Tas, ko esmu nosaucis par noziegumu brīvību, ir saistīts ar diviem
jautājumiem. Atbilde uz abiem jautājumiem nosaka noziegumu brīvības sociāli
politiskās un vispār kulturoloģiskās perspektīvas.
Pirmais jautājums ir šāds: Vai
noziegumu brīvība ir tikai kāda noteikta etnosa (latviešu, krievu) specifiska
izpausme jeb etniski universāla izpausme?
Atbildot uz šo jautājumu, vispirms
ir jānorāda par noziegumu brīvības laika un telpas ierobežotību. Proti,
noziegumu brīvība ir tipiska pēcsociālisma perioda izpausme un ļoti uzskatāmi
atklājās Krievijā, Latvijā. Tādējādi nākas runāt par noziegumu brīvību kā minēto
etnosu specifisku izpausmi, atturoties noziegumu brīvībā saskatīt etniski universālu
fenomenu. Minētajās zemēs noziegumi pastāvēja vienmēr, taču noziegumu
brīvība ir pēcsociālisma atribūts.
Otrais jautājums ir šāds: Vai noziegumu
brīvību var izmantot kā sociāli politisko instrumentu valsts/sabiedrības
pārvaldīšanā?
Atbildot uz šo jautājumu, vispirms
ir jāņem vērā noziegumu brīvības masveidīgais vēriens, principā skarot visu
sociāli aktīvo un darbspējīgo sabiedrības daļu. To daļu, kurai ir pieejami
finansu un administratīvie resursi, to izmantojumu voluntāri pārvēršot budžetu
zādzībās un nodokļu apmaksas blēdībās (galvenokārt Latvijā) un bezgalīgā
korupcijā un kontrabandā (galvenokārt Krievijā).
Ņemot vērā atbildes uz abiem
jautājumiem, secinājums var būt šāds. Noziegumu brīvība kā noteikts sociuma
etnopsiholoģiskais stāvoklis un šī stāvokļa masveidīgais raksturs noteikti
paver milzīgas perspektīvas valsts/sabiedrības pārvaldīšanā. Noziegumu brīvība
ir kļuvusi par vēsturiski jaunu oriģinālu sociāli politisko instrumentu. To
apstiprina Krievijas un Latvijas valstiskā prakse pēcpadomju periodā. Ņemot
vērā to, ka noziegumu brīvībā ir ievilināta sabiedrības relatīvi pasionārākā
daļa, šī daļa automātiski kļūst politiski viegli vadāma noteiktā virzienā.
Noziegumu brīvībā iesaistītās sabiedrības masas ir sociāli politiski atkarīgas
masas. Tās ir zaudējušas morālo patstāvību un morālo izvēles brīvību. Var teikt
– zaudējušas savu eksistenciālo (cilvēcisko) brīvību vispār. Tā ir ļaužu masa,
kura nedrīkst runāt par tiesiskumu un taisnīgumu. Tajā skaitā sociālo
taisnīgumu. Šīs masas kultūrā sociālajam taisnīgumam nav nekādas perspektīvas. Noziegumu
brīvību var uzskatīt par kapitālisma savdabīgu „kreiso” projektu, panākot ļaužu
masu izolāciju no sociāli politiskās sfēras.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru