Rietumu civilizācijā pret etnisko identitāti izturas
divējādi. Sastopamas divas diametrāli pretējas pozīcijas. Civilizācijas rietumu
daļā (Rietumeiropā) etniskai identitātei (tautībai) uzmanību sāka pievērst
tikai Jaunajos laikos. Bet tas neturpinājās ilgi, jo XX gs. sākās atsacīšanās
no etniskās identitātes (tautības) publiskas fiksēšanas, kuras galvenā
politiskā forma kļuva norma identifikācijas dokumentos (piem., pasē) nenorādīt
tautību. Civilizācijas austrumu daļā (Austrumeiropā) XX gs. eksistēja plaša
interese par etnisko identitāti, kas aizstāja reliģiskās identitātes autoritāti
ateisma invāzijas gaisotnē. Pēc sociālisma sistēmas sabrukuma un šīs sistēmas
neveiksmes radīt jaunu identitāti (padomju tautu) bijušajās padomju republikās
sākās identitāšu „meklēšanas” bums. Rietumu civilizācijā ir trīs pieejas
etniskajai identitātei no tās intelektuālās vērtības un sociālās vajadzības
viedokļa. Viena pieeja etnisko identitāti neuzskata par zinātniskās izpētes
cienīgu priekšmetu, jo etniskā identitāte pamatā attiecas uz ideoloģiju, masu
apziņu, masu sabiedrisko domu, masu politiskās manipulācijas sfēru. Šīs pieejas
pārstāvji uz etnisko identitāti lūkojas ar neslēptu neuzticību. Otra pieeja
saskata iespēju zinātniski analizēt etnisko identitāti, jo tā atspoguļo sociālo
realitāti un palīdz iegūt objektīvu informāciju par sabiedrību. Tādējādi pret etniskas
identitātes analītiku nākas izturēties kā pret izziņas racionālu darbību. Tas
nekas, ka etniskās identitātes konstruēšana ir emocionāli kognitīvs (izzinošs)
process, cilvēkam fiksējot savu piederību kādai etniskajai kopienai. Nav
jāvairās no šī procesa, kaut gan šis process ir emocionāli vērtējošs process un
to nosaka subjektīvi faktori. Etniskās identitātes konstruēšana ir viens no
sociālās identifikācijas veidiem. Ja nāktos izvēlēties definīciju, tad tā
varētu būt šāda: Etniskā identitāte ir subjektīva emocionāli kognitīva sevis
pieskaitīšana kādai etniskajai kopienai, ņemot vērā tādus kritērijus kā
vēsture, kultūra, tradīcijas, paražas, ideāli, jūtas, intereses, folklora,
valoda, dzīves teritorija, valstiskums. Trešā pieeja ir etniskās identitātes ideoloģiskā
izmantošana, veidojot dažādas ideoloģiskās kompozīcijas, lai kāpinātu tautas
pašapziņu un pašlepnumu, garīgi mobilizētu tautu valsts celtniecībai un valsts
aizstāvēšanai pret ārējiem spēkiem, kuri tiecas sagraut tautas nacionālo ideju –
tautas esamības jēgu. Ideoloģiskā darbība vēlas panākt konsensusu par tautas
identitātes noteiktu kompleksu, kas raksturo dotās tautas seju. Šo kompleksu
var dēvēt par tautas mentālo kompleksu. Tā elementi var būt visdažādākie.
Tautas mentālā kompleksa sastādīšana pamatā ir tautas sapņa jeb tautas mīta
radīšana ar mitoloģiskiem tēliem un mitoloģiskiem sižetiem. Tāda rīcība ir
tipiski ideoloģiska rīcība, ņemot vērā mītisko risinājumu stimulētās enerģijas
milzīgās iespējas atbalsoties masu cilvēku darbībā un uzvedībā. Tautas sapnī
jeb tautas mītā integrējas tautas priekšstati par sevi un savu nākotni. Tautas sapņa
jeb tautas mīta enerģijai ir jābūt pietiekami spēcīgai, lai tauta nenolaistu
rokas saskarsmē ar dzīves grūtībām un neatsacītos no saviem eksistenciālajiem (sociālajiem,
politiskajiem, valstiskajiem, morālajiem, estētiskajiem, reliģiskajiem) ideāliem.
Tautas mentālajā kompleksā (etniskajā identitātē) faktiski atspoguļojas tautas
vērtējošā attieksme pret ārējo pasauli, kas reizē ir arī vērtējoša attieksme
pašiem pret sevi – prasības un kritēriji sevis vērtējumos. Tā, piemēram, tauta
var augstu vērtēt lietu un parādību būtības izpratnes mīlestību – velmi vienmēr
domāšanā un darbībā pievērsties būtiskākajam. Tauta var augstu vērtēt
patiesīgumu un taisnīgumu, zināšanu sistēmiskumu un brīvības fundamentālismu.
Tauta var augstu vērtēt suverēnas personības ideālu, garīgumu, atklātību,
līdzcietību, saticību.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru