·
Aristotelis
politiku uzskatīja par “augstāko mākslu no mākslām”. Viņa ieskatā politika ir “ļaužu
kolektīvās esamības augstākā forma”. Cilvēks ir “politiskais dzīvnieks”. Tas
tāpēc, ka cilvēks ir domājošs dzīvnieks. Tātad cilvēks domā par valsti, sabiedrību,
politiku. Mūsdienās, iespējams, Aristotelis izteiktos savādāk. Uz viņu noteiktu
iespaidu atstātu vispārējā drūmā attieksme pret politiku cilvēku lielākajā
daļā. Tagad politika iet kopsolī ar šarlatānismu. Ne reti ar agresīvu
šarlatānismu, kā avots un balsts ir ikdienišķā apziņa. Ja politiku uzskata par “augstāko
mākslu no mākslām”, tad šis uzskats nekādi nesaderas ar ikdienišķo apziņu, kas
nespēj sasniegt kaut ko patiesi augstu nevienā garīgajā procesā. Mūsdienās ar
politiku profesionāli nodarbojas “sociālie maugļi”, kuru morālais un prāta
modulis smadzenēs ir pielīdzināms cilvēkiem-mazuļiem (maugļiem). Politikas
sociālais prestižs mūsdienās ir niecīgs. To ir panākuši paši politiķi un viņu
šarlatāniskā politika. Mūsdienās attieksmē pret politiku ir saskatāma globāla
depresija.
·
“Mīkstais
spēks” (vadāmais haoss) ir derīgs tikai tad, ja tauta nemīl varu un pastāv
fundamentāla atsvešinātība pret varu. Ja tā nav, tad vara var darīt visu, ko
vien vēlas, un “mīkstais spēks” nevar cerēt uz panākumiem. “Mīkstais spēks” ir
bespēcīgs arī tajā gadījumā, ja tautā ir sastopama varas apātiska neatzīšana
bez stingra negatīvisma varas vērtējumā. Iespējama arī “lepna uzticība” varai.
Tā tas ir tajās tautās, kuru apziņā prevalē mazvērtības komplekss – bailes zaudēt
valsti, ja tauta sāks protestējoši vērsties pret varu. Tāda tauta ir gatava
varai piedot visu, un “lepnā uzticība” varai ir maksimāla.
·
Mūsdienās
strauji samazinās t.s. kritiskās inteliģences apjoms un līdzdalība sociālajā
analītikā. Kritiski domājošo, kritiski analizējošo intelektuālo publicistu,
intelektuālo esejistu loma strauji samazinās. Vēsturiski socioloģiskie,
kulturoloģiskie analītiķi kļūst retums. Viņu polēmiskā enerģija nav jūtama
publiskajā telpā. Samazinās arī intelektuālā auditorija. Ar vien mazāk ir tādu
indivīdu, kuri ciena un vēlas iepazīties ar atklātu, objektīvu sociāli
politisko procesu iztirzājumu. Tādējādi varas, politikas un kritiskās
analītikas konfliktu dinamika neeksistē, sociāli politiskais dinamisms izplēn.
·
Racionālas
zināšanas ir komulatīvas (sakopojošas, koncentrējošas) zināšanas; tajās nav
vietas fideismam – uzskatam, ka ticībai un atklāsmei zināšanu apguves un
izziņas procesā ir prioritāte attieksmē pret prātu. Cita lieta, ja ar prātu ir
problēmas. Tad zināšanas zaudē racionālismu un racionālisma vietā stājas
emocionalitāte, ikdienišķās apziņas kaprīzes.
·
Vispārējs
likums: jo lielāks informācijas apjoms, jo mazāks zināšanu apjoms.
·
Marksistiskā
dogmātika nebija piemērota Krievijas agrārajai sabiedrībai; Krievijā 1917.g.
nebija proletariāts un tāpēc nevarēja būt reāla proletariāta vara, proletariāta
diktatūra. To tēloja boļševiku partija, kā arī citas partijas. Rietumos bija
proletariāts, buržuāzija, industrializācija, urbanizācija, kas viss nebija Krievijā
XX gs. sākumā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru