Attieksme pret demokrātiju vēsturiski jau no paša sākuma
bija divdomīga: no vienas puses gaiša realitāte, bet no otras puses tumsonības
liecība, jo demokrātijai neviens pa īstam neticēja cilvēku bioloģiskās nevienādības
dēļ un cilvēku pārvaldīšanas drastiskā principa nepieciešamības dēļ. Cilvēki
nav visi vienādi; cilvēki ir dažādi. Cilvēku pārvaldīšana nav iespējama bez
voluntārisma – bez noteiktas gribas realizācijas. Pie tam noteiktas gribas
realizācijai parasti ir vajadzīgs spēks un katrā ziņā ir vajadzīga spēka
demonstrācija. Un tas nebūt nav tikai morāli psiholoģiskais spēks, bet var būt
un visbiežāk mēdz būt militārais, policejiskais spēks. Pozitīvi argumentējoša atsauksme
uz antīko (sengrieķu) demokrātijas konceptu ir pašapmāns, informācijas
noklusēšana. Tādā gadījumā netiek ņemts vērā antīkā laikmeta sociuma apzinātais,
tradicionālais, konsekventais, kategoriskais dalījums divās daļās: 1) cilvēka
statusa cienīgā daļa un 2) cilvēka statusa necienīgā daļa, uz kuru neattiecas
ne tikai demokrātija, bet arī viss pārējais, kas saistīts ar lūkošanos uz dzīvo
būtni kā cilvēku. “Dēmos” (tauta) bija tikai pirmajā daļā ietilpstošie indivīdi
– “pilsoņi” (brīvie iedzīvotāji). “Dēmosā” (tautā) neietilpa vergi un dažāda
veida “nepilsoņi”. Citiem vārdiem sakot, demokrātija attiecās tikai uz sociuma cilvēciski
vērtīgāko daļu, kura spēja izprast un pielietot demokrātiju. Bet tāda izpratne
un pielietošana balstījās uz politisko iecietību, atbildību, gatavību
pakļauties “Dēmosa” varai (demokrātijai). Tātad pamatā balstījās uz relatīvi
augstu intelektuālo, morālo, izglītotības, inteliģences pakāpi. Demokrātija nav
savienojama ar tumsonību, aprobežotību, morāli tikumisko nestabilitāti. Demokrātija
ir garīgi pilnvērtīgu cilvēku pilsonība, bet nevis tumsonības pilsonība.
Demokrātijai nevar būt reali nekā kopēja ar masu sabiedrību, masu cilvēkiem,
masu garīgo kultūru. Tādā sabiedrībā jebkuršs diskurss par demokrātiju ir nekaunīgi
meli vai labākajā gadījumā ne visai cēla ideoloģiskā pozīcija, lai apvaldītu un
kontrolētu “pūli”, “tautu”, “nāciju”. Masu sabiedrības ideologi, demokrātijas
ortodoksi, var tikai piedāvāt bezjēdzīgu demokrātijas permanentu slavināšanu,
kas patiesībā ir, Nīčes vārdiem sakot, “sabiedrības avots cilvēka tirāniskai
degradācijai”. Tādi ideologi var sagaidīt verbālos aplausus tikai tajā sociuma
daļā, kurai ideoloģiski publiskā trepanācija sagādā zemcilvēcisku baudu. Masu
cilvēkos demokrātija asociējas ar vienlīdzības principu un politiskās varas
vienlīdzīgu sadali starp pilsoņiem. Masu cilvēki nav spējīgi atzīt, ka demokrātija
vienmēr kādu sociuma daļu ignorē: vergus, nabagus, sievietes, aristokrātus,
nepilsoņus. Visjaunākajos laikos demokrātija neņem vērā tautu, nāciju, kas ir
politiskās un ideoloģiskās manipulācijas objekts, kad šīs manipulācijas subjekts
ir oligarhija, kurai ir ļoti viegli ekspluatēt jēdzienu “demokrātija” tā
semantiskās nenoteiktības dēļ.
Šo komentāru ir noņēmis emuāra administrators.
AtbildētDzēst