·
Mūsdienu
analītiskajā antropoloģijā atsvešinātības tēma nav mazāk aktuāla un varbūt pat
ir daudz vairāk aktuāla nekā Marksa laikā, kad viņš Rietumu intelektuālajos
diskursos aizsāka šo tēmu. Marksam atsvešinātības avots bija kapitālistiskā
ekspluatācija, kas pamatā asociējās ar rūpniecisko ražošanu un proletariāta atsvešinātību
šajā darbībā. Mūsdienās atsvešinātības spēka līnijas neattiecas tikai uz
ekonomiku. Par to jau diskutēja eksistenciālisma filosofija, atsvešinātību
saistot ar cilvēka apziņas (savas eksistenciālās esamības izpratnes) specifiku.
Mūsdienu pasaulē ir iespējami totāli atsvešināti cilvēki; viņi ir formāli un
mehānistiski iekļauti mūsdienu pasaules dzīves stihijā, un viņi ārēji iesaistās
reālajās dzīves norisēs; taču tajā pašā laikā viņi iekšēji ir pilnīgi atrauti
no īstenības, viņi dzīvo bez organiskiem sakariem, emocionālās līdzdalības,
kopīgām vērtībām utt. Tādiem cilvēkiem atsvešinātība funkcionē kā programma,
eksistenciālā stratēģija, savas dzīves jēgas un misijas pamatojums. Tādi
cilvēki ir sava veida antropoloģiskā versija – faktiski radikāla subversija.
Kultūrā ir subkultūras, cilvēku populācijā ir subversijas.
·
Instalācijas
formāts ir ne tikai postmodernisma kroplībās. Instalācijas formāts ir arī
politiskajās kroplībās – politisko partiju koalīcijās valsts pārvaldībā. Arī
politiskajā sfērā tagad var būt no dažādiem materiāliem veidotas kompozīcijas. Arī
politiskajā sfērā tāpat kā postmodernismā valda princips: jo nesaderīgāki
materiāli, jo “skaistāk”.
·
Ģenētiskais
faktors ietekmē to, ko var saukt par tautas intelektu. Tautas labklājību nosaka
tautas intelekta līmenis, bet nevis labklājība nosaka tautas intelekta līmeni.
·
Analīze
ir zinātniskās un filosofiskās metodes svarīga sastāvdaļa. Taču analīze
praktiski tiek lietota ļoti dažādi. Analīzes klasiskais variants ir
fundamentālo elementu atlase un izolēšana, lai pierādītu hipotēzi vai
analītiskās intuīcijas pareizību utt.
·
Rietumu
kultūrās sociālais regulators ir likums; aktuāla ir seno romiešu tēze “Lai
sabrūk pasaule, bet valda likums”. Sastopama tēze “Kamēr valda likumi, pasaule
neies bojā”. Taču mēdz būt arī kultūras, kurās sociālais regulators ir
sirdsapziņa un taisnīguma prasība; tādās kultūrās taisnīgums ir svarīgāks par likumu.
·
Vitenbergā
1517.gadā prezentētās 95 tēzes patiesībā bija finansu darbības (kapitāla
uzkrāšanas) leģitimācija Dieva acīs un kristiānisma mācībā. Tika gaidīts Dieva
atbalsts kapitālismam, kura centrā ir kapitāls un tā iegūšana ar
visdažādākajiem paņēmieniem.
·
Populārs
ir ideoloģiskais modelis, kura pamatā ir nacionālā identitāte. Diemžēl šajā
modelī reti izdodas sabalansēt nacismu un iecietību, saprātu un bezprātu,
nacionālismu un šovinismu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru