Benedict Ruth, Herbert Spencer, L.A.White, Robert H.Lowie.
L.A.White apcere „The Science of Culture” ir radikāls pagrieza punkts kultūras
modernajā izpratnē. Viņam kultūra ir dinamiska pašorganizācijas interaktīva iekšēji
vienota sistēma, kurai nav bioloģiskā iedaba. Kultūra ir Homo sapiens bioloģiskās esamības uzturētājs. Tātad: palīdz cilvēkam
kā bioloģiskai būtnei dzīvot.
XX gs. otrajā pusē Rietumos liela loma bija Clifford Geertz uzskatiem. Viņam kultūra ir zīmju sistēma; kultūras
zīmes rada cilvēks un lasa pats cilvēks; zīmju analīze ir cilvēka darbības
analīze un cilvēka uztveres analīze.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru