Platonam taisnīgums ir tad, ja
katrs cilvēks zina savu vietu. Viņa „valstī” ir taisnīgums, bet nav brīvība;
proti, demokrātija. Platonam nepatika demokrātija, kad katrs nejēga var
iejaukties tajos jautājumos, par kuriem viņam nav nekāds priekšstats.
Demokrātijā ir brīvība, bet nav taisnīguma. Atkārtojam: Platonam taisnīgums ir
tad, ja cilvēks nodarbojās ar to, ko viņam atvēl darīt daba, bet nevis viņa
paša iegribas un izdoma. Platona ieskatā taisnīgums nevar būt tad, ja valda
nejauši cilvēki un pūļa mīluļi. Taisnīgums nevar būt tad, ja nevienam
neinteresē, vai valdnieki ir vai nav spējīgi valdīt, kā tas ir pēcpadomju
latviešu aizgaldā. Brīvības un taisnīguma nesaderību, nesavienojamību atzina
arī Kārlis Markss. Viņš brīdināja, ka ekonomiskajā brīvībā bagātie kļūst vēl
bagātāki, bet nabadzīgie kļūst vēl nabadzīgāki. To tagad izbauda arī stulbie
latvieši, kuri nekad nesapratīs Edmunda Bērka vārdus: „Viss, kas nepieciešams
ļaunuma triumfam, ir labo cilvēku bezdarbība”. Latviešu aizgaldā labie cilvēki
ir sastopami. Taču viņi ir tik niecīgā skaitā un tik lielā mērā no dažādu nelietīgu
un nekaunīgu ciltsbrāļu puses nomākti un iebiedēti, ka viņus nemaz negribas
uzskatīt par labiem cilvēkiem. Jāšaubās, vai gļēvi trusīši ir labi cilvēki.
Labs cilvēks bez savas pašcieņas nav iespējams. Pašcieņas trūkums ir latviešu
prioritāte. Arī taisnīgums nav iespējams bez pašcieņas. Tāpēc latviešiem tas ir
svešs garīgais fenomens.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru