Filosofijas un ideoloģijas savstarpējās attiecībās var
saskatīt zināmas problēmas. Piemēram, iespējama šāda situācija: filosofs saka,
ka filosofija ir ideoloģija, tāpēc filosofs sāk kritizēt ideoloģiju; proti, sāk
kritizēt pats sevi, jo nupat apgalvoja, ka filosofija ir tas pats, kas ideoloģija.
Situācija ir absurda, neloģiska, pat nesaprātīgi, jo filosofs nesaprot, ka
uzbrūk pats sev. Taču situācija ir reāla – sastopama publikācijās filosofijas
speciālos izdevumos. Tāpat ir sastopamas citas situācijas. Piemēram, filosofs
var teikt, ka ne tikai filosofija, bet arī reliģija, morāle, tiesības kā
sabiedriskās apziņas formas principā ir jāuzskata par ideoloģiju. Tātad
ideoloģijas jēdziens tiek maksimāli paplašināts. Ja filosofiju vienādo ar
ideoloģiju, tad filosofijai atņem tās unikālo statusu – misiju sniegt
neordināras idejas. Filosofs ir filosofs tikai tad, ja viņš spēj izstrādāt kaut
ko jaunu, neparastu un nepierastu. Tomēr pret filosofiju kā jaunu ideju
radītāju ir sastopami iebildumi. Franču XVIII gs. filosofi („apgaismotāji”)
sacīja, ka filosofija nodarbojas ar idejām, bet katra ideja ir ideoloģiska pati
par sevi. Faktiski līdz mūsdienām polemika par filosofijas un ideoloģijas
attiecībām ir polemika starp franču „apgaismotājiem” un turpmāko gadsimtu filosofiem,
kuri aizstāv filosofijas fundamentālo autonomiju. Filosofs var atsaukties uz
sava laika politikas, ideoloģijas aktualitātēm. Taču filosofam neklājas būt
ideoloģijas apkalpotājam. Filosofijas misija ir kultūrai dot jaunas idejas,
jaunu jēgu, jaunu domas virzienu. Filosofa devums var būt utilitāri noderīgs
valdošajai elitei, ja tā ir tik gudra, ka ieklausās un ņem vērā filosofijas
refleksijas. Ideoloģija atšķirībā no filosofijas vienmēr ir organiski vienota
ar konjunktūristiskām, politiskās varas valdīšanas vajadzībām, prasībām,
pasūtījumiem. Ideoloģija vienmēr ir nomērķēta uz garīgo varu, balstoties uz
iebiedēšanu, zombēšanu, šausmīgām prognozēm. Ideoloģija tiecas koriģēt noteiktā
virzienā cilvēku mentālo sfēru, pieredzi, attieksmi. Ideoloģija tiecas izskaust
cilvēku mentālās sfēras dažādību un vienveidot cilvēku mentālo sfēru saskaņā ar
noteiktām sociālām teorijām un sociuma pārvaldīšanas politiskajām koncepcijām.
Ideoloģijai ir jābūt masveidīgai. Filosofijai nepiemīt masovizācijas
potenciāls. Ideoloģija ir sociālo zināšanu joma. Franču „apgaismotāji” sevi
uzskatīja par filosofiem. Viņiem interesēja, kā filosofiskās idejas ietekmē
sabiedrības morāli, sabiedrības politisko apziņu. Viņi politiku saistīja ar
morāli. Politikas funkcijas tika attiecinātas uz mērķi ietekmēt sabiedrības
morāli ar noteiktām idejām. Šo procesu viens no franču filosofiem 1796.gadā
nosauca par ideoloģiju, tādējādi pirmo reizi ieviešot šo slaveno jēdzienu
eiropeīdu garīgajā pasaulē. Franču filosofi XVIII gs. pret ideoloģiju izturējās
kā pret zinātni par idejām un reizē filosofisku disciplīnu, kas pēta ideju ģenēzi
un ideju funkcionēšanu. Franču filosofi nebaidījās savu darbību uzskatīt par
ideoloģisko darbību. Viņi nebija tik „samaitāti”, lai baidītos no ideoloģijas
kā politiskās varas kalpones, kuras vienīgā misija ir ideoloģiski vervēt tautas
masas. Mūsdienās filosofi nevēlas sevi vienādot ar ideoloģiju pamatā tāpēc, ka
ideoloģijai ir slikta reputācija, kas izveidojās XX gs.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru