v Rietumu civilizācijas sasniegums “ateistiskais humānisms”
apliecina neiedomājamu augstprātību un kosmisko pretenciozitāti, kā arī
neiedomājamu novirzīšanos no svētuma, kura pamats ir transcendentāls (reliģijā
Dievs ir transcendentāls fenomens). Tā tas visvairāk ir zināšanu sfērā, solot
atbildes uz visiem iespējamajiem jautājumiem cilvēku smadzenēs.
v XX gadsimtā Rietumu civilizācijā galvenā idejiskā cīņa
bija starp sociālismu (humānisma stingro variantu) un liberālo demokrātiju
(humānisma mīksto variantu).
v Totālais ateisms ir veicinājis nelabojamu pesimismu - sava
laikmeta nolādēšanu. Dzīvojot bez reliģijas, eiropeīdi kļūst ateisma zombiji.
Turklāt tāda ateisma zombiji, kurus vairs nevar garīgi un metafiziski ietekmēt
neviena ideoloģija un ne tikai kristiānisma ideoloģija. Var vienīgi ietekmēt
garīgi nevērtīga ideloģija bez metafizikas, kad kritiskās domāšanas vietā
funkcionē eksistenciāli primitīvi refleksi un sasniegta eksistenciālā
patoloģija – cilvēciskās vitalitātes izsmeltība, kas liecina par eiropeīdu
kolektīvo antropoloģisko suicīdu. Eiropeīdiem garīgā, intelektuālā brīvība
vairs nav cilvēka pašcieņas garants un kritērijs, bet idiotijas fobija savā
ceļā nesastopams ne ar kādu psihisko pretestību, jo idiotija kļūst cilvēka
esamības organisks elements.
v Rietumu civilizācijas intelektuālā kapitulācija masveidā
sākās XX gadsimta 70.gados, un jau XXI gadsimta sākumā intelektuālā
neadekvātuma kritika valsts amatpersonu, akadēmiskā kontingenta līmenī kļuva
ikdienišķa parādība.
v Līdz XVIII gadsimta vidum vēsture Eiropā virzījās stihiski
bez speciāliem “vēsturiskajiem projektiem” un vēstures projektējoši
konstruējošās tieksmes. Turpretī no XVIII gadsimta vidus viss izmainījās un
sākās “vēsturisko projektu” laikmets,, kas intensīvi turpinās XXI gadsimtā.
Vēsturnieki saskata trīs iemeslus “vēsturisko projektu” ģenēzē: 1) masu
sabiedrības rašanās, izvirzot uzdevumu vadīt un pārvaldīt masas; 2) finansu
kapitāla nostiprināšanās saimnieciskajā darbībā, vēloties finansiāli kontrolēt
sociumu, valstu politiku un to darot gan atklāti, gan slepeni; 3) masu
komunikācijas rašanās, saskatot iespēju ideoloģiski vadīt masas un masu
komunikācijas līdzekļos saskatot lielisku palīgu “vēsturisko projektu”
realizācijā. No XX gadsimta otrās puses tautas tiek nosēdinātas pie
televīzoriem un aizmirst par nepieciešamību iziet ielās un protestēt pret
ekspluatāciju.
v Rietumu civilizācijas bojāeja kļūst uzskatāmi redzama un tiek
analītiski kompetenti izprasta no XIX gadsimta beigām, kad tiekamies ar
dekadenci, anarhismu, nihilismu. Līdz I Pasaules karam jau viss bija nonācis
tik tālu, ka, piemēram, Tomass Manns atklāti atzina Eiropas nāvi.
v Liberālās demokrātijas dievinātais liberālais
individuālisms varēja gūt panākumus tikai tajā laikā, kad iznīcināja ne tikai sekundārās
struktūras (nāciju, nacionālo valsti, pilsonisko sabiedrību), bet iznīcināja
arī bāzes struktūras (ģimeni, dzimstību), tādējādi sev parakstot nāves
spriedumu.
v Sociālisma ideoloģija mēģināja spēkoties ar liberālo
individuālismu. PSRS šī spēkošanās noslēdzās ar liberālā individuālisma uzvaru.
Izrādījās, ka t.s. masu apziņu spēj pievilināt liberālā individuālisma tēzes.
Masu cilvēkos (“proletariātā”) ir kaut kas tāds, kas atbilst liberālā
individuālisma doktrīnai.
v Viduslaiku kristiānisms radīja izcilu civilizāciju; taču
šī civilizācija ielaidās kompromisos ar racionālismu un materiālismu, dažādā
veidā (tekstos, simbolos, iestādēs, likumos, morāles normās) institucionalizējot
sausi lietišķu attieksmi pret īstenību un izturēšanos pret īstenību tikai no
izdevīguma, labuma, praktiskuma viedokļa.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru