Rietumu civilizācijas ekonomikas vēsturē ir vairākas
neskaidras parādības, par kuru izcelsmi iespējamas vienīgi hipotēzes, bet nevis
patiesības atklāsme. Pirmkārt un galvenokārt tas attiecas uz tirgus kardinālās
lomas izcelsmi un t.s. ekonomisko determinismu: ticību, ka no ekonomikas
cilvēka dzīvē viss ir atkarīgs un ekonomika ir cilvēka dzīves virzošais spēks.
Cilvēka dzīvē nevis garīgās parādības ir svarīgas, bet svarīgas (vissvarīgākās)
ir ekonomiskās parādības, tādējādi nodrošinot totāla materiālistiskā pasaules
uzskata dominēšanu. Līdz XIX gs. tirgus nebija galvenais sabiedrībā. Līdz
minētajam laikam cilvēki pret tirgu izturējās kā pret reālu nepieciešamību.
Tirgus bija vajadzīgs. Taču nevienam nelikās, ka tirgus fenomenam (principam)
ir jāvalda sabiedrībā. Antīkajā sabiedrībā, feodālajā sabiedrībā, senajās
pilsētās-valstīs, viduslaiku pilsētās valstīs, viduslaiku monarhijās tirgus
pastāvēja, bet tas nebija saistīts ar attiecīgo valstisko veidojumu ekonomiku,
nekādā ziņā neietilpstot attiecīgo valstisko veidojumu ekonomiskajā sistēmā,
pie tam vēl nenosakot šo sistēmu, kā tas notika no XIX gadsimta, kad
kapitālisma iekārtā sociāli politisko sistēmu nosaka tirgus un tirgus kalpo kā
mērvienība cilvēkam, sabiedrībai, valstij. Kapitālismā valda tirgus mentalitāte,
tirgus ideoloģija, kuru argumentē politekonomiskās teorijas un koncepcijas, kuras
zombē sabiedrību zem liberālisma/neoliberālisma jumta. Tas tagad ir labi zināms
fakts. Tirgus mentalitāte radās pakāpeniski. Pirmatnējā sabiedrībā neviens
netiecās gūt peļņu no ražošanas un tirdzniecības. Pastāvot naturālajam
saimniekošanas veidam, tas nebija iespējams. Tirgus mentalitātes ģenēze ir
saistīta ar naturālās saimniekošanas veida atmiršanu un pāreju uz t.s.
industriālo saimniekošanas veidu, kad notiek preču masveidīga izgatavošana un
tirdzniecība. Tirgus kolosālās autoritātes rašanos veicināja tas, ka
kapitālismā darbs (cilvēks) un zeme (daba) kļuva prece. Darbs un zeme kļuva
tirgošanās objekti, darbs un zeme tika pakļauti tirgus piedāvājuma un
pieprasījuma cenu mehānismam. Iespējama hipotēze par ekonomiskā determinisma un
materiālistiskā pasaules uzskata maldīgumu, balstoties uz maldīgiem pieņēmumiem
un mākslīgi interpretējot cilvēka dzīves jēgu un cilvēka izpratni par pasauli.
Maldīga ir ekonomisko motīvu ilūzija; proti, atziņa, ka cilvēkam vissvarīgākās
ir materiālās (ekonomiskās) intereses – eksistences līdzekļu iegūšana. Cilvēks
it kā nepārtraukti baidās par eksistences līdzekļu pieejamību, cilvēks
nepārtraukti uztraucas, tā teikt, par maizi un ūdeni. Tāpēc cilvēkam ekonomika
šķiet galvenā vērtība, un ekonomiskās intereses ir cilvēka galvenās intereses.
Ņemot to vērā, ekonomiku cilvēks izvirza dzīves centrā un tajā skaitā sociālo
procesu centrā, valstiskuma centrā, izglītības centrā, politikas centrā, kultūras
centrā vispār. Cilvēks atzīst ekonomisko determinismu. Cilvēks pret tirgus
ekonomiku izturas kā pret sociāli politiskās organizācijas formu, kas cilvēkam
nodrošina eksistences līdzekļus. Taču tā ir ilūzija - maldīga ilūzija.
Patiesībā cilvēka dzīvi visdziļākajā būtībā nenosaka materiālās intereses. Tāds
priekšstats ir morālā, psiholoģiskā trauma. Saprotams, cilvēka motīvi var būt
ekonomiski. Cilvēks rūpējas par eksistences līdzekļiem. Tas ir dabiski. Taču
patiesībā tās intereses, kuras dēvē par cilvēka ekonomiskajām interesēm,
visdziļākajā būtībā ir cilvēka sociālās intereses: rūpes par stāvokli
sabiedrībā, rūpes par prestižu, statusu, personisko reputāciju, lepnums par
ieņemto cienīgo stāvokli sabiedrībā. Ne velti Aristotelis un citi domātāji pret
cilvēku izturējās kā pret sociālo būtni, bet nevis kā pret ekonomisko būtni. Īstenībā
cilvēks nekad nav baidījies no bada un maniakāli izturējies pret eksitences
līdzekļiem. Dzīvojot kolektīvā, vienmēr ir pieticis maizes visiem sabiedrības
locekļiem. Rietumu etnosocioloģija ir izpētījusi cilvēku attieksmi pret
eksistences līdekļiem un noskaidrojusi tik tikko minēto cilvēku attieksmi. Un
vēl kas. Arī vēsturiski zināmās ekonomiskās sistēmas nekad nav priekšroku
devušas eksistences līdzekļu faktoram. Ekonomiskajās sistēmās faktiski
prioritāte ir sociālajām interesēm, bet nevis ekonomiskajām interesēm. Tas skan
paradoksāli, taču pamatoti. Ekonomiskās sistēmas arī ir tendētas uz slavu, prestižu,
lepnumu, citu valstu „apdzīšanu” u.tml. Ekonomiskās sistēmas ne reti sludina
mērķi vairot cilvēku labklājību, padarīt cilvēkus laimīgus. Bet tas nav
ekonomisks mērķis, bet gan sociāls, morāli psiholoģisks mērķis. Apgalvojums, ka
kapitālisms ir ekonomiskā sistēma, ir mākslīgs un maldīgs apgalvojums. Tā ir marksisma
un liberālisma/neoliberālisma ideoloģiskā tēze, kurai ir jākalpo savtīgos
nolūkos; respektīvi, peļņas gūšanai, kas ir kapitālisma galvenais motīvs. Taču
tas arī nav ekonomisks motīvs, bet dziļākajā būtībā tas ir sociāls motīvs,
sniedzot peļņas ieguvējiem (bagātiem cilvēkiem) noteiktas sociālās
privilēģijas. Šajā ziņā atkal ir konstatējams paradokss: lai gūtu peļņu tirgus
ekonomikā, sociālās attiecības (attiecības starp cilvēkiem) tiek apzināti,
voluntāri, politiski, ideoloģiski, zinātniski, publicistiski pakļautas
ekonomiskajām attiecībām. Kapitālismā ir mākslīgi panākts, ka ekonomiskās
attiecības komandē sociālās attiecības. Ja pirmskapitālistiskajā laikmetā
cilvēka sociālais stāvoklis (ieņemamais amats, stāvoklis sabiedrībā) nosacīja
viņa ienākumus, tad kapitālismā cilvēka sociālo stāvokli nosaka viņa ienākumi
(bagātība). Tādējādi dzīves galvenā vērtība kļūst nauda (peļņa, bagātība). No
šīs vērtības tiek apzināti, voluntāri, politiski, ideoloģiski, zinātniski,
publicistiski nošķirtas garīgās vērtības: gods, lepnums, solidaritāte, pilsoņa
pienākums, morālais pienākums, atbildība. Kapitālismā tiek iezombēts, ka
garīgās vērtības neattiecas uz materiālo vērtību ražošanu un peļņas gūšanu.
Darbdienās cilvēkam jābūt materiālistam, bet svētdienās viņš drīkstēja būt
ideālists, ja pats tā vēlējās. Rezultātā pasaule un pasaules uzskats ir mākslīgi
sadalīts divās daļās – materiālisma daļā un ideālisma daļā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru