Sabiedrībā nav grūti ievērot kritiskuma galvenos kritiķus.
Kritiskums visvairāk nepatīk filistriem (mietpilsoņiem/pelēkajiem zvirbuļiem),
jo viņu pašu smadzenēs kritiskās domāšanas spējas ir ļoti niecīgas. Filistriem parasti
nepatīk tie cilvēki, kuri viņuprāt dzīves visās norisēs saskata tikai slikto un
tāpēc nemitīgi izplūst negatīvos vērtējumos. Filistru pārmetumam ir
izskaidrojums. Visu nosaka tas, ka filistriem milzīgas grūtības sagādā nepieciešamība
nošķirt emocionālo attieksmi no analītiskās attieksmes. Uz īstenības norisēm iespējami
divi galvenie skatījuma leņķi: 1) emocionāls skatījums un 2) analītisks skatījums. Tas
attiecas gan uz filistriem, gan uz tiem indivīdiem, kurus dēvē par personībām.
Lieta ir tā, ka analītisks skatījums parasti sākas tad, ja nākas tikties ar relatīvi negatīvu norisi. Droši var teikt, ka negatīvas parādības stimulē analītisku
skatījumu, bet nepārprotami pozitīvas norises stimulē emocionālu skatījumu. Mēs
emocionāli izturamies pret skaisto, cēlo, gudro, konstruktīvo, radošo,
talantīgo, tālredzīgo, kas atspoguļojas attiecīgajā pozitīvajā norisē. Viss
pozitīvais stimulē emocionalitāti, bet nevis intelektu. Ja tiekoties ar pozitīvo
sāk šalkot jūtas un gara saviļņojums, tad tiekoties ar negatīvo sāk
uzbudināties prāts, sapratne, domāšana, analītiskais “gēns”. Pozitīvo
nevēlamies izzināt ar prātu un ļaujam vaļu emocijām. Toties negatīvo tūlīt
vēlamies analītiski kritiski izzināt, cenšoties noskaidrot attiecīgās negatīvās
norises cēloni, kontekstu, sekas utt. Pozitīvo vēlamies emocionāli slavēt, jūsmot
par formu un saturu, priecāties par autora talantu. Mums nav ne mazākās vēlēšanās
sākt kaut ko kritizēt, apšaubīt, noliegt, nepieņemt utt. Ne velti daudzi cilvēki
atsakās komentēt mākslinieciski augstā līmenī sacerētu dzejoli, muzikālo
skaņdarbu, gleznu, nevēloties banalizēt daiļdarbu un arī savas emocionālās
izjūtas. Cita lieta sociāli politiskās norises. Tām nepiemīt mākslinieciskums -
spēja sagādāt emocionāli estētisko pārdzīvojumu. Kāds gan var būt mākslinieciskums
proletariāta diktatūrai, korupcijai, šķiriskajai nevienlīdzībai, kriminālajam
kapitālismam, neoliberālismam? Pat demokrātija nespēj izglītotu un gudru
cilvēku emocionāli pozitīvi aizraut. Tikšanās ar sociāli politiskām norisēm vienmēr
ir sākums intelektuālam procesam, balstoties uz prāta analītiskumu un
kritiskumu. Emocionāla jūsma par kādu sociāli politisko fenomenu drīzāk atgādina
kariķēšanu, un nekādi neliecina par saprātīgu attieksmi. Tādējādi filistri
nekad nezaudēs savus klientus, un filistriem vienmēr nāksies smilkstēt par
kritiskumu. Tā tas būs līdz tam laikam, kamēr būs sastopamas sociāli politiskās
norises. Sociāli politiskajām norisēm vislabāk piestāv kritiskums un kritiski
domājošu personību kritiskais vērtējums – kritiskā analītika.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru