Jēdziens “atsvešinātība”, kuru Rietumu intelektuālajā
pasaulē plaši sāka lietot no XVIII gs. nogales, sastopams divos analītiskajos kontekstos
– filosofiskajā un sociāli ideoloģiskajā. Atsvešinātības filosofisko būtību
plaši iztirzāja vācu klasiskā filosofija. Arī pēcāk filosofijā turpinājās atsvešinātības
skaidrojumi. Sociāli ideoloģiskajā kontekstā atsvešinātības problemātika figurē
visās trijās Jauno laiku Rietumu civilizācijas ideoloģiskajās maģistrālēs –
liberālismā, marksismā, nacionālismā. Sociāli ideoloģiskajā kontekstā
atsvešinātība tiek uzskatīta par cilvēka apziņas stāvokli – kā psiholoģiskā reakcija,
tiekoties ar apkārtējās vides negatīvo ietekmi. Piemēram, marksismā
atsvešinātības tēma ir ļoti populāra, konstatējot politisko un ekonomisko
atsvešinātību, kuru izraisa dažāda veida cilvēku nevienlīdzība. Kā zināms,
marksisma ideoloģiski futuroloģiskais mērķis ir atbrīvoties no politiskās un
sociālās nevienlīdzības, ekspluatācijas, garīgās apspiestības. Savukārt nacionālisms
akcentē etnisko atsvešinātību un mērķi panākt tautas suverenitāti. Liberālisms
jūsmo par cilvēka totālo garīgo brīvību. No atsvešinātības viedokļa tiek
vērtēta Atdzimšanas, Reformācijas, Apgaismības jēga. Sastopams viedoklis, ka
tik tikko minēto trīs grandiozo idejisko kustību galvenais mērķis bija palīdzēt
cilvēka radošajam garam pārvarēt viduslaiku feodālās sistēmas un katoļu
dogmātikas stindzinošo varu, lai garīgā enerģija kalpotu cilvēkam.
Atsvešinātības pārvarēšanas universāla doktrīna kļuva humānisms, neļaujot
cilvēku apspiest baznīcai, politiskajai varai un tai kalpojošajai garīgajai
kultūrai. Atsvešinātības rašanās galvenos avotus saskata sociālajos institūtos –
reliģijā, mākslā, morālē, politikā. Šie institūti ir galvenie cilvēku
valdnieki. Sociālo institūtu ideoloģija ar savu normatīvu uzspiešanu sekmē
atsvešinātības sabiedrības rašanos. Rietumu civilizācijas mūsdienu sabiedrībā
ar tajā dominējošo neoliberālisma (“globalizācijas”) un postmodernisma
ideoloģiju var saskatīt atsvešinātības savdabīgu modernizāciju. Mūsdienu
sabiedrībā ir radušies jauni atsvešinātības iegansti. Tagad atsvešinātību
veicina tādas idejiskās kroplības kā patiesības nihilisms, tautas un tās valsts
suverenitātes likvidēšana, garīguma izsmiešana, metafizikas atmešana,
racionālisma ignorēšana, morālo normu un vērtību devalvācija, cilvēciskuma nevajadzība.
Skaidri ir redzama atsvešinātības modernizācijas vienotība ar radikālām morāli
antropoloģiskajām izmaiņām – sociumā dominējošā jauna cilvēka tipa
(postcilvēka) rašanos.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru