·
Sociālpsiholoģiskās
vibrācijas cilvēces vēsturē vienmēr ir nosacījusi indoktrinācija – cilvēku sistemātiska,
ilgstoša pamācīšana vai ideoloģiskā apstrāde, lai tie bez iebildumiem pieņemtu
kādu mācību, ideju, teoriju, viedokli, koncepciju u.tml. Mūsdienās
indoktrinācija eksistē pilnā mērā arī tajās divkosīgajās vidēs, kuru politiskie
spēki nelietīgi sludina ideoloģijas atmešanu, nepastāvēšanu, nevajadzību.
Indoktrinācija ir cilvēces esamības atribūts. Ne vienmēr tas ir toksisks
atribūts, jo ne vienmēr indoktrinācija vēl cilvēkiem kaut ko sliktu, amorālu,
negarīgu, nepiedienīgu. Reliģiskā indoktrinācija ir tendēta izteikti labvēlīgi.
·
Psiholoģijā
eksistē īpatna atziņa: tas, ko cilvēki ir aizmirsuši, uz viņiem iedarbojas
daudz spēcīgāk nekā tas, ko viņi atceras. Cilvēku sociālpsiholoģisko reakciju
nosaka kultūras arhetipi, kultūras zemapziņas materiāls. Tādējādi var teikt, ka
mūsdienu neoliberālisma un postmodernisma ideoloģijas tendence uzspiest
atsacīšanos no pagātnes ideālā formā nav iespējama, jo nav iespējams degradēt
to, ko sauc par sabiedrības/tautas vēsturisko atmiņu.
·
Sabiedrības
apziņas sociālpsiholoģiskajā analītikā vienmēr nākas ņemt vērā sekojošu perspektīvu:
atsevišķi vārdi vai jēdzieniskie formulējumi var atrauties no sava sākotnējā
konteksta un zemteksta un ap sevi izveidot jaunu kontekstu un zemtekstu.
·
Sociālpsiholoģijā
ir viena intelektuālā himera (nerealizējamas odiozas iedomas auglis) jeb ilūzija
(nepiepildāmas ilgas, nepamatotas cerības). Intelektuālā himēra ir tad, kad tā
tiek apzināti demagoģiski uzspiesta cilvēkiem. Savukārt ilūzija ir tad, kad
cilvēki paši saskaņā ar savu iniciatīvu atrodas maldu varā. Himera jeb iluzija
ir priekšstats par izvēles iespējām. Cilvēkiem iestāsta jeb viņi paši iedomājas
par viņu izvēles iespējām. Faktiski reālajā dzīvē cilvēkiem izvēles iespējas
neeksistē nevienā dzīves segmentā. Cilvēks ir eksistenciālās determinētības
varā politikā, ekonomikā, sadzīvē utt. Rietumu cilvēkiem ne reti pārmet viņu
iedomu par izvēles iespējām. Tāda iedoma ir naivitāte un morāli bezatbildīgas
ideoloģijas rezultāts.
·
Attiecīgās
sabiedrības sociālpsiholoģisko ainu var ietekmēt pašmāju ideoloģiskās himeras
un importētās himeras. Reizē ar cilvēces planetāri globālās komunikācijas
(vienotības) pieaugumu pieaug arī importēto ideoloģisko himeru apjoms. Mūsdienu
“globalizācijas” ideoloģija eksportē savas ideoloģiskās himeras uz visiem
kontinentiem. Daudzas zemes “barojas” tikai no importētām himeram – antihumānām
injekcijām.
·
Mūsdienu
sociālpsiholoģiskos procesus arvien retāk un retāk ietekmē cilvēki ar “garu
gribu”, kā teica Ļevs Gumiļovs. Citā viņa terminoloģijā – pasionāri cilvēki.
·
Milzīgu
sociālpsiholoģisko transformāciju ir piedzīvojis internets. Ja sākumā ilgu
laiku cilvēki pret internetu izturējās pozitīvi, tad pašlaik daudzi cilvēki uz
internetu lūkojas kā uz kiberpoliciju, kibernoziedznieku pasauli, kiberkaraspēku,
kiberspiegu, kiberteroristu, kibermoralizētāju, kā arī kiberidiotismu
platformu, kiberpostcilvēku mājvietu.
·
Sociālpsiholoģijā
mēdz būt, ka zināmu laiku kāds viedoklis tiek uzskatīts par disidentisku
viedokli. Taču pēc kāda laika var atklāties, ka tas vairs nav disidentisks
viedoklis, bet ir dzīves realitātes fakts.
·
Ideoloģiskajā
arsenālā viens no himeriskākajiem kompleksiem ir demokrātiskums kā gaiša mirāža
tautai, cenšoties pamatot izvēles ilūziju, brīvības iespējas, etniskā,
valstiskā, politiskā, ekonomiskā, militārā pārākuma sajūtu, kā tas mūsdienās
notiek planētas “hegemona” hegemonijā. Valstis, kuras balstās uz varas spēku,
uzpirkšanu, iebiedēšanu, saciuma apziņas zombēšanas manipulācijām, visu nomaskē
ar “demokrātiskumu”, “pilsonisko sabiedrību”, “apziņas brīvību”, “vārda brīvību”,
“uzskatu plurālismu”, “politkorektumu”. Tādas valstis tagad nicīgi dēvē pat “deep state”.
·
Jebkura
politiskā vara tiecas nosacīt sociālās enerģijas prioritātes. Vēl var teikt:
tiecas nosacīt sociālās apziņas dienas kārtības tematisko secību/hierarhiju.
·
Ideoloģijas
mērķis ne reti ir nevēlamas patiesības maskēšana ar ilūzijām, lai nepieļautu
kritikas absolutizāciju un kritiku vispār.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru