v Katrs var būt brīvs no tā visa, kas reglamentē viņa
dzīvi.
v Brīvība nevis kā gara brīvība, bet izvēles brīvība.
Morālā brīvība.
v Brīvība mūs dara vientuļus. Esam atrauti no pārējiem ar
savu atbildību. Mēs paši atbildam par brīvības doto izvēli, bet tas vairo
vientulību. Atbildība var veicināt bezspēcību un bailes. Izdarot izvēli, katram
pašam ir jānoskaidro patiesība par izvēles materiālu, izvēloties vispatiesāko materiālu.
v Patiesības noskaidrošana ir zināšanu ieguve - kognitīvs
process. Zināšanas jāiegūst patstāvīgi. Tas prasa gribasspēku.
v Brīvības velme ir lielāka nekā vīrišķība uzņemties
atbildību par savu brīvību.
v Var būt bailes no brīvības, t.i., atbildības. Bailes no
brīvības ir intensīvas eksistenciālās bailes.
v Brīvības iegūšana vienmēr ir noteikta pārbaude. Tāda
pārbaude var būt indivīdiem, tautai. Nekas tā neraksturo cilvēku, kā viņa
uzvedība brīvības apstākļos, kad „visu drīkst”.
v Brīvība ir arī vara. Izvēle ir varas akts. Katra vara
kropļo, bet absolūta vara absolūtas brīvības apstākļos absolūti kropļo.
v Brīvība un brīvības sniegtā vara atsaucās uz
totalitārismu. Totalitārisms var būt gan labs, gan slikts. Viss ir atkarīgs,
kas ir pie varas. Ja pie varas ir atbildīgi cilvēki, kuri prot izmantot varas
brīvību, tad totalitārisms ir efektīva sistēma.
v Puškins brīvību dēvēja par jautru spoku: „..свобода вас примет радостно у входа..”.
Arī vācu valodā brīvība tuvināta priekam: frende-prieks;
freiheit – brīvība. Vācu dieviete
Freija ir brīvības, mīlestības un prieka dieviete.
v Brīvība ir vēsturiski mainīga kategorija. Antīkajā
sabiedrībā brīvība asociējās ar brīvību tikai savā pilsētā. Cilvēks var būt
brīvs tikai savā pilsētā. Platonu citā pilsētā gribēja pārdot. Feodālismā
brīvība bija sinonīms vārdam „nabadzība”. No feodāļa brīvs cilvēks bija
nabadzīgs cilvēks – bez zemes, mājas, darba. Buržuāziskā brīvība ir pakļaušanās
likumam kā apzināta nepieciešamība. Brīvība iegūst vairākus aspektus: vārda
brīvība, sirdsapziņas brīvība, pārvietošanās brīvība. Likums sargā brīvību.
Katrs pakļaujās pārējo gribai – likumam. Tā rodas liberālisma skaista pretruna;
no vienas puses brīvais indivīds, no otras puses indivīds kā kolektīva vergs.
Antiburžuāziskā literatūra mīl sižetu: īsta brīvība tikai cietumā!
v 1789.gadā Francijā sagatavoja „Cilvēka un pilsoņa tiesību
deklarāciju”. Tajā cilvēka brīvība ir iespēja darīt visu, kas nenodara ļaunumu
citiem; katrs var darīt, ko grib tikai tādā veidā, lai neaizskartu citu brīvību
arī darīt, ko grib. Iespēju robežas nosaka likums.
v Brīvība kā Dieva mīlestība, un Dieva mīlestība pret
cilvēku.
v Brīvība ir iespēja izdarīt izvēli, balstoties uz
priekšstatu par labo un ļauno.
v Cilvēciskās attīstības mērķis ir brīvība.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru