Jaunu antropoloģisko tipu rašanās ir vispārzināma parādība. Pārejas laikmetu
radikālās izmaiņas kultūrā vienmēr iet roku rokā ar attiecīgajam laikmetam
(kultūrai) adekvātu antropoloģisko tipu rašanos un dominēšanu. Rodas cilvēki ar
attiecīgajam laikmetam piemērotu mentalitāti, garīgo orientāciju, dzīves stilu,
vērtību sistēmu, morāli, garīgumu, prāta racionalitātes un loģiskuma pakāpi.
Viens no vēsturiski jaunākajiem piemēriem ir filistra (mietpilsoņa, masu
cilvēka) antropoloģiskā tipa rašanās, kas notika sakarā ar eiropeīdu demogrāfisko
bumu no XIX gs. un noslēdzās ar masu kultūras fenomena izveidi. Filistra
rašanās procesā noteikti jāiekļauj vispārējās izglītības līmeņa kāpums. Ne
velti, piemēram, Čehova daiļradē visi filistri ir cilvēki ar augstāko
izglītību. Droši var teikt, ka filistru kontingentu veido inteliģence –
pašapmierināti un aprobežoti cilvēki „ar diplomu”, kas nespēj aizstāt
universitāšu absolventu šauros un mietpilsoniskos uzskatus un liekulīgo rīcību.
Mūsdienās unikālās demogrāfiskās pārejas laikmetā, kad „baltie” cilvēki izmirst
un noveco, „balto” cilvēku dzīvē valda norieta un degradācijas atmosfēra, atkal
rodas jauns antropoloģiskais tips, kas ir adekvāts šodienas melnajai kultūrai.
Ja „balto” cilvēku vispārējā uzplaukuma laikmetā radās filistrs kā kultūras adekvāts
produkts, tad tagad „balto” cilvēku vispārējā pagrimuma laikmetā rodās
postcilvēks kā kultūras adekvāts produkts. Atkal kultūra un jaunais
antropoloģiskais tips (postcilvēks) iet roku rokā. Saprotams, tā tam ir jābūt,
jo kultūra un tās autori ir nedalāms veselums. Interesanti ir tas, ka,
piemēram, postcilvēku tipam ir piemērotas interneta iespējas, – 140 zīmju
teksti, anonimitāte, vizualitāte, „uzskatu plurālisma” demonstrēšanas
neierobežotās iespējas, zināšanu nevajadzība...tas viss lieliski saderās ar
postcilvēka satvaru.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru