·
Katra
indivīda substancionālā specifika ir viņa garīguma specifika: individuāli
oriģināla attieksme pret sevi un pret ārējo pasauli, spējot uztvert, piemēram,
masu bezprāta simptomus jau ilgi pirms tam, kad par masu bezprāta klātbūtni ir
nostiprinājies vispārējs viedoklis.
·
No
indivīda garīguma specifikas ir atkarīga realitātes sociālā konstruēšana,
sociumā saskatot kaut ko savu un tikai viņa izpratnē eksistējošu.
·
Indivīda
garīguma struktūrā ietilpst spēja sevī uzsūkt un pārdzīvot laikmeta problēmas,
tendences, sāpes.
·
Indivīda
garīguma struktūrā var ietilpt tas apziņas komplekss, ko var dēvēt par
eksistenciālo drāmu. Indivīds tādā gadījumā kļūst patiesības liecinieks savas
eksistences jēgai un kopumā tai metafiziskajai problemātikai, kas attiecas uz
cilvēka esības pamatiem.
·
Garīguma
struktūrā var dominējoši ietilpt, piemēram, ironija kā domāšanas stils, sevis
un ārējās pasaules vērtēšanas metode. Ironija var izpausties dažādi. Var būt
ironija kā specifisks noliegums, kad viss tiek noliegts, lai formulētu jaunu
ideju, konceptu u.tml. Ironija tāpat var liecināt par indivīdu kā eksperimentējošu
labdari, kad noliegums ir sākums pozitīvam vērtējumam.
·
Garīguma
struktūru jebkurā gadījumā (jebkurā cilvēkā) ietekmē laikmets jeb precīzāk –
laikmeta kultūra. Īpaši sakāpināta tāda ietekme ir t.s. pārejas laikmetos, kad
strauji mainās kultūra: rodas jauna attieksme pret realitāti, ieviešas jauna
vērtību un normu sistēma. Divu atšķirīgu laikmetu krustpunktā garīguma
struktūra var jūtīgi reaģēt, sākot ar ironiskumu un beidzot ar traģiskumu
attieksmē pret visu jauno – jaunā saturu un tā autoriem.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru