XX gs. postmodernisms veica t.s. lingvistisko pagriezienu,
radikāli izmainot valodas lomu un iespējas komunikācijā. Lingvistiskais
pagrieziens deva kolosālus rezultātus sociuma zombēšanā. Postmodernisma masu
grandiozie panākumi lielā mērā ir tā instrumenta „lingvistiskais pagrieziens”
nopelns. Citādāk nemaz nevarēja būt: valoda izšķir visu, valoda formē apziņu.
Kas ir šis veiksmīgais zombētājs vārdā „lingvistiskais pagrieziens”? Tradicionāli valodai ir reprezentatīvā
funkcija; respektīvi, valoda iepazīstina ar jēgu, būtību, kas jau pastāv pirms
valodas lietošanas un neatkarīgi no valodas. Valoda nerada neko pati, bet tikai
reprezentē – pārstāv kaut ko tādu, kam ir noteikta jēga, būtība. Realizējot
reprezentācijas funkciju, valoda atspoguļo reālo patiesību, reālo jēgu, būtību
bez sava leksiskā pielikuma, papildinājuma, interpretācijas u.tml.
Reprezentācijas laikā valoda ir neintrāla. Tā nedara neko tādu, kas radītu
jaunu priekšstatu par attiecīgo objektu. Postmodernismā valodas reprezentatīvā
funkcija tiek ignorēta un valoda sāk pati savu „spēli”. Šo „spēli” diriģē
valodas lietotājs. Viņš nereprezentē objektu, bet to interpretē atbilstoši
saviem priekšstatiem un atbilstoši „viedokļu plurālisma” garantētajām tiesībām.
Tā rezultātā pazūt jēga, būtība un dominē indivīda apziņas nostādnes. Patiesība
tiek nomainīta ar subjektīvu traktējumu. Sociuma apziņa tiek atradināta no
objektīvās realitātes. Objektīvās realitātes vietā sociuma apziņā figurē
subjektīvas interpretācijas. Tās ir dažādas, pretrunīgas. Saprotams, aplamas,
kroplas. Sociuma apziņā iestājas haoss. Tas ir lingvistiskā pagrieziena
zombēšanas galvenais panākums.
ceturtdiena, 2017. gada 30. novembris
Priekšlikumi tautas vārdnīcai
Aizvadītajos gados (2004-2017.g.30.XI) sagatavotajos tekstos ir fiksēti
sekojošie konceptuālie un terminoloģiskie priekšlikumi, kurus ar smaidu nosaucu
par priekšlikumiem tautas vārdnīcai: 1) kulturoloģiskā paradigma, 2) masu
fenomenu segmentācija, 3) kultūras determinisms, 4) krīzes neekonomiskie
(kulturoloģiskie) faktori, 5) rases teorijas aktualitāte, 6) iracionālais
kapitālisms, 7) subkulturācija, 8) vadāmā haosa poētika, 9) noziegumu brīvība,
10) ģeokrātiskais valstiskums, 11) gnozeoloģiskais ideāls, 12) politiskā
orientācija, 13) kulturoloģiskā imunitāte, 14) zināšanas kā ideoloģijas saturs,
15) idiotijas plurālisms, 16) tolerances reabilitātes funkcija, 17) Rietumu
civilizācijas iekšējā sadursme, lūzums, Baltijas siena, 18) patiesība kā
saprātīgo cilvēku identitātes pamats, 19) patiesīguma tabess, 20) tiesiskuma
abioze, 21) stratēģiskā atbildība, 22) intelektuālā infrastruktūra, 23)
nacionālā stratēģiskā elite, 24) planetārā stratēģiskā elite, 25) tautas
pārvaldīšanas nepolitkorektā tehnoloģija, 26) tautas svētākās politiskās
vērtības, 27) valsts abrogācija, 28) sociālais darvinisms kā jauna formāta
genocīda metodoloģiskā platforma: nacionālā mēroga genocīds, 29) haosa
pamatošana postcilvēku historiogrāfijā, 30) metafizikas pieprasījums, 31)
psihiskā prosperitāte, 32) tautas madrigāls, 33) morālā filantrofija, 34)
sociālās lietderības koeficients, 35) latviešu favorītisms, 36) demogrāfiskais
pasaules karš, 37) demogrāfijas ekonomiskais verdikts, 38) labklājības anatomija,
39) ģeopolitiskais misionārs, 40) mākslas metafizika, 41) grēku habilitācija,
42) kognitīvā aprobežotība, 43) juvenālā banda, 44) juvenālais laikmets, 45)
postmodernistiskā mentalitāte, 46) analītiskais infantilisms, 47) maniakālais
finansiālisms, 48) valsts hibrīdapvērsums, 49) kognitīvā drosme, 50) mentālais
agresors, 51) kriminālā mentalitāte, 52) alkātības loģistika, 53) hibrīdā
mentalitāte, 54) patoloģiju socializācija, 55) tautas loģistika, 56) grēku
subkultūra, 57) sociālā horeogrāfija, 58) intelektuālā gaume, 59) intelektuālā
etnogrāfija, 60) ģeopolitiskais fundamentālisms, 61) zagšanas habilitācija, 62)
intelektuālais laikabiedrs, 63) stulbuma ataraksija, 64) morālais garants, 65)
postcilvēku sanācija, 66) kriminālā ģenialitāte, 67) transcendentālais
šarlatānisms, 68) etniskais šarlatānisms, 69) intelektuālie bāreņi, 70)
egoistiskais plurālisms, 71) intelektuālā ambiciozitāte, 72) eksistenciālais
fundamentālisms, 73) postmodernisma fundamentālisms, 74) stihiskais genocīds,
75) terminoloģiskā tolerance, 76) epistolārā idiotija, 77) tahogēnā
atsvešinātība, 78) tuvuma aberācija, 79) civilizācijas vārdnīca, 80) darba
anihilizācija, 81) demokrātiskais ideālisms, 82) nacionālā kauna hierarhija,
83) vēsturiskais optimisms, 84) tautas/varas inteliģence, 85) tautas politiskā
dvēsele, 86) kosmiskā konspiroloģija, 87) politiskais deģenerāts, 88) sociālā
publicistika, 89) sarkanie parvēniji, 90) brīvības fundamentālisms, 91)
kontagiozā debilitāte, 92) intelektuālais liriķis, 93) Ādama mantojums, 94)
etniskais sadisms, 95) patogēnais tārps.
trešdiena, 2017. gada 29. novembris
Filosofija un ideoloģija
Filosofijas un ideoloģijas savstarpējās attiecībās var
saskatīt zināmas problēmas. Piemēram, iespējama šāda situācija: filosofs saka,
ka filosofija ir ideoloģija, tāpēc filosofs sāk kritizēt ideoloģiju; proti, sāk
kritizēt pats sevi, jo nupat apgalvoja, ka filosofija ir tas pats, kas ideoloģija.
Situācija ir absurda, neloģiska, pat nesaprātīgi, jo filosofs nesaprot, ka
uzbrūk pats sev. Taču situācija ir reāla – sastopama publikācijās filosofijas
speciālos izdevumos. Tāpat ir sastopamas citas situācijas. Piemēram, filosofs
var teikt, ka ne tikai filosofija, bet arī reliģija, morāle, tiesības kā
sabiedriskās apziņas formas principā ir jāuzskata par ideoloģiju. Tātad
ideoloģijas jēdziens tiek maksimāli paplašināts. Ja filosofiju vienādo ar
ideoloģiju, tad filosofijai atņem tās unikālo statusu – misiju sniegt
neordināras idejas. Filosofs ir filosofs tikai tad, ja viņš spēj izstrādāt kaut
ko jaunu, neparastu un nepierastu. Tomēr pret filosofiju kā jaunu ideju
radītāju ir sastopami iebildumi. Franču XVIII gs. filosofi („apgaismotāji”)
sacīja, ka filosofija nodarbojas ar idejām, bet katra ideja ir ideoloģiska pati
par sevi. Faktiski līdz mūsdienām polemika par filosofijas un ideoloģijas
attiecībām ir polemika starp franču „apgaismotājiem” un turpmāko gadsimtu filosofiem,
kuri aizstāv filosofijas fundamentālo autonomiju. Filosofs var atsaukties uz
sava laika politikas, ideoloģijas aktualitātēm. Taču filosofam neklājas būt
ideoloģijas apkalpotājam. Filosofijas misija ir kultūrai dot jaunas idejas,
jaunu jēgu, jaunu domas virzienu. Filosofa devums var būt utilitāri noderīgs
valdošajai elitei, ja tā ir tik gudra, ka ieklausās un ņem vērā filosofijas
refleksijas. Ideoloģija atšķirībā no filosofijas vienmēr ir organiski vienota
ar konjunktūristiskām, politiskās varas valdīšanas vajadzībām, prasībām,
pasūtījumiem. Ideoloģija vienmēr ir nomērķēta uz garīgo varu, balstoties uz
iebiedēšanu, zombēšanu, šausmīgām prognozēm. Ideoloģija tiecas koriģēt noteiktā
virzienā cilvēku mentālo sfēru, pieredzi, attieksmi. Ideoloģija tiecas izskaust
cilvēku mentālās sfēras dažādību un vienveidot cilvēku mentālo sfēru saskaņā ar
noteiktām sociālām teorijām un sociuma pārvaldīšanas politiskajām koncepcijām.
Ideoloģijai ir jābūt masveidīgai. Filosofijai nepiemīt masovizācijas
potenciāls. Ideoloģija ir sociālo zināšanu joma. Franču „apgaismotāji” sevi
uzskatīja par filosofiem. Viņiem interesēja, kā filosofiskās idejas ietekmē
sabiedrības morāli, sabiedrības politisko apziņu. Viņi politiku saistīja ar
morāli. Politikas funkcijas tika attiecinātas uz mērķi ietekmēt sabiedrības
morāli ar noteiktām idejām. Šo procesu viens no franču filosofiem 1796.gadā
nosauca par ideoloģiju, tādējādi pirmo reizi ieviešot šo slaveno jēdzienu
eiropeīdu garīgajā pasaulē. Franču filosofi XVIII gs. pret ideoloģiju izturējās
kā pret zinātni par idejām un reizē filosofisku disciplīnu, kas pēta ideju ģenēzi
un ideju funkcionēšanu. Franču filosofi nebaidījās savu darbību uzskatīt par
ideoloģisko darbību. Viņi nebija tik „samaitāti”, lai baidītos no ideoloģijas
kā politiskās varas kalpones, kuras vienīgā misija ir ideoloģiski vervēt tautas
masas. Mūsdienās filosofi nevēlas sevi vienādot ar ideoloģiju pamatā tāpēc, ka
ideoloģijai ir slikta reputācija, kas izveidojās XX gs.
otrdiena, 2017. gada 28. novembris
OCEAN
Rietumos tiek piedāvāta jauna cilvēku stratifikācijas
sistēma. Tā balstās uz 5 īpašībām: 1) Openness
to experience – atvērtība pieredzei, piedzīvojumiem; 2) Conscientiousness – apzinīgums; 3) Extraversion – ekstraversija (palielināta
sociālā aktivitāte, netiecas pēc analīzes, pašanalīzes); 4) Agreeableness – izpatīkamība (?); 5) Neuroticism – neirotisms (pastiprināts
nemiers). Tās ir īpašības, kuras var dominēt atsevišķos mūsdienu indivīdos. Kā
redzams, priekšroka tiek dota sociālajā komunikācijā noderīgām īpašībām,
cilvēka piemērotībai garīgi komfortablai dzīvei sabiedrībā.
svētdiena, 2017. gada 22. oktobris
Vēsture
Populārs ir aicinājums mācīties no vēstures. Tas ir
populārs, bet ne visai perspektīvs aicinājums. Vēsture neatkārtojas. Mācoties
no vēstures, klusi tiek cerēts no jauna piedzīvot to pašu situāciju, kāda
konstatējama vēsturē. Bet tā ir maldīga ilūzija. Vēsturē katra situācija ir
unikāla situācija un naivi cerēt tikties ar tagadnes situācijas identiskumu
pagātnes situācijai. Turklāt populārajam aicinājumam mācīties no vēstures ir
bēdīgs rezultāts, ko parasti nezina vai neņem vērā, atkal un atkal aicinot
mācīties no vēstures. Vēsture liecina, ka tautas un valdības nekad nav
mācījušās no vēstures un visu darījušas atbilstoši savam prātam, atbilstoši
savai gribai un attīstības pakāpei. Tā, piemēram, vēsturē vienmēr ir bijuši
domātāji, kuri par cilvēciskās attīstības mērķi sludina cilvēciskumu,
cilvēkmīlestību. Taču praktiski šis cilvēciskās attīstības mērķis tiek
ignorēts. Tagadne neņem vērā šo vēsturisko aicinājumu pret cilvēka attīstību
izturēties kā pret cilvēciskuma, cilvēkmīlestības veicināšanu. Herders minēto
mērķi izsacīja vienā vārdā – Humanitat.
sestdiena, 2017. gada 21. oktobris
Zinātne
Mūsdienās ap zinātni tāpat kā ap daudziem kultūras
fenomeniem valda liela demagoģija un nepamatota retorika, nerunājot par
galveno, būtiskāko, svarīgāko. Tas pilnā mērā attiecas uz zinātnes galvenās,
būtiskākās, svarīgākās jēgas noklusēšanu vai izkropļošanu. Reti tiek fiksēta
zinātnes fundamentālā misija, kura izpaužas divējādi. Pirmkārt, zinātnes misija
kā armijas attīstības pamats. Otrkārt, zinātnes misija kā izglītības attīstības
pamats. Vārdu sakot, zinātne savā visdziļākajā būtībā ir iesvētīta kalpot
militārajai sfērai un izglītības sfērai, kas tā arī praktiski vienmēr ir
noticis, bet reti atklāti izskaidrots. Zinātnes inovācijas vispirms ekspropriarē
militāristi jeb politiskā vadība uztur zinātni armijas vajadzībām. Kad
attiecīgās inovācijas ir devalvējušās militārajā sfērā, tad tās var nonākt
saimnieciskās darbības sfērā, modernizējot tās tehnoloģisko arsenālu. XX gs.
tādu piemēru netrūkst, tajā skaitā atceroties interneta un tā sociālo tīklu izdomāšanu
militārajām vajadzībām. Taču jāņem ir vērā viens moments. Zinātnes misija kā
armijas pamats nav vienādā mērā iespējama visās zemēs, bet tikai lielās un
materiāli bagātās zemēs, kuras var uzturēt zinātnes fundamentālos pētījumus. Tas
galvenokārt attiecas uz ģeopolitiski ambiciozām zemēm, kuras spēj pārvaldīt
noteiktu teritoriju vienīgi pateicoties modernai armijai. Tādās zemēs armija ir
valsts ģeopolitisko interešu garants, kā arī var būt valsts pastāvēšanas
garants vispār. Tāpēc tādas zemes attīsta zinātni, lai nodrošinātu sava
valstiskuma pastāvēšanu. Mūsdienās attīsta atomieročus. Atomieroču esamība
mūsdienās ir kļuvusi valsts suverenitātes garants. Toties zinātnes misija kā
izglītības pamats principā var būt katras zemes augstākajā izglītībā. Katrai
zemei ir pa spēkam augstāko izglītību sintezēt ar zinātniskajiem pētījumiem.
Katrai zemei ir pa spēkam panākt augstākās izglītības kadru nodarbošanos ar
zinātni, kas labvēlīgi atsauksies uz izglītību. Loģika ir vienkārša: zinātniski
piesātināta augstākā izglītība sagatavo labus skolotājus, labi skolotāji
sagatavo labu jauno paaudzi. Var teikt – labu tautu vispār.
Islams
Islamā augstākā sociālā vērtība ir taisnīgums. Tātad –
taisnīguma fundamentālisms. Nav iespējama atsacīšanās no taisnīguma
fundamentālisma ekonomiskās efektivitātes vārdā. Islamam nav pieņemama Rietumu
civilizācijā dominējošais hipertrofētais individuālisms, divkosīgā
reliģiozitāte, sekulārā garīgā kultūra, morālā nestabilitāte. Islama
civilizācija ir jauna civilizācija. Īpaši krasi tas izceļas salīdzinājumā ar
Rietumu civilizāciju. Islama pasaulē 60% ir jaunāki par 30 gadiem. Ļoti svarīgs
moments ir islama civilizācijas pārstāvju integrācijas trūkums Rietumu
civilizācijā. Rietumos dzīvojošo musulmaņu otrā un trešā paaudze ir daudz
reliģiozāka nekā pirmā paaudze – vectēvu paaudze. Otrā un trešā paaudze ir
daudz naidīgāk noskaņota pret Rietumu civilizāciju nekā pirmā paaudze. Tas ir
fakts, ko pašlaik noklusē Rietumos. Demogrāfiskā pāreja tātad neko labu nesola
„baltajiem”. Sola ne tikai fizisko iznīcību, bet arī apdraudētību jaunākajām
paaudzēm.
Abonēt:
Ziņas (Atom)