Špenglera attieksme pret īpašiem laikmetiem un laikmetu
kā vēsturiski analītisko vienību acīmredzot nekad nezaudēs metodoloģisko
vērtību. Tā tas būs tāpēc, ka cilvēka izpratnei vienmēr paliks neizprotami t.s.
galvenie jautājumi par Zemes rašanos, par dzīvības rašanos uz Zemes, par
cilvēka rašanos un cilvēka garīgās esamības pamatnosacījumiem. Špenglera
kritizētais angļu domāšanas veids un angļu iedibinātie priekšstati par Zemi un
sugu izcelsmi nesniedz atbildes uz galvenajiem jautājumiem. Angļu (Laiela,
Darvina) iedibinātie priekšstati ir atrauti no kosmiskajiem procesiem, atzīst
tikai to, ko var zinātniski pierādīt. Taču pats par sevi ir saprotams, ka
atbildes uz galvenajiem jautājumiem limitē cilvēka domāšanas, zināšanu
iespējas, šo iespēju ierobežotība. Angļu „evolucionisti” to neņēma vērā.
Špenglers atbildes uz galvenajiem jautājumiem saista ar īpašu laikmetu lomu,
kad pēkšņi un radikāli viss mainās un šīs izmaiņas ir kosmoloģiski (Saules
sistēmas, zvaigžņu pasaules) determinētas. Šo īpašo laikmetu cēloņi nav cilvēkiem
saprotami un ir noslēpums. Špenglers piemērā min gotikas un piramīdu stila
pēkšņo rašanos. Var būt arī citi piemēri. Domājams, tāds piemērs ir vikingu
laikmets ar tā unikālo, noslēpumaino, neizprotamo ornamentālistiku. Tādā īpašā
laikmetā arī mēs tagad dzīvojam, kad pats noslēpumainākais ir demogrāfiskā
pāreja 1960.-2050.g. Nav saprotams, izskaidrojams, kāpēc dažām rasēm ir nenormāli
milzīgs dzimstības pieaugums, bet „baltā” rase izmirst. Turklāt „baltajā” rasē
rodas jauns cilvēka tips – postcilvēks.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru