Par humānisma medaļu var metaforiski dēvēt sociālo
problēmu analītiku, kuras galvenais mērķis ir rūpes par cilvēka, tautas, valsts
labklājību, balstoties uz cieņu pret cilvēkiem – humanitāti. Medaļai, kā
zināms, ir divas puses: averss (medaļas priekšpuse) un reverss (medaļas otra
puse). Sociālo problēmu analītikai tāpat kā medaļai iespējamas divas puses.
Sociālo problēmu analītikas averss (priekšpuse) nosacīti var būt analītiskā
darbība bez izteikta kritiskuma. Savukārt sociālo problēmu analītikas reverss
(otra puse) nosacīti var būt analītiskā darbība, nevairoties no izteikta kritiskuma.
Tādā gadījumā mietpilsoņi saka, ka visos dzīves procesos tiek saskatīts tikai
sliktais un redzama vienīgi tieksme visu kritizēt. Filosofijā (protams, ne
tikai filosofijā) tādā gadījumā tiek runāts par nihilismu kā pasaules redzējumu.
Eiropas ideju vēsturē pat tiek īpaši nodalīta nihilisma tendence, sākot no
Šopenhauera un kulmināciju sasniedzot Nīčes tekstos. Haidegers nihilismu
uzskatīja par Rietumu filosofiskās domas maģistrāli. Nihilists ir izteikts
kritiķis. Tātad cilvēks, kura domas nosaka kritiskums. Neapšaubāmi, sociālo
problēmu analītikas rūpes par cilvēka, tautas, valsts labklājību reizē ir rūpes
par patiesību – melu atmaskošana un patiesības paušana. Neapšaubāmi, šīs rūpes
attiecas uz medaļas abām pusēm. Gan averss bez izteikta kritiskuma vēlas
noskaidrot patiesību, gan reverss ar izteiktu kritiskumu vēlas noskaidrot
patiesību. Diemžēl sabiedriskajā domā ir sastopama neizpratne par sociālo
problēmu analītikas otru pusi. Sabiedriskajā domā mēdz būt nosodoša attieksme
pret izteiktu kritiskumu. Sabiedriskajā domā netiek saprasts, ka reverss
principā ne ar ko neatšķiras no aversa patiesības paušanā. Medaļas abas puses
ir vienādā mērā tendendētas uz vienu un to pašu – patiesību, humanitāti. Ne
vienmēr tiek izprasts aforisms par pesimistisko kritiskumu kā optimista teicamu
informētību: „Pesimists ir labi informēts optimists”. Kādreiz ļoti precīzi rakstīja
P.Čaadajevs:
“Я люблю свою страну, желаю ей славы,
умею ценить высокие качества моего народа; но... я не научился любить свою
родину с закрытыми глазами. Я не научился любить свою родину с закрытыми
глазами, с преклоненной головой, с запертыми устами... Я полагаю, что мы пришли
после других для того, чтобы делать лучше их, чтобы не впадать в их ошибки, в
их заблуждения и суеверия. “ Diemžēl sabiedriskajā domā ne reti ir prasība
mīlēt cilvēku, tautu, valsti ar aizsietām acīm bez paškritikas. Netiek ņemta
vērā paškritikas fundamentālā jēga. Respektīvi, tas, ka paškritiska analīze ir
visefektīvākais ceļš būtības un patiesības noskaidrošanā un izpratnē. Bez
paškritiskas analīzes nav iespējama attīstība, progress un pašrealizācija
vispār.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru