Globālo sociālo problēmu analītikā labi
zināmi ir divi procesi XX gadsimta otrajā pusē. Pirmais process ir saistīts ar
Romas kluba dibināšanu 1968.gadā. Otrais process ir planetāri demogrāfiskā
pāreja, kas sākās 60.gados un turpināsies līdz 2050.gadam. Abu procesu
interpretācija arī ir labi zināma. Taču tā izraisa lielas pārdomas, jo aktuāls
var būt jautājums par abu procesu kolerāciju – savstarpējo sakaru, savstarpējo
atbilstību. Romas kluba dibināšanas patiesais iemesls ir vēlēšanās rūpēties par
cilvēces nākotni īpatnā veidā. Tika propagandēta tēze par dabas resursu
izsmeltību, kas var apdraudēt cilvēces pastāvēšanu. Tāpēc nepieciešams
iejaukties demogrāfiskajos procesos. Protams, atklāti netika sludināta
nepieciešamība samazināt dzimstību. Tomēr nevienam nav noslēpums Romas kluba
dibināšanas neoficiālā iniciatora Dēvida Rokfellera pozīcija; proti, cīņa pret
pārapdzīvotības draudiem, nepieciešamība samazināt iedzīvotāju skaitu. Šo
pozīciju tagad dēvē par „globālo genocīdu”. Praktiski vispirms gribēja panākt
nulles līmeni demogrāfijā, kad tiek apturēta dzimstība. Par pārāk lielo
iedzīvotāju skaitu kritiski XX gs. otrajā pusē nebaidījās izteikties pat politiķi,
sākot ar Tečeri un beidzot ar Čubaisu, kurš neieteica uztraukties par Krievijas
30 miljonu izmiršanu, neprotot iekļauties „tirgus sabiedrībā”. Romas kluba
darbības mērķos uzmanību piesaista neatbilstība patiesajai demogrāfiskajai
statistikai. Nav saprotams, kā varēja rasties jautājums par pārapdzīvotības
draudiem. Planētas iedzīvotāju statistika liecina sekojošo: planētas
iedzīvotaju skaits bija 1927.g. – 2 miljardi, 1950.g. – 2,5 milj., 1955.g. – 2,8
milj., 1960.g. – 3, 0 miljardi. Iedzīvotāju skaits līdz 68.gadam, kad izveidoja
Romas klubu, protams, pieauga. Bet vai pieaugums bija tik bīstams, ka vajadzēja
rūpēties par dzimstības samazināšanu? Neapšaubāmi, 60.gados sākās planetārā
demogrāfiskā pāreja. Sāka ļoti strauji pieaugt planētas iedzīvotāju skaits. 40
gadu laikā (1960.- 2000.g.) planētas iedzīvotāju skaits divkāršojās – 1960.g.
bija 3 miljardi, bet 2000.g. bija jau 6 miljardi. Un, lūk, tāpēc ir interesanti
iedziļināties abos procesos. Labi ir zināma demogrāfiskās pārejas specifika: „baltā”
rase nedzemdē bērnus un izmirst, bet „krāsainās” rases aktīvi dzemdē bērnus un
ir demogrāfiskā pieauguma („buma”) autores. Tāpēc ir jautājumi par abu procesu
kolerāciju. Jautājumi ir šādi. Vai minēto demogrāfiskās pārejas specifiku
vēlējās panākt Rokfellers, Romas klubs? Vai viņi gribēja panākt „baltās” rases
izmiršanu? Kāpēc vispār radās doma ierobežot cilvēces dzimstību? Šī doma
saglabājās pat tad, kad jau bija skaidri redzama „baltās” rases demogrāfiskā
katastrofa. Romas klubs turpināja propagandēt savu ideoloģiju laikā, kad „krāsaino”
rasu nenormālā dzimstība un „baltās” rases novecošana, izmiršana liecināja, ka demogrāfiskās
pārejas procesam ir transcendentāls raksturs. Mēs nespējam to izskaidrot,
nespējam formulēt šī procesa izcelsmi, faktorus utt. Runājot par abu procesu interpretāciju,
acīmredzot vislielākā kļūda ir Romas kluba misijas interpretācijā. Sarunā par
Romas kluba misiju un reālo darbību jāņem vērā planetārās demogrāfiskās pārejas
tematika. Planetārā demogrāfiskā pāreja faktiski ir galvenā konstante jebkurā diskursā
par cilvēci XX-XXI gadsimtā.
otrdiena, 2018. gada 21. augusts
ceturtdiena, 2018. gada 26. jūlijs
Neizdibināmā apziņa
Labi ir zināma nespēja izskaidrot
pasaules (planētu) izcelsmi un cilvēka izcelsmi. Hipotēžu skaits ir milzīgs,
taču tas neko nemaina. Noslēpumi (priekš cilvēka !?) paliek līdz galam
neizdibināti. Tas attiecas arī uz cilvēka tādu būtisku komponentu kā apziņa.
Apziņa vienmēr ir bijusi filosofiskās un zinātniskās izziņas centrā, vēloties
izskaidrot apziņas rašanos un apziņas funkcionēšanas mehānismus. Jau antīkajā
filosofijā apziņa tiek skaidrota kā mūžīga un visaptveroša garīgā sunstance,
kas atspoguļo esošo un iespējamo īstenību un tās visu iespējamo daudzveidību.
Saprotams, labi ir zināms, ka eksistē divas substances: garīgā un materiālā.
Tāpat labi ir zināms, ka domai (apziņas produktam) nevar piedēvēt fiziskās
īpašības: masu, enerģiju, telpiskos izmērus utt. Pasaules filosofiskajā
mantojumā ir sastopama t.s. subjektīvo ideālistu apziņas izskaidrojums, tajā
iekļaujot apziņas saistību ar realitāti. Proti, subjektīvie ideālisti saka, ka
cilvēka apziņā esošā subjektīvā realitāte ir vienīgā realitāte, kas ir īstenības
izziņas pamatbāze. Citi filosofi saka, ka apziņa ir matērijas īpašība;
respektīvi, smadzeņu īpašība. Taču pati lielākā neizdibināmā problēma ir saiknē
„apziņa” – „smadzenes”. Mūsdienu zinātne plaši interesējas par
neirodinamiskajiem kodiem smadzenēs, bez kā nav iespējama apziņas darbība.
Taču, tā teikt, viennozīmīga atbilde neeksistē un, domājams, nekad neeksistēs.
Himēriskuma anatomija
·
Sengrieķu mitoloģijā himera ir uguns spļāvējs nezvērs ar
lauvas galvu, kazas ķermeni un čūskas asti. Turpmākajos gadsimtos par himeru
sāka dēvēt jebkuru fantastisku nezvēru ar dažādu dzīvnieku ķermeņa daļām.
Savukārt ar vārdu „himēriskums” sāka apzīmēt fantastiski ārprātīgas,
fantastiski zvēriskas parādības, kurās atspoguļojas dažādas pilnīgi nesaderīgas
izpausmes (tā teikt, dažādu dzīvnieku ķermeņa daļas).
·
Tiek uzskatīts, ka mūsdienu kapitālismā ir sastopama
himēriska sabiedrība. [Par pēcpadomju Latvijas himēriskumu skat. grāmatā „Himēriskuma
nesaulē. Kulturoloģiskas esejas un studijas, R., 2004].
·
„Baltās” rases sabiedrība ir kļuvusi izteikti himēriska
sabiedrība. Tipiski himēriska izpausme ir t.s. sociālais klimakss – pašsaglabāšanās
velmes deficīts, apzināti atsakoties radīt pēcnācējus.
·
Otra himēriskā izpausme ir savas dzīves pārvēršana noslēgtā
paranojālā lokā, kurā valda princips vairāk ražot, lai varētu vairāk patērēt
un, vairāk patērējot, atkal ražotu pēc iespējas vairāk.
·
Trešā (nosacīti) himēriskā izpausme ir dzīves jēgas trūkums, kas
sekmē eksistenciālā strupceļa sajūtu; eiropeīdi ir zaudējuši ticību nākotnei un
tā rezultātā zaudējuši vispār interesi par nākotni.
·
Ceturtā (nosacīti) himēriskā izpausme ir absurda vairošana,
kad racionālismu ir nobīdījis malā iracionālisms [skat. grāmatu „Iracionālā
kapitālisma gramatika. Apceres
par postindustriālā laikmeta kultūru. R., 2010].
·
Rietumu
civilizācijā no himēriskuma viedokļa var vērtēt fetišizējošo attieksmi pret
progresu, nemitīgi vēloties panākt kāpumu visos dzīves procesos. Fetišizētā progresa
kults galvenokārt valda mānijā pēc iespējas vairāk ražot un patērēt, kā arī
tirgot.
·
Kapitālismam
tagad nav ekonomiskās dinamikas, bet ir militāri politiskā un ģeopolitiskā
dinamika, kad viss tiek panākts ar spēku, bet nevis ar darbu.
·
Kapitālisma
neoliberālajā (globalizācijas) laikmetā darba vietā stājas finansu mahinācijas,
spekulācijas, finansu operāciju simulakri. Tas noveda pie finansiālā himēriskuma:
parādu dzēšanu ar jaunu parādu un galu galā parādu atdošanas neiespējamību.
·
Kapitālisma
neoliberālajā un postmodernistiskajā periodā himēriskums saskatāms eiropeīdu
inteliģences t.s. inkluzīvajā identitātē; respektīvi, iekļaujošā, ietverošā
(inkluzīvā) identitāte sevī attīsta visāda veida atvērtību un atvērtības baudīšanu: multietniskums kā bauda, homoseksuālisms kā bauda, homoseksuālās
laulības kā bauda, genderisms kā bauda, politkorektums kā bauda, uzskatu plurālisms kā bauda.
·
Mūsdienu
himēriskā kapitālisma būtiska izpausme ir nacionālās valsts suverenitātes likvidēšana, kas arī ir sava veida bauda inkluzīvās identitātes
patriotiem. Atsevišķu valstu suverenitātei nav nekādas vērtības.
·
Himēriskuma
izpausme ir liberālais fundamentālisms, kā drīkst dēvēt neoliberālismu – klasiskā
liberālisma izkropļojumu.
·
Mūsdienu
himēriskums kā Rietumu civilizācijas norieta liecība atgādina Romas impērijas
himēriskumu no III gs. beigām līdz V gs. Piemēram, III gs. (235.-285.g.) 50
gadu laikā mainījās 20 imperatori, valdīja militārā anarhija, modē bija
homoseksuālisms, modē bija nedzemdēt bērnus.
otrdiena, 2018. gada 24. jūlijs
Kultūras demence
Postmodernisma sludinātā kultūras
mantojuma nevajadzība Rietumu zemēs ir veicinājusi analītisku diskursu par
kultūras demenci. Diskursu 2018.gada
sākumā aizsāka savā grāmatā angļu vēsturnieks David Andress. Postmodernisma nihilisms (Aitmatovs teica –
mankurtisms) pret sabiedrības atmiņu par savu pagātni ir process, kas paplašinās,
intensificējās. Konstatējama kultūras demences eskalācija. Medicīnā ar jēdzienu
„demence” apzīmē iegūtu plānprātību pretstatā iedzimtai plānprātībai jeb
oligofrēnijai. Runājot par kultūras demenci, acīmredzot prātā ir jāpatur arī
oligofrēnijas masveidīgā iespējamība. Citādi nav izskaidrojami postmodernisma
panākumi plašu iedzīvotāju slāņu (protams, pamatā inteliģences) atradināšanā no
kultūras mantojuma. Tādi panākumi ir iespējami tikai adekvāti piemērotā „augsnē”.
Demence ir amnēzijas izpausme. Taču amnēzijas apdrautētie cilvēki saprot, ka
viņiem ir problēmas ar atmiņu un viņi nespēj atcerēties. Savukārt demences
apdraudētie cilvēki nesaprot, ka viņi neatceras. Demences skartajiem (faktiski –
zombētajiem) cilvēkiem pagātnes neizmantošana ir normāla parādība.
pirmdiena, 2018. gada 9. jūlijs
Zinātnes liktenis
Pirmā sējuma noslēgumā Špenglers
prognozē Rietumu zinātnes pagrimumu. Tas sāksies 20.gs. beigās. Tā būs zinātnes
pašiznīcināšanās. No zinātnes tiks izstumta analītiskuma stihija, mānija,
kaislība, nepieciešamība. Cilvēki sāks visam ticēt bez zinātniskā pierādījuma. Kritiski
analītiskie pētījumi pārstās būt garīgie ideāli. Par zinātnes nāvi liecinās
tas, ka zinātne nevienam vairs nebūs pārdzīvojums, notikums, gandarījums. Zinātne
ar saviem atklājumiem būs pārsātinājusi ļaudis. Ne tikai ļaudis pārsātinājusi,
bet arī kultūras garu pārsātinājusi. Tas sekmēs arvien niecīgāku, šaurāku,
neauglīgāku cilvēku ienākšanu zinātnē. Kā paskaidro Špenglers, zinātniskie
rezultāti ir noteiktas garīgās tradīcijas rezultāti un vienoti ar pārējo
kultūru. Zinātnes visi likumi, jēdzieni un teorijas ir iekšēji savstarpēji
saistītas ar faustisko kultūru. Kultūra degradējas civilizācijā, degradējas arī
zinātne.
trešdiena, 2018. gada 4. jūlijs
Integrālā paradigma
Uz planētas veidojas jauna paradigma jeb, citādāk sakot,
jauna dzīves kārtība. Pagātnē aiziet līdzšinējā dzīves kārtība, kurā valdīja
naudas fetišizms; nauda bija galvenais; tās iegūšanas labā drīkstēja darīt visu
kaut ko un arī kaut ko nelikumīgu; pasaulē bija radīti juridiskie, ekonomiskie,
politiskie, ideoloģiskie, morālie apstākļi peļņas neierobežotai vairošanai;
naudas drukāšana pavēra iespējas neierobežotai finansēšanai un finansu
mahinācijām. Līdzšinējo dzīves kārtību dēvē par liberālo globalizāciju jeb t.s.
Vašingtonas konsensu; galvenais līdzšinējās dzīves kārtības subjekts un reizē
objekts bija transnacionālās korporācijas. Jauno pasaules saimnieciskās
darbības, bet praktiski visas dzīves, kārtību ir nolemts dēvēt par integrālo
kārtību jeb integrālo paradigmu. Tās pamatā būs tirgus ekonomika,
sociālistiskās vērtības, privātbizness, stratēģiskā plānošana. Valsts
nodrošinās sakarus starp dažādiem sociāli ekonomiskajiem spēkiem, lai izpildītu
vispārējo uzdevumu – sabiedrības labklājības paaugstināšanu. Tiks atjaunota
nacionālā suverenitāte un valsts loma, tiks nostiprināta nacionālā identitāte.
Naudas galvenā funkcija būs ekonomiskās attīstības stimulēšana. Par integrālo
paradigmu, protams, sapņo tie futūristi, kuri neņem vērā demogrāfisko pāreju un
tās nosacīto dzīves kārtību, taču galvenais - pasaules saimnieces „baltās”
rases mentāli destruktīvo stāvokli.
Augstākais spēks
Toinbijs uzskatīja, ka kaut kāds augstākais spēks sūta
izaicinājumus civilizācijām. Ja civilizācija atrod saprātīgu atbildi
izaicinājumam, tad sākas jauns etaps civilizācijas attīstībā. Ja civilizācija
neatrod saprātīgu atbildi izaicinājumam, tad sākas civilizācijas pagrimums.
Mūsdienu demogrāfiskā pāreja (1960-2050) ir izskaidrojama vienīgi ar kaut kāda
augstākā spēka iejaukšanos cilvēces gaitās uz Zemes. Tam savā ziņā piekrita
demogrāfiskās pārejas teorētiķis Sergejs Kapica, jo viņš klusēja par demogrāfiskās
pārejas iemesliem. Respektīvi, klusēja par to, kāpēc „krāsaino” rasu dzimstība
nenormāli ātri un apjomīgi palielinās, bet „baltā” rase izmirst, degradējas,
iestieg perversijās, homoseksuālismā, iracionālismā, idiotismā. Eiropeīdi tātad
nav spējuši atrast saprātīgu atbildi augstākā spēka jaunākajam izaicinājumam. Saprātīgas
atbildes trūkums sekmē eiropeīdu civilizācijas pagrimumu. Tie domātāji, kuri
nevēlas atsaukties uz vēstures mistērijām un transcendentāliem spēkiem,
koncentrē uzmanību cilvēkam. Dažādu izaicinājumu galvenais avots esot pats cilvēks,
cilvēka evolūcijas specifika, tendences utt. Arī Sergejs Kapica rakstīja par
izmaiņām cilvēku apziņā kā demogrāfiskās pārejas ieganstu.
Abonēt:
Ziņas (Atom)