·
Sengrieķu mitoloģijā himera ir uguns spļāvējs nezvērs ar
lauvas galvu, kazas ķermeni un čūskas asti. Turpmākajos gadsimtos par himeru
sāka dēvēt jebkuru fantastisku nezvēru ar dažādu dzīvnieku ķermeņa daļām.
Savukārt ar vārdu „himēriskums” sāka apzīmēt fantastiski ārprātīgas,
fantastiski zvēriskas parādības, kurās atspoguļojas dažādas pilnīgi nesaderīgas
izpausmes (tā teikt, dažādu dzīvnieku ķermeņa daļas).
·
Tiek uzskatīts, ka mūsdienu kapitālismā ir sastopama
himēriska sabiedrība. [Par pēcpadomju Latvijas himēriskumu skat. grāmatā „Himēriskuma
nesaulē. Kulturoloģiskas esejas un studijas, R., 2004].
·
„Baltās” rases sabiedrība ir kļuvusi izteikti himēriska
sabiedrība. Tipiski himēriska izpausme ir t.s. sociālais klimakss – pašsaglabāšanās
velmes deficīts, apzināti atsakoties radīt pēcnācējus.
·
Otra himēriskā izpausme ir savas dzīves pārvēršana noslēgtā
paranojālā lokā, kurā valda princips vairāk ražot, lai varētu vairāk patērēt
un, vairāk patērējot, atkal ražotu pēc iespējas vairāk.
·
Trešā (nosacīti) himēriskā izpausme ir dzīves jēgas trūkums, kas
sekmē eksistenciālā strupceļa sajūtu; eiropeīdi ir zaudējuši ticību nākotnei un
tā rezultātā zaudējuši vispār interesi par nākotni.
·
Ceturtā (nosacīti) himēriskā izpausme ir absurda vairošana,
kad racionālismu ir nobīdījis malā iracionālisms [skat. grāmatu „Iracionālā
kapitālisma gramatika. Apceres
par postindustriālā laikmeta kultūru. R., 2010].
·
Rietumu
civilizācijā no himēriskuma viedokļa var vērtēt fetišizējošo attieksmi pret
progresu, nemitīgi vēloties panākt kāpumu visos dzīves procesos. Fetišizētā progresa
kults galvenokārt valda mānijā pēc iespējas vairāk ražot un patērēt, kā arī
tirgot.
·
Kapitālismam
tagad nav ekonomiskās dinamikas, bet ir militāri politiskā un ģeopolitiskā
dinamika, kad viss tiek panākts ar spēku, bet nevis ar darbu.
·
Kapitālisma
neoliberālajā (globalizācijas) laikmetā darba vietā stājas finansu mahinācijas,
spekulācijas, finansu operāciju simulakri. Tas noveda pie finansiālā himēriskuma:
parādu dzēšanu ar jaunu parādu un galu galā parādu atdošanas neiespējamību.
·
Kapitālisma
neoliberālajā un postmodernistiskajā periodā himēriskums saskatāms eiropeīdu
inteliģences t.s. inkluzīvajā identitātē; respektīvi, iekļaujošā, ietverošā
(inkluzīvā) identitāte sevī attīsta visāda veida atvērtību un atvērtības baudīšanu: multietniskums kā bauda, homoseksuālisms kā bauda, homoseksuālās
laulības kā bauda, genderisms kā bauda, politkorektums kā bauda, uzskatu plurālisms kā bauda.
·
Mūsdienu
himēriskā kapitālisma būtiska izpausme ir nacionālās valsts suverenitātes likvidēšana, kas arī ir sava veida bauda inkluzīvās identitātes
patriotiem. Atsevišķu valstu suverenitātei nav nekādas vērtības.
·
Himēriskuma
izpausme ir liberālais fundamentālisms, kā drīkst dēvēt neoliberālismu – klasiskā
liberālisma izkropļojumu.
·
Mūsdienu
himēriskums kā Rietumu civilizācijas norieta liecība atgādina Romas impērijas
himēriskumu no III gs. beigām līdz V gs. Piemēram, III gs. (235.-285.g.) 50
gadu laikā mainījās 20 imperatori, valdīja militārā anarhija, modē bija
homoseksuālisms, modē bija nedzemdēt bērnus.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru