Špenglera vēstures filosofijas
epopeju var skatīt dažādos aspektos. Tajā skaitā var skatīt no antīkās kultūras
turpinājuma viedokļa t.s. Rietumu kultūrā. Tradicionāli atzīst turpinājumu;
proti, Rietumu kultūra radās kā antīkās kultūras turpinājums, Rietumu kultūras
pamatā ir antīkā kultūra. Lasot Špenglera grāmatu, nepārtraukti nākas sastapties
ar antīkās kultūras, antīkā cilvēka kraso atšķirību no Rietumu kultūras,
Rietumu cilvēka. Apskatot jebkuru problēmu, autors pievērš uzmanību antīkā
materiāla krasajai atšķirībai no Rietumu materiāla. Tādējādi gribot negribot
rodas jautājums par antīkās kultūras kontinuitātes realitāti. Var atklāties, ka
bija divi krasi atšķirīgi cilvēciskie tipi katrs ar savu mentalitāti un
tādējādi arī divas krasi atšķirīgas kultūras. Antīkās kultūras kontinuitāte
Rietumu kultūrā var izrādīties mīts un pašapmāns. Lai apspriestu minēto
jautājumu (hipotēzi), noteikti nākas pārlasīt Karena Svasjana ļoti dziļo grāmatu
par Eiropas idejisko evolūciju. No minētā jautājuma (hipotēzes) viedokļa noteikti
nākas pārlasīt arī citas grāmatas. Nākas ņemt vērā barbaru iebrukumu antīkajā
teritorijā, barbaru lomu agrīnajos „tumšajos” viduslaikos kā savdabīgu pārejas
laikmetu starp divām krasi atšķirīgām pasaulēm – antīko pasauli un Rietumu
pasauli. Noteikti nākas pārskatīt Renesanses lomu kā speciālu „projektu”
Rietumu kultūrā, meklējot sev garīgo placdarmu turpmākai dzīvei. Renesanse taču
liecina, ka nekāda organiska kontinuitāte praktiski nebija. Barbari neko
neturpināja. Tikai vēlāk barbari + antīkā sociuma paliekas (faktiski kaut kāds
jauns abu ģenētisko potenciālu asimilācijas produkts) apzināti restaurēja
antīko materiālu. Faktiski restaurēja tikai drumslas, jo antīkajam cilvēkam, kā
raksta Špenglers, nemaz neinteresēja saglabāt savu kultūras mantojumu, kā tas
interesēja senās Ēģiptes cilvēkus un, protams, fanātiski interesē Rietumu
cilvēkus.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru