Ø Filosofiskā,
zinātniskā, publicistiskā attieksme pret masu sabiedrību, masu cilvēku, masu
kultūru ir vērtējoši divējāda. Sastopama 1) masu tirānijas kritika un 2) masu
sabiedrības aizstāvēšana no elitāro aprindu kritikas (K.Mangeims, H.Ārenda).
Ø Masu sabiedrība ir
galvenais šķērslis pilsoniskās sabiedrības izveidošanā. Pilsoniskā sabiedrība
var rasties tikai izglītotā vidē, sociāli apzinīgu indivīdu vidē, augsti
attīstītu cilvēku sabiedrībā. Masu sabiedrības galvenās īpašības (vispārējās
attīstības zemais līmenis, intelektuālais deficīts, intelektuālās suverenitātes
neesamība, standartizācijas, unifikācijas, primitivizācijas dievināšana) ir
lielākais šķērslis pilsoniskās sabiedrības izveidošanai.
Ø Mūsdienu valstiskumā
sabiedrības masu reakciju (smalkāk sakot, sabiedriskās domas reakciju) gaida
valsts visas institūcijas – politiskās, ekonomiskās, finansu, mākslas un
literatūras u.c. Tātad sabiedrības masām ir noteikta vara, loma, autoritāte,
reputācija, ietekme. Par masu varenības pieaugumu un nepieciešamību ar to
samierināties jau brīdināja G.Lebons.
Ø Visās zemēs dzīves
organizācijas masu formāti ir vienādi: pilsētas aglomerācijas, transporta jūra,
masu izglītība, masu medicīna, masu izklaide, masu ražošana utt.
Ø Masu fenomenu
simbolizācijā dominē politiskā propaganda un aģitācija, reklāma, kulta personas
un kulta pasākumi.
Ø Masu idejiskais balsts ikdienas
norisēs ir izklaides ideoloģija, komforta filosofija, patērēšanas filosofija.
Ø Rietumu civilizācija ir
masu civilizācija, jo tās sociuma kodolu veido īpaša tipa cilvēki – masu cilvēki
ar specifisku apziņu. Masu cilvēks ir psiholoģijas tips – psihiskās attīstības
noteikts līmenis.
Ø Mūsdienās visi cilvēki
ir spiesti dzīvot masu kultūras vidē; citu iespēju nav.
Ø Masu sabiedrības
panākumu kritērijs ir attiecīgā fenomena popularitāte masās – atbalstītāju skaits.
Ø Masu laikmeta elements
ir „masovizēts” totalitārisms (politisko, administratīvo, ideoloģisko masu
formātu kopums). Pēc totalitārisma sabrukuma liberālisma laikmetā tieksme „masovizēties”
nemazinās.
Ø Masu apziņas forma ir
sabiedriskais viedoklis – individuālo viedokļu kopums. Sabiedriskais viedoklis
ir iespējams tikai masu cilvēku laikmetā, kad valda individuālās apziņas satura
vienveidība un iespēja panākt satura vienveidību ar apziņas manipulāciju
tehnoloģiju palīdzību, izmantojot cilvēkam piemītošo stihisko tieksmi
neatrauties no pārējiem.
Ø Elitārisma, masu
antipoda, principi ir šādi: zinātniskā racionālisma prasība; šķiriskās un
etniskās izredzētības atzīšana; garīgās pacilātības un sakāpinātības cieņa;
mākslas garīgā cēluma dievināšana.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru