§ Pašcieņas
(self-esteem) trūkums ir visjaunāko laiku viens no ārdošākajiem trendiem
eiropeīdu inteliģencē. Pašcieņas izzušana liecina par Homo sapiens
radikālu vēsturisko transformāciju – cilvēciskās būtības vitāli svarīgu
parametru maiņu. Tiekamies ar hominīdu jauna tipa veidošanos. Tas acīmredzot ir
evolūcijas procesa negatīvs atzars. Šajā procesā cilvēkā izzūd antropoloģiski
klasiskās iezīmes, un jēdziena “cilvēks” vietā stājas jēdziens “postcilvēks”.
§ Cilvēces
vēsturē (eiropiešu vēsturē) pašcieņa vienmēr ir tikusi uzskatīta par cilvēka
vienu no svarīgākajiem garīgajiem atribūtiem. Cilvēks bez pašcieņas nav īsts
cilvēks un nav labs cilvēks, nav sabiedrībai noderīgs un vajadzīgs cilvēks. Tik
tikko minētie vērtējumi ir sastopami jau antīkajā laikmetā. Par cilvēka
pašcieņu kā pašizziņas un pašattīstības rezultātu tiek runāts reliģiskajās
mācībās, filosofijā, daiļliteratūrā, kā arī visjaunākajā laikā socioloģijā,
psiholoģijā, ētikā. Tā, piemēram, reliģijā bez pašcieņas nav iespējams cilvēka
ceļš pie Dieva. Savukārt filosofijā tiek akcentēta, piemēram, pašcieņas loma
dzīves patiesības izpratnē un velmē zināt patiesību.
§ Pašcieņa
ir ļoti svarīga kategorija katra cilvēka dzīvē. Pašcieņa nosaka cilvēka
darbību, uzvedību un komunikāciju. Bez pašcieņas nav iedomājama cilvēka
socializācija un pašrealizācija. Socializācijā un pašrealizācijā pašcieņa ir
viena no galvenajām problēmām, no kuras risinājuma ir atkarīga cilvēka
iesaistīšanās sociumā, kā arī cilvēka spēju un talantu konkrēta realizācija. Pašcieņa
ietekmē cilvēka attieksmi pret apkārtējo vidi un saskarsmi ar citiem cilvēkiem.
Tas, kurš ciena sevi, ar cieņu izturēsies arī pret pārējiem cilvēkiem un
sabiedrības normām, vērtībām.
§ Pašcieņa
ir cieši vienota ar morāli psiholoģiskās neatkarības apziņu. Respektīvi, ar vēlēšanos
izpatikt citiem jeb ar tādas vēlēšanās neesamību. Ja cilvēks vēlas izpatikt
citiem, tad viņš zaudē morāli psiholoģisko neatkarību un viņa pašcieņa degradējas.
Ja ir vajadzīgi citu cilvēku slavējumi, tad tas liecina par pašcieņas bālumu.
§ Pašcieņas
kritērijs ir cilvēka cienīgas dzīves nepieciešamība. Cilvēki ar augstu pašcieņu
vēlas dzīvot cilvēkam cienīgu dzīvi. Praktiski tas nozīmē iespēju saglabāt pašcieņu. Ja cilvēka dzīve ir
kļuvusi necienīga, tad tas pirmkārt un galvenokārt ir trieciens cilvēka
pašcieņai, iedragājot vai pat pilnā mērā atņemot cilvēkam pašcieņu.
§ Pašcieņa
rodas tāpat kā viss pārējais cilvēkā. Proti, iedzimtības, izglītības un
audzināšanas rezultātā. Pašcieņas esamībā liela loma ir pašcieņas reputācijai
un autoritātei kultūrā. Pašcieņas trūkums kultūrā sekmē pašcieņas trūkumu
cilvēkos.
§ Zinātnē
(piem., socioloģijā un psiholoģijā) pašcieņa atrāda cilvēka paša subjektīvi
emocionālo vērtību. Pašcieņas saturs ir cilvēka viedoklis pašam par sevi. Tāds
viedoklis sastāv no divām daļām:
konkrētām atziņām par sevi un virmojošām emocijām sevis vērtējuma laikā.
§ Konkrētajām
atziņām par sevi ir jābūt adekvātām, nepārspīlējot vai nenoniecinot savu
kompetenci zināšanu jomā. Pašcieņa cilvēkā iet kopsolī ar paškritiku.
§ Pašcieņa
cilvēkā iet kopsolī arī ar pašizziņu un pašattīstību, kas notiek visu mūžu. Tās
ir lielas vērtības reliģiskajās mācībās, filosofijā. Pašizziņa un pašattīstība
kopumā veido kardināli svarīgu procesu vārdā “pašaktualizācija”. Bez tās nav
dzīves pilnības sajūtas, dzīves prieka sajūtas, dzīves jēgas sajūtas.
Pašaktualizācijas savdabīga pašatskaite var notikt tādā intīmā žanrā kā
dienasgrāmata.
§ No
senseniem laikiem ir pazīstama prasība “Iepazīsti pats sevi” (lat. Nosce te
ipsum). Dotā prasība aizsākās sengrieķu sabiedrībā un fiksēta grafīti tehnikā
Delfos uz Apollona tempļa sienas. Šo prasību ļoti cienīja Platons, ietverot
daudzos savos dialogos.
§ Visjaunākajā
laikā sastopamā pašcieņas masveida trūkuma cēloņi ir vairāki. Viens no sākotnēji
urdošākajiem cēloņiem noteikti ir atsacīšanās no Dieva un ateisma izplatība.
Pašcieņa zaudēja savu tradicionālo reliģisko mērķi, kas veicināja askētismu –
juteklisko tieksmju pārvarēšanu un atteikšanos no dzīves labumiem, lai
sasniegtu reliģisko un tikumisko ideālu. Proti, pašcieņu kā ideālu. Ateisms ir
cieši vienots ar materiālistisko dzīves uzskatu, kā arī garīguma devalvāciju.
Tiecoties pēc materiālās labklājības, cilvēks nonāk konfliktā ar savu pašcieņu.
“Komunistiskās partijas manifestā” šī nelaime ir nosaukta par noslīkšanu “egoistiskā
aprēķina ledainajā ūdenī”.
§ Otrs
ļoti efektīvs cēlonis ir masu sabiedrības izveidošanās eiropeīdu populācijā XIX
gs. beigās. Masu sabiedrība pilnā mērā Rietumu civilizācijā nostiprinājās XX gadsimtā.
Masu sabiedrības galvenais subjekts un reizē objekts ir t.s. masu cilvēks,
vidusmēra cilvēks, parastais cilvēks. Šī cilvēka tipa nevērīgā attieksme pret
garīgumu un garīgiem fenomeniem ir labi zināma. Tādi garīgie procesi kā
pašizziņa, pašattīstība un paškritika tiek atklāti izsmieti un nicināti ,
izlēdzot jebkādu pozitīvu diskursu par pašapziņu.
§ Eiropeīdu
inteliģencē pašapziņas trūkums visgraujošāko pakāpi sāka sasniegt no XX gs. 70.
gadiem, kad demogrāfiskās pārejas sekas tiecās diktēt savus specifiskos
antropoloģiskos noteikumus un sāka formēt “postcilvēku”.
§ Kas
visjaunākajos laikos liecina par pašcieņas trūkumu? Atbilde ir šāda: Rietumu
kultūras tradīciju, normu, vērtību ignorēšana ar slimīgi pārspīlētu patosu, nekaunēšanās
publiski pievērsties un jūsmot par perverso, iracionālo, amorālo, idiotisko,
debilo u.tml. Pašcieņai nav izredzes izdzīvot tādos antihumānos apstākļos, kad sabiedrībā
pieprasītākais cilvēka tips ir cilvēks bez pašcieņas. Tāds cilvēka tips tiek didaktiski
rekomendēts izglītībā un ideoloģiski propagandēts medijos. Pašcieņai nevar būt
nekā kopēja ar eiropeīdu inteliģencē dominējo karjerismu, alkātību, konformismu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru