Ja filosofa pozīciju nosaka viņa personība, tad arī eksistenciālās
filosofijas pārstāvja pozīciju nosaka viņa personība. Tātad ir sastopami
cilvēki, kuru domāšanas saturs, domāšanas stils un domāšanas patoss atbilst tai
specifikai, kura ir t.s. eksistenciālās filosofijas pamatā. Turklāt atziņu par
to, ka filosofa pozīciju nosaka viņa personība, ir formulējuši eksistenciālās
filosofijas pamatlicēji. Viņi ir pārliecināti, ka filosofija nevar būt objektīva
(atrauta no cilvēka personības), bet varbūt tikai subjektīva (sakņota cilvēka personībā). Vēl viņi
saka, ka patiesība ir cilvēkā, bet nevis viņa zināšanās. Tāpēc patiesība ir
personiska – eksistenciāla. Hamleta vārdiem “būt vai nebūt” ir tikai subjektīva
nozīme. “Patiesības stihija” (Hēgelis) ir cilvēka subjektīvā stihija. Eksistenciālās
filosofijas atziņām pretēja rakstura atziņas ir pozitīvismam, kam galvenais ir jutekliski
uztvertās zināšanas; pozitīvismā patiesība ir jutekliski iegūtās patiesības.
Tiesa, filosofija jau senāk spēja nošķirt spontānās jeb intuitīvās zināšanas no
refleksīvajām (ar prātu iegūtajām) zināšanām. Sena ir arī atziņa, ka cilvēku
nevar “sistematizēt” - iekļaut strukturētu zināšanu sistēmā. Cilvēks ir “sistēma
Dievam” (Kirkegors), bet filosofs dzīvo “Dieva templī” – dzīvo tikai savā
filosofijā. Filosofs nevis dzīvo, lai domātu, bet gan domā, lai dzīvotu. Tā ir
tipiska eksistenciālās filosofijas tēze. Vēl tiek piebilsts, ka ar mehānikas
likumiem nevar izskaidrot garīgos procesus.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru