Obligāts varas stūrakmenis ir izlūkošana. Varai ir
jāizmanto visi izlūkošanas veidi. Speciālisti fiksē izlūkošanas piecus veidus:
1) militārā izlūkošana, noskaidrojot pretinieku spēku potenciālu; 2) politiskā
izlūkošana, noskaidrojot politisko noskaņojumu savā politiskajā spēkā un
pretinieku politiskajā spēkā; 3) kulturoloģiskā izlūkošana, noskaidrojot
kultūras/civilizācijas kodus; 4) kognitīvā izlūkošana, noskaidrojot stāvokli
pasaulē – t.s. pasaules ainu; 5) metafiziskā izlūkošana, noskaidrojot dzīves
enerģiju savā sabiedrībā un citās sabiedrībās. Tik tikko dotajā uzskaitījumā
atsevišķos gadījumos (3. un 5.) ir mainīta terminoloģija. Tā šeit atšķiras no dažu
speciālistu terminoloģijas izlūkošanas veidu apzīmēšanā, taču attiecīgā
izlūkošanas veida būtība ir saglabāta. Tā, piemēram, 5.veidā netiek lietots
jēdziens „metafizika”, kaut gan runa ir par metafiziskām izpausmēm,
noskaidrojot dzīves enerģiju; teiksim, nākas zināt, kāda dzīves enerģija dominē
sabiedrībā; respektīvi, vai sabiedrībā dominē velme 1) dzīvot kā civilizētā
pasaulē jeb 2) dzīvot vispār; tātad dominē tikai elementāras eksistences griba
bez īpaša komforta (civilizētības) prasības. Obligāts varas stūrakmenis ir
noteikta intelektuāli organizatoriskā secība, bez kuras nav iespējama varas iegūšana
un varas funkcionēšana. Secība no viszemākā līmeņa līdz visaugstākajam līmenim
ir šāda: taktika < operatīvā darbība < stratēģija < doktrīna <
koncepcija < „sapnis” jeb nacionālās prioritātes. Secību no visaugstākā
līmeņa līdz viszemākajam līmenim savas valsts izveidošanā varētu šādi
raksturot: tautas sapnis par savu valsti > savas valsts projekts > valsts
izveidošanas politiskā nostādne (atbrīvošanās cīņas, revolūcija, apvērsums
u.tml.) > plāns un darbības principi valsts izveidošanai > konkrētu militāro,
revolucionāro u.c. spēku potenciāla apzināšana un vērtēšana > konkrēta
darbība konkrētos apstākļos valsts izveidošanai (taktika).
trešdiena, 2017. gada 13. septembris
otrdiena, 2017. gada 5. septembris
Zemnieki un pilsēta
Pirmatnējais
cilvēks atsevišķu sociālo filosofu ieskatā bija klejojošs dzīvnieks, zināms
mikrokosms, kas nav saistīts ar noteiktu dzīves vietu un ir bez dzimtas,
bailīgs un piesardzīgs, vienmēr tiecas sev kaut ko atraut no dabas. Pamatīgākas
izmaiņas sākās tikai pēc zemkopības rašanās. Zemnieks necenšas aplaupīt dabu,
bet gan cenšas izmainīt dabu. Zemnieka dvēsele saplūst ar dabas dvēseli.
Naidīgā daba kļūst draugs un sabiedrotais. Zeme kļūst zeme-māte. Zemnieka viensēta
ir grandiozs simbols pastāvīgai dzīves vietai, kā arī patstāvībai un
privātīpašumam. Kas zemniekam ir viņa viensēta, tas kulturālam cilvēkam ir pilsēta. Kulturālam cilvēkam pilsēta ir
kaut kas pretējs klejošanai. Pilsēta liecina par pastāvību un patstāvību.
Turpretī civilizācijas (kultūras norieta laikmeta) cilvēkam pilsēta zaudē savu
simboliku – piesaisti noteiktai dzīves vietai. Civilizācijas cilvēks ir
intelektuālais klejotājs – bez dzimtas, garīgi brīvs un atkal tāpat kā
vēsturiskajā pirmatnībā ir kļuvis mikrokosms – nepazīst pat savus kaimiņus.
Frāze „Ubi bene ibi patria” (kur
labi, tur dzimtene) ir pareiza pirms kultūras (pirmatnējās mežonības) periodā (tas
ir ļoti mākslīgs pieņēmums, jo kultūra ir vienmēr, kamēr ir cilvēks, kultūra ir
arī pirmatnējās mežonības stadijā) un pēckultūras periodā, kad kultūra degradējas
civilizācijā (arī ļoti mākslīgs pieņēmums). Visas lielās kultūras ir pilsētu
kultūras, kad cilvēks ir pilsētbūvniecības dzīvnieks. Vispasaules vēstures
kritērijs ir pilsēta, pilsētnieki. Vispasaules vēsture ir pilsētnieka, pilsētas
cilvēka vēsture. Pilsēta ir cilvēku masu dvēsele, kura reizē ir arī vienojoša
dvēsele – atsevišķu māju vienotāja. Benediktiešu mūki apmetās uz dzīvi
neapdzīvotā laukā, franciskāņi un dominikāņi dzīvoja pilsētās. Pa īstam pirmie
pilsētnieki bija jezuīti. Māksla, reliģija, zinātne, izglītība ir pilsētas
garīgie elementi, sveši zemnieka dvēselei. Tas ir jāņem vērā, tipisku zemnieku (dzimtcilvēku)
tautu analītikā, ja redzam, ka attiecīgajai tautai ir vienaldzīga attieksme un
pat naidīga attieksme pret izglītību, mākslu, zinātni, reliģiju, kulturoloģiju, kultūras jēdzienu vispār. Minētā attieksme nav
aprobežotības, mietpilsonības, tumsonības izpausme, bet gan zemnieka
(dzimtcilvēka) mentalitātes izpausme, kurai ir tūkstošgadīga ģenētiski determinētā
bāze.
piektdiena, 2017. gada 1. septembris
Subjekti
Zinātnē un filosofijā par subjektiem dēvē procesu autorus, virzītājus,
kontrolētājus, vadītājus. Tā tas ir sociālajos procesos un praktiski cilvēku katrā
darbībā, uzvedībā un komunikācijā. Analizējot procesus, vienmēr nākas pievērst
uzmanību subjektiem, noskaidrojot viņu motīvus, mērķus, stratēģiskās ieceres
utt. Pret subjektu rīcību tradicionāli izturās kā pret racionālu rīcību. Tāda
ir vispārējā loģika no laika gala. Cilvēku darbība, uzvedība un komunikācija ir
racionāli izsvērti procesi. Neloģiski būtu, ja tas tā nebūtu. Taču vēsture
liecina, ka subjektu rīcība praktiski dažkārt var nebūt racionāla. Tas, kas
vieniem nav racionāls, citiem liekas racionāls, un viņi savā rīcībā neskata nekā
neracionāla. Tādā gadījumā saka, ka klasiskais racionālisms, klasiskais
zinātniskums neder, jo procesos nav veselais saprāts. Veselā saprāta trūkumam
var būt dažādi iemesli. Subjekti, redzot, ka viņus novēro, redzot, ka citi
uzmanīgi seko viņu rīcībai, var pieļaut racionālas kļūdas un izdarīt
neracionālus, proti, neprognozējamus, soļus. Citi tūlīt šos soļus klasificē kā
neatbilstošus veselajam saprātam, kaut gan principā par saprātu nevajadzētu
žēloties.
sestdiena, 2017. gada 19. augusts
Elites ģenēze
Par eliti sauc sabiedrības vai kāda sociālā slāņa virsotni, izcilāko daļu.
Elites jēdziena lietojums mūsdienās ir kļuvis problemātisks. Īpaši attiecībā uz
politiski valdošā virsslāņa apzīmējumu. Mūsdienās valdošais politiskais
virsslānis ne reti nav adekvāts elitei tās klasiskajā izpratnē. Valdošajā
politiskajā virsslāni nebūt nav sastopami sabiedrības izcilākie pārstāvji. Uz
Austrumeiropu no 90.gadu sākuma tas attiecās pilnā mērā. „Perestroika” ieslēdza
zaļo gaismu sabiedrības padibenēm, kuras nonāca bijušo padomju zemju
politiskajā vadībā. Tāpēc tagad aktuāls jautājums ir jaunas elites ģenēzes
iespējas. Šajā ziņā jāņem vērā vairāki nosacījumi. Elite nekad nerodas no
šķirām, sociālajiem slāņiem, profesionālajām grupām. Elite nerodas tieši no
politiskās sfēras, bet gan no jaunām dzīves tendencēm un tās sabiedrības daļas,
kura ir organiski vienota ar jaunajām dzīves tendencēm. Vēl var skaisti teikt,
ka elite rodas no tautas dzīlēm. Diemžēl jautājums par jaunas elites ģenēzi
pašlaik ir satraucošs, jo jaunās dzīves tendences nav iepriecinošas. Eiropeīdu
degradācija un deģenerācija ir vispārzināmas tendences. Dzīvojam it kā
informācijas un zināšanu laikmetā. Taču tajā pašā laikā ir plaši novērojams nezināšanas
masveida kāpums, personības degradācija, cilvēku idiotijas pieaugums. Citiem
vārdiem sakot, cilvēki masveidā kļūst arvien muļķāki, stulbāki, trulāki. Masu
komunikācijas līdzekļu piedāvātajai primitīvajai un debilajai produkcijai ir
milzīgs pieprasījums. Izglītības programmas kļūst arvien vienkāršākas. Tas
attiecās arī uz augstāko izglītību. Tādējādi nākas teikt, ka jauna elite
patiešām rodas un tās ģenēzei ir stabili priekšnoteikumi. Taču rodas nevis
elite, bet „elite” – postcilvēku elite. Piemēram, ASV un Krievijas valsts
institūcijās ir konstatējama elites maiņa. Varas struktūrās ienāk jauna
paaudze, kurai pašlaik (2017) nav 50 gadu. Šīs jaunās paaudzes zināšanas
aizstāj propagandas štampi. Tāds ir ārzemju intelektuāļu novērojums par jaunās
paaudzes darbību.
pirmdiena, 2017. gada 14. augusts
Kultūras liekulība, kognitīvā disonanse, liekulība diskursā
Kultūras liekulība ir īpašs stāvoklis sabiedriskajā apziņā. Īpašais ir tas,
ka sabiedriskajā apziņā izpaužās amorāla nostādne – liekulība. Sabiedrība
tādējādi ir amorāli tendēta un eksistē amorālā atmosfērā. Liekulība kļūst
kultūras vērtība. Tāds īpašs stāvoklis rodas tad, kad sabiedrība nav
pārliecināta par savu vērtību. Sabiedrība apzinās savas dzīves nevērtību, taču
negrib to atklāti atzīt. Sabiedrība paškritikas vietā nodarbojās ar melīgu
pašslavināšanos. Sabiedrība nevēlas paškritiski atzīt savus trūkumus, aizliedz
par tiem izteikties. Kultūras liekulību var speciāli uzkurināt valdošā
ideoloģija, ja tā vēlas nomaskēt politiskās varas nespēju sabiedrībai
nodrošināt morāli cienīgu dzīvi. Taču valdošā ideoloģija ir bezspēcīga, ja jau
pašā sabiedrības apziņā nav liekulības „gēns”. Valdošā ideoloģija var gūt
panākumus tikai tad, ja sabiedrība saprot, ka ir vāja, bezspēcīga, morāli
nestabila un ar zināmām mentālām novirzēm. Valdošajai ideoloģijai, ja tā vēlas
panākt ideālu kultūras liekulību, ir jāprot sabiedrībā mazināt kognitīvo
disonansi. Kognitīvā disonanse ir zināšanu nesaderība, zināšanu pretrunīgums.
Kultūras liekulības gadījumā runa ir par īstu morālo vērtību nesaderību,
pretrunīgumu ar valdošās ideoloģijas deklarētajām melīgajām vērtībām. Tā
rezultātā rodas kognitīvā disonanse. Sabiedrības pārstāvji var saprast, ka
valdošā ideoloģija viņiem uzspiež kaut ko amorālu, neīstu, melīgu. Valdošā
ideoloģija liek cilvēkiem liekuļot, liekulību pārvēršot par sabiedrības morālās
atmosfēras elementu. Sabiedrības diskursā liekulība ir atkarīga no sabiedrības
(tautas) attīstības līmeņa. To zina diskursa analīzes speciālisti. Zinātne ir
pamatīgi iedziļinājusies liekulībā kā diskursīvā stratēģijā. Tiek apskatītas
liekulības pragmātiskās situācijas, liekulīga diskursa scenāriji, valsts
institūtu liekulības atkarība no tautas vispārējā kultūras līmeņa. Sabiedrības
diskursā liekulība atspoguļojās vēstures oficiālajā traktēšanā, demokrātijas
definīcijās, saskarsmē ar korupciju. Liekulība ir spilgts kultūras un
sabiedrības cilvēciskās kvalitātes indikators. Liekulība sabiedrības (tautas)
morāles struktūrā tradicionāli sākās tad, ja eksistē aizliegums cilvēkiem
atklāt savas domas. Bet tā ir atsevišķa tēma liekulības sociālajā un morālajā analītikā.
piektdiena, 2017. gada 11. augusts
Šizofrēnija
Šizofrēnija joprojām saglabājās kā noslēpumaina novirze no normālas
veselības. Šizofrēnijas būtība nav joprojām izprasta. Domājams, nekad netiks
izprasta, jo nekad nespēsim līdz galam izprast savu apziņu, savu garīgo būtību.
Cilvēka apziņa ir viens no tiem mūžīgajiem noslēpumiem, kas visu laiku pavada
cilvēka esamību. Apziņas noslēpums ir tāds pats noslēpums kā cilvēka rašanās
noslēpums. Vislielākā skaidrība ir par šizofrēniju tās galējās izpausmēs, kad
ir nepieciešama medicīniskā palīdzība. Vēl ir zināms, ka šizofrēnija ir
iedzimta novirze. Vēl ir zināms, ka ir sastopama t.s. vienkāršā šizofrēnija (schizophrenia simplex). Turklāt šis
variants mūsdienu pasaulē kļūst arvien biežāk sastopams. Par to uztraucās
Rietumu civilizācijas medicīnas speciālisti. Vienkāršā šizofrēnija nav slimība,
bet „šizoidiskums”. Speciālistu skatījumā vienkāršās šizofrēnijas iemesls ir t.s.
informatīvais metabolisms (informatīvā pārvēršanās): nepietiekama audzināšana
un izglītība, nespējot cilvēkam nodrošināt zināšanu minimumu, lai viņš varētu
normāli dzīvot dotajā vidē. Tā rezultātā veidojās tumsonība, neprasme lietot
jēdzienus, zināšanu kroplības, kas viss liecina par vienkāršo šizofrēniju. Vēl
ir novērots, ka vienkāršās šizofrēnijas „faniem” ir raksturīga informatīvā
intoksikācija: izteikts pieprasījums pēc informatīviem atkritumiem, kaitīgas
informācijas. Vienkāršās šizofrēnijas „fani” nonāk sava veida narkotiskajā
atkarībā no informatīvajiem atkritumiem. Tāpēc šizofrēnijas sociāli
filosofiskās interpretācijas autori izsakās par mūsdienu mediju apzinātu
tendenci veicināt sabiedrībā vienkāršo šizofrēniju, speciāli izplatot
informatīvos atkritumus (piem., TV pārraida seklas filmas u.tml.). Vienkāršās
šizofrēnijas konstatēšana ir iespējama tikai tad, ja skaidri izpaužās indivīda degradācija,
tā progresē, kā arī sākās histēriskas lēkmes. Vienkāršās šizofrēnijas
uzplaukumā noteikti liela loma ir interneta sociālajiem tīkliem, komentēšanas
iespējām. „Trollings” jau ir zināma indivīda degradācijas liecība. Svarīgs
moments ir izglītība; proti, masu izglītības primitivizācijas pieaugums, kas
kāpina informatīvo metabolismu. Mūsdienās masu izglītības primitivizācija jau
aptver arī augstāko izglītību.
trešdiena, 2017. gada 9. augusts
Kultūras liekulība
Liekulīgi var rīkoties atsevišķi indivīdi, izvēloties amorālu komunikācijas
stratēģiju. Taču sastopama arī parādība, kuru pieņemts dēvēt par kultūras
liekulību. Tā ir liekulība nevis kā individuāla izpausme, bet liekulība kā
sociāla izpausme, kad amorāla komunikācijas stratēģija valda sabiedrībā –
tautā, nācijā (noteiktas valsts iedzīvotāju kontingentā). Kultūras liekulība ir
īpašs psiholoģiskais stāvoklis sabiedrībā, kad ļaužu ētosā (morāles normu,
principu un ideālu kopumā) ir iefiltrēta liekulība. Kultūras liekulības
izcelsme var būt dažāda. Būtiska ietekme noteikti var būt attiecīgās
sabiedrības locekļu pašapziņā dominējošajam pašvērtējumam. Šo pašvērtējumu
savukārt var formēt indivīda paša izpratne par savu un savu līdzcilvēku
vērtību, kā arī ideoloģijas uzpotētā
izpratne par tautas/nācijas kopējo vērtību. Šajā gadījumā ideoloģijas jēdziens
tiek lietots visplašākajā nozīmē. Tajā skaitā ideoloģijā iekļaujot, piemēram, filosofiskās
domas, mākslas un literatūras sniegto izpratni par tautas/nācijas kopējo vērtību.
Radošās personības parasti jūtīgāk, precīzāk un ātrāk spēj saskatīt morāli
tikumiskās iezīmes cilvēkos un sabiedrības kopējās tendences garīgajā jomā.
Kultūras liekulība, atkārtojam, ir īpašs psiholoģiskais stāvoklis sabiedrībā.
Sabiedrība atbalsta šo īpašo stāvokli; proti, atbalsta liekulību komunikācijā.
Sabiedrība tā rīkojās, balstoties uz savu pašvērtējumu. Respektīvi, sabiedrībā
nav stingras pārliecības par savu vērtību un sabiedrībā valda mazvērtības
komplekss. Sabiedrība cenšas aizsargāt un noklusēt savu acīmredzamo labilitāti –
nenoturību, nestabilitāti, mainīgumu. Runa ir par labilitāti gan cilvēciskās
vērtības, gan kultūras vērtības aspektā. Sabiedrība apzinās savus trūkumus.
Taču reizē nevēlas tos atklāti atzīt un tāpēc izvēlas liekulības stratēģiju,
aizliedzot kritiku un polemiku par savu labilitāti. Sabiedrība izdara
psiholoģisko spiedienu uz saviem locekļiem. Liekulība kļūst aktuāls kultūras
elements. Kultūras liekulība, saprotams, pamatīgi degradē atsevišķos indivīdus
un sabiedrības ētosu vispār. Degradācijas forma ir kognitīvā disonanse, kas
pārņem sociumu, kurā cēlākās un tikumiski tradicionālās morālās vērtības
nesaskan ar publiski deklarētajām morālajām vērtībām. Cilvēki ir spiesti
liekuļot, slēpt savu īsto attieksmi utt. Piemēram, mūsdienu Latvijā cilvēki
nedrīkst publiski atzīties, ka viņiem nav pieņemama LR kriminālā iekārta ar
noziegumu brīvību. Tāpēc LR sabiedriskajā domā valda melīga liekulība.
Abonēt:
Ziņas (Atom)