Pirmatnējais
cilvēks atsevišķu sociālo filosofu ieskatā bija klejojošs dzīvnieks, zināms
mikrokosms, kas nav saistīts ar noteiktu dzīves vietu un ir bez dzimtas,
bailīgs un piesardzīgs, vienmēr tiecas sev kaut ko atraut no dabas. Pamatīgākas
izmaiņas sākās tikai pēc zemkopības rašanās. Zemnieks necenšas aplaupīt dabu,
bet gan cenšas izmainīt dabu. Zemnieka dvēsele saplūst ar dabas dvēseli.
Naidīgā daba kļūst draugs un sabiedrotais. Zeme kļūst zeme-māte. Zemnieka viensēta
ir grandiozs simbols pastāvīgai dzīves vietai, kā arī patstāvībai un
privātīpašumam. Kas zemniekam ir viņa viensēta, tas kulturālam cilvēkam ir pilsēta. Kulturālam cilvēkam pilsēta ir
kaut kas pretējs klejošanai. Pilsēta liecina par pastāvību un patstāvību.
Turpretī civilizācijas (kultūras norieta laikmeta) cilvēkam pilsēta zaudē savu
simboliku – piesaisti noteiktai dzīves vietai. Civilizācijas cilvēks ir
intelektuālais klejotājs – bez dzimtas, garīgi brīvs un atkal tāpat kā
vēsturiskajā pirmatnībā ir kļuvis mikrokosms – nepazīst pat savus kaimiņus.
Frāze „Ubi bene ibi patria” (kur
labi, tur dzimtene) ir pareiza pirms kultūras (pirmatnējās mežonības) periodā (tas
ir ļoti mākslīgs pieņēmums, jo kultūra ir vienmēr, kamēr ir cilvēks, kultūra ir
arī pirmatnējās mežonības stadijā) un pēckultūras periodā, kad kultūra degradējas
civilizācijā (arī ļoti mākslīgs pieņēmums). Visas lielās kultūras ir pilsētu
kultūras, kad cilvēks ir pilsētbūvniecības dzīvnieks. Vispasaules vēstures
kritērijs ir pilsēta, pilsētnieki. Vispasaules vēsture ir pilsētnieka, pilsētas
cilvēka vēsture. Pilsēta ir cilvēku masu dvēsele, kura reizē ir arī vienojoša
dvēsele – atsevišķu māju vienotāja. Benediktiešu mūki apmetās uz dzīvi
neapdzīvotā laukā, franciskāņi un dominikāņi dzīvoja pilsētās. Pa īstam pirmie
pilsētnieki bija jezuīti. Māksla, reliģija, zinātne, izglītība ir pilsētas
garīgie elementi, sveši zemnieka dvēselei. Tas ir jāņem vērā, tipisku zemnieku (dzimtcilvēku)
tautu analītikā, ja redzam, ka attiecīgajai tautai ir vienaldzīga attieksme un
pat naidīga attieksme pret izglītību, mākslu, zinātni, reliģiju, kulturoloģiju, kultūras jēdzienu vispār. Minētā attieksme nav
aprobežotības, mietpilsonības, tumsonības izpausme, bet gan zemnieka
(dzimtcilvēka) mentalitātes izpausme, kurai ir tūkstošgadīga ģenētiski determinētā
bāze.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru