§
Vārdam
“suverenitāte” ir franču valodas (souverainete) un vācu valodas (souveranitat)
izcelsme; tātad nav sengrieķu vai latīņu valodas izcelsme. Bet tas, protams,
nenozīmē, ka suverenitāte ir vēsturiski jauns fenomens. Latviešu valodā
svešvārds “suverenitāte” nozīmē “patstāvība”, “neatkarība”.
§
No
XVI gs. franču literatūrā tiek rakstīts par suverēna (feodāļa, monarha) varu.
1648.gadā noslēgtajā slavenajā Vestfāles miera līgumā Eiropā pirmo reizi tiek
atzīta valsts teritoriālā suverenitāte. Russo izstrādāja nacionālās
suverenitātes koncepciju: tauta kā suverēns valstī. Par suverēnu dēvē personu,
kam valstī pieder augstākā vara. Suverēns var būt ne tikai persona, bet arī
tauta, kā tas ir Latvijas Republikas Satversmē un citu valstu konstitūcijā.
§
Suverenitāte
ir konceptuāls noformējums noteiktam intelektuālajam orientierim, apliecinot
domāšanas kultūru, veicinot intelektuālās elites konsolidāciju, tautas un
atsevišķu indivīdu numinozo pašapziņu, kad varenības izpausme konkretizējas
neatkarīgā un ideāli patstāvīgā darbībā. Suverenitāte ir prāta noteikta
attīstības pakāpe, pierādot indivīdu un sociālo kolektīvu nooģenēzes panākumus.
§
Eksistē
suverenitātes misija, suverenitātes reputācijas vibrācijas, suverenitātes
dreifēšana, suverenitātes ētika, suverenitātes evanģēlijs, suverenitātes
filosofija.
§
Tagadnes
(XXI gs. sākuma) suverenitātes filosofija prāto par suverenitātes relatīvo
būtību. Suverenitāte neesot absolūta izpausme, bet tikai relatīva izpausme.
Mēdz būt pilnīgāka vai mazāk pilnīga suverenitāte.
§
Suverenitātes
jēdzienu visbiežāk attiecina uz valsti, raksturojot valsts patstāvību,
neatkarību no citām valstīm. Taču vispār suverenitātes jēdzienu var lietot ļoti
plaši visdažādāko parādību izskaidrojumā. Piemēram, aizvadītajos gados ir
radies tāds jauns atvasinājums kā informācijas suverenitāte – valsts tiesības
informācijas sfērā.
§
Mūsdienās
ekonomisko suverenitāti saista ar brendiem. Ekonomiskā suverenitāte esot
iespējama tikai tad, ja pašiem ir savi brendi. Ja savu brendu nav, tad ir citu
brendu izmantošana. Bet tas nozīmē idejisko atkarību, vērtību un normu atkarību
no citiem, atrašanos citu interešu varā.
§
Iespējama
brīvprātīga atsacīšanās no suverenitātes. Iemesli var būt dažādi tādai rīcībai.
Ļoti populārs iemesls ir bagātība. Bagātība vienmēr ir līdzeklis neatkarības
likvidēšanai un pakļaušanai. Bagātība mēdz būt honorārs par nodevību,
paklausību, kalpošanu, atbalstīšanu, piedalīšanos koalīcijā u.tml. Bagātība
mēdz būt iemesls, lai atsacītos no suverenitātes. Tā tas var būt kolektīvā
līmenī un individuālā līmenī.
§
Visjaunākajā
laikmetā (no XIX gs. beigām) valstiskās suverenitātes autoritāti un reputāciju
būtiski ietekmē ģeopolitika – ietekme bez tiešas fiziskās pakļautības. XXI gs.
sākumā ģeopolitikas idejiskā bāze kļuva globālisma ideoloģija. Tās uzdevums ir
pamatot planetāro diktatūtu – vienas valsts ģeopolitisko planetāro diktatūtu. Šīs
ideoloģijas atbalstītāji ir t.s. radikālie humānisti, dažādas krāsas
universālisti, utopisti, vispārcilvēcisko vērtību adepti, neoliberālisma
piekritēji.
§
Tagad
suverenitāte saskaras ne tikai ar talasokrātiju (varas realizācija ir saistīta
ar jūru) un tellurokrātiju (varas realizācija ir saistīta ar zemi), bet
saskaras arī ar aerokrātiju (varas realizācija ir saistīta ar gaisu).
§
Tagad
ģeopolitikas perspektīva ir totālais karš, kad valda totalitārisma loģika
planetāro attiecību stratēģijā, militārajā jomā, diplomātijā. Tādā perspektīvā prioritāte
ir totalitārismam kā likumam, nosakot vēsturiskās, juridiskās, nacionālās,
ģeopolitiskās konstantes.
§
Tagad
suverenitāte tiekas arī ar fenomenu, ko var dēvēt par individuālisma kundzību.
Tas nozīmē atomāru indivīdu uzkundzēšanos. Tie ir indivīdi, kuri atsakās no
tādiem cilvēcē tradicionāliem konceptiem kā tauta, valsts, dzimtene, nācija,
patriotisms. Tie ir indivīdi, kuri atsakās arī no visa veida suverenitātes.
Individuālisma kundzības pamats ir individuālā faktora fetišisms atrautībā no
ģimenes, kultūras, tradīcijām, profesijas. Individuālisma kundzība ir vērtējama
kā utopiska egalitāra himēra. Individuālisma kundzība pievērš uzmanību negaidītai
tendencei: jo leksiski humānāki lozungi, jo antihumānāka sociālās dzīves
īstenība.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru