Par eliti sauc sabiedrības vai kāda sociālā slāņa virsotni, izcilāko daļu.
Elites jēdziena lietojums mūsdienās ir kļuvis problemātisks. Īpaši attiecībā uz
politiski valdošā virsslāņa apzīmējumu. Mūsdienās valdošais politiskais
virsslānis ne reti nav adekvāts elitei tās klasiskajā izpratnē. Valdošajā
politiskajā virsslāni nebūt nav sastopami sabiedrības izcilākie pārstāvji. Uz
Austrumeiropu no 90.gadu sākuma tas attiecās pilnā mērā. „Perestroika” ieslēdza
zaļo gaismu sabiedrības padibenēm, kuras nonāca bijušo padomju zemju
politiskajā vadībā. Tāpēc tagad aktuāls jautājums ir jaunas elites ģenēzes
iespējas. Šajā ziņā jāņem vērā vairāki nosacījumi. Elite nekad nerodas no
šķirām, sociālajiem slāņiem, profesionālajām grupām. Elite nerodas tieši no
politiskās sfēras, bet gan no jaunām dzīves tendencēm un tās sabiedrības daļas,
kura ir organiski vienota ar jaunajām dzīves tendencēm. Vēl var skaisti teikt,
ka elite rodas no tautas dzīlēm. Diemžēl jautājums par jaunas elites ģenēzi
pašlaik ir satraucošs, jo jaunās dzīves tendences nav iepriecinošas. Eiropeīdu
degradācija un deģenerācija ir vispārzināmas tendences. Dzīvojam it kā
informācijas un zināšanu laikmetā. Taču tajā pašā laikā ir plaši novērojams nezināšanas
masveida kāpums, personības degradācija, cilvēku idiotijas pieaugums. Citiem
vārdiem sakot, cilvēki masveidā kļūst arvien muļķāki, stulbāki, trulāki. Masu
komunikācijas līdzekļu piedāvātajai primitīvajai un debilajai produkcijai ir
milzīgs pieprasījums. Izglītības programmas kļūst arvien vienkāršākas. Tas
attiecās arī uz augstāko izglītību. Tādējādi nākas teikt, ka jauna elite
patiešām rodas un tās ģenēzei ir stabili priekšnoteikumi. Taču rodas nevis
elite, bet „elite” – postcilvēku elite. Piemēram, ASV un Krievijas valsts
institūcijās ir konstatējama elites maiņa. Varas struktūrās ienāk jauna
paaudze, kurai pašlaik (2017) nav 50 gadu. Šīs jaunās paaudzes zināšanas
aizstāj propagandas štampi. Tāds ir ārzemju intelektuāļu novērojums par jaunās
paaudzes darbību.
sestdiena, 2017. gada 19. augusts
pirmdiena, 2017. gada 14. augusts
Kultūras liekulība, kognitīvā disonanse, liekulība diskursā
Kultūras liekulība ir īpašs stāvoklis sabiedriskajā apziņā. Īpašais ir tas,
ka sabiedriskajā apziņā izpaužās amorāla nostādne – liekulība. Sabiedrība
tādējādi ir amorāli tendēta un eksistē amorālā atmosfērā. Liekulība kļūst
kultūras vērtība. Tāds īpašs stāvoklis rodas tad, kad sabiedrība nav
pārliecināta par savu vērtību. Sabiedrība apzinās savas dzīves nevērtību, taču
negrib to atklāti atzīt. Sabiedrība paškritikas vietā nodarbojās ar melīgu
pašslavināšanos. Sabiedrība nevēlas paškritiski atzīt savus trūkumus, aizliedz
par tiem izteikties. Kultūras liekulību var speciāli uzkurināt valdošā
ideoloģija, ja tā vēlas nomaskēt politiskās varas nespēju sabiedrībai
nodrošināt morāli cienīgu dzīvi. Taču valdošā ideoloģija ir bezspēcīga, ja jau
pašā sabiedrības apziņā nav liekulības „gēns”. Valdošā ideoloģija var gūt
panākumus tikai tad, ja sabiedrība saprot, ka ir vāja, bezspēcīga, morāli
nestabila un ar zināmām mentālām novirzēm. Valdošajai ideoloģijai, ja tā vēlas
panākt ideālu kultūras liekulību, ir jāprot sabiedrībā mazināt kognitīvo
disonansi. Kognitīvā disonanse ir zināšanu nesaderība, zināšanu pretrunīgums.
Kultūras liekulības gadījumā runa ir par īstu morālo vērtību nesaderību,
pretrunīgumu ar valdošās ideoloģijas deklarētajām melīgajām vērtībām. Tā
rezultātā rodas kognitīvā disonanse. Sabiedrības pārstāvji var saprast, ka
valdošā ideoloģija viņiem uzspiež kaut ko amorālu, neīstu, melīgu. Valdošā
ideoloģija liek cilvēkiem liekuļot, liekulību pārvēršot par sabiedrības morālās
atmosfēras elementu. Sabiedrības diskursā liekulība ir atkarīga no sabiedrības
(tautas) attīstības līmeņa. To zina diskursa analīzes speciālisti. Zinātne ir
pamatīgi iedziļinājusies liekulībā kā diskursīvā stratēģijā. Tiek apskatītas
liekulības pragmātiskās situācijas, liekulīga diskursa scenāriji, valsts
institūtu liekulības atkarība no tautas vispārējā kultūras līmeņa. Sabiedrības
diskursā liekulība atspoguļojās vēstures oficiālajā traktēšanā, demokrātijas
definīcijās, saskarsmē ar korupciju. Liekulība ir spilgts kultūras un
sabiedrības cilvēciskās kvalitātes indikators. Liekulība sabiedrības (tautas)
morāles struktūrā tradicionāli sākās tad, ja eksistē aizliegums cilvēkiem
atklāt savas domas. Bet tā ir atsevišķa tēma liekulības sociālajā un morālajā analītikā.
piektdiena, 2017. gada 11. augusts
Šizofrēnija
Šizofrēnija joprojām saglabājās kā noslēpumaina novirze no normālas
veselības. Šizofrēnijas būtība nav joprojām izprasta. Domājams, nekad netiks
izprasta, jo nekad nespēsim līdz galam izprast savu apziņu, savu garīgo būtību.
Cilvēka apziņa ir viens no tiem mūžīgajiem noslēpumiem, kas visu laiku pavada
cilvēka esamību. Apziņas noslēpums ir tāds pats noslēpums kā cilvēka rašanās
noslēpums. Vislielākā skaidrība ir par šizofrēniju tās galējās izpausmēs, kad
ir nepieciešama medicīniskā palīdzība. Vēl ir zināms, ka šizofrēnija ir
iedzimta novirze. Vēl ir zināms, ka ir sastopama t.s. vienkāršā šizofrēnija (schizophrenia simplex). Turklāt šis
variants mūsdienu pasaulē kļūst arvien biežāk sastopams. Par to uztraucās
Rietumu civilizācijas medicīnas speciālisti. Vienkāršā šizofrēnija nav slimība,
bet „šizoidiskums”. Speciālistu skatījumā vienkāršās šizofrēnijas iemesls ir t.s.
informatīvais metabolisms (informatīvā pārvēršanās): nepietiekama audzināšana
un izglītība, nespējot cilvēkam nodrošināt zināšanu minimumu, lai viņš varētu
normāli dzīvot dotajā vidē. Tā rezultātā veidojās tumsonība, neprasme lietot
jēdzienus, zināšanu kroplības, kas viss liecina par vienkāršo šizofrēniju. Vēl
ir novērots, ka vienkāršās šizofrēnijas „faniem” ir raksturīga informatīvā
intoksikācija: izteikts pieprasījums pēc informatīviem atkritumiem, kaitīgas
informācijas. Vienkāršās šizofrēnijas „fani” nonāk sava veida narkotiskajā
atkarībā no informatīvajiem atkritumiem. Tāpēc šizofrēnijas sociāli
filosofiskās interpretācijas autori izsakās par mūsdienu mediju apzinātu
tendenci veicināt sabiedrībā vienkāršo šizofrēniju, speciāli izplatot
informatīvos atkritumus (piem., TV pārraida seklas filmas u.tml.). Vienkāršās
šizofrēnijas konstatēšana ir iespējama tikai tad, ja skaidri izpaužās indivīda degradācija,
tā progresē, kā arī sākās histēriskas lēkmes. Vienkāršās šizofrēnijas
uzplaukumā noteikti liela loma ir interneta sociālajiem tīkliem, komentēšanas
iespējām. „Trollings” jau ir zināma indivīda degradācijas liecība. Svarīgs
moments ir izglītība; proti, masu izglītības primitivizācijas pieaugums, kas
kāpina informatīvo metabolismu. Mūsdienās masu izglītības primitivizācija jau
aptver arī augstāko izglītību.
trešdiena, 2017. gada 9. augusts
Kultūras liekulība
Liekulīgi var rīkoties atsevišķi indivīdi, izvēloties amorālu komunikācijas
stratēģiju. Taču sastopama arī parādība, kuru pieņemts dēvēt par kultūras
liekulību. Tā ir liekulība nevis kā individuāla izpausme, bet liekulība kā
sociāla izpausme, kad amorāla komunikācijas stratēģija valda sabiedrībā –
tautā, nācijā (noteiktas valsts iedzīvotāju kontingentā). Kultūras liekulība ir
īpašs psiholoģiskais stāvoklis sabiedrībā, kad ļaužu ētosā (morāles normu,
principu un ideālu kopumā) ir iefiltrēta liekulība. Kultūras liekulības
izcelsme var būt dažāda. Būtiska ietekme noteikti var būt attiecīgās
sabiedrības locekļu pašapziņā dominējošajam pašvērtējumam. Šo pašvērtējumu
savukārt var formēt indivīda paša izpratne par savu un savu līdzcilvēku
vērtību, kā arī ideoloģijas uzpotētā
izpratne par tautas/nācijas kopējo vērtību. Šajā gadījumā ideoloģijas jēdziens
tiek lietots visplašākajā nozīmē. Tajā skaitā ideoloģijā iekļaujot, piemēram, filosofiskās
domas, mākslas un literatūras sniegto izpratni par tautas/nācijas kopējo vērtību.
Radošās personības parasti jūtīgāk, precīzāk un ātrāk spēj saskatīt morāli
tikumiskās iezīmes cilvēkos un sabiedrības kopējās tendences garīgajā jomā.
Kultūras liekulība, atkārtojam, ir īpašs psiholoģiskais stāvoklis sabiedrībā.
Sabiedrība atbalsta šo īpašo stāvokli; proti, atbalsta liekulību komunikācijā.
Sabiedrība tā rīkojās, balstoties uz savu pašvērtējumu. Respektīvi, sabiedrībā
nav stingras pārliecības par savu vērtību un sabiedrībā valda mazvērtības
komplekss. Sabiedrība cenšas aizsargāt un noklusēt savu acīmredzamo labilitāti –
nenoturību, nestabilitāti, mainīgumu. Runa ir par labilitāti gan cilvēciskās
vērtības, gan kultūras vērtības aspektā. Sabiedrība apzinās savus trūkumus.
Taču reizē nevēlas tos atklāti atzīt un tāpēc izvēlas liekulības stratēģiju,
aizliedzot kritiku un polemiku par savu labilitāti. Sabiedrība izdara
psiholoģisko spiedienu uz saviem locekļiem. Liekulība kļūst aktuāls kultūras
elements. Kultūras liekulība, saprotams, pamatīgi degradē atsevišķos indivīdus
un sabiedrības ētosu vispār. Degradācijas forma ir kognitīvā disonanse, kas
pārņem sociumu, kurā cēlākās un tikumiski tradicionālās morālās vērtības
nesaskan ar publiski deklarētajām morālajām vērtībām. Cilvēki ir spiesti
liekuļot, slēpt savu īsto attieksmi utt. Piemēram, mūsdienu Latvijā cilvēki
nedrīkst publiski atzīties, ka viņiem nav pieņemama LR kriminālā iekārta ar
noziegumu brīvību. Tāpēc LR sabiedriskajā domā valda melīga liekulība.
sestdiena, 2017. gada 29. jūlijs
Jaunā stratifikācija
Stratifikācija, sabiedrības dalījums relatīvi nošķirtos slāņos (šķirās,
kastās, statusa grupās), neapšaubāmi, nav vēsturiski nemainīga parādība. Laiku
pa laikam nākas pārskatīt līdzšinējo stratifikāciju. To nosaka radikālās
sociālās izmaiņas, kuras savukārt ir vienotas ar attiecīgā laikmeta visu
izmaiņu kompleksu. Mūsdienās atkal ir pienācis laiks pārskatīt līdzšinējo
stratifikāciju. Dzīve ir kardināli izmainījusies. Sabiedrībā ir saskatāmas
jaunas izpausmes. Sabiedrības sociālā seja ir izmainījusies līdz nepazīšanai.
Līdzšinējais šķiriskais dalījums Rietumu civilizācijā ir novecojis un neatbilst
reālajai ainai. Nav vairs proletariāta. Nav vairs buržuāzijas tās klasiskajā
veidolā. Tas pats attiecās uz aristokrātiju. Nav vairs zemniecības. Ar
lauksaimniecību nodarbojās ļoti neliels skaits cilvēku. Nav inteliģences. Viss
ir sajaucies un turpina sajaukties; proletariāta atvase var kļūt buržujs
(„jaunā buržuāzija”) un var ieprecēties aristrokrātijā; inteliģences kritērijs
nav augstākā izglītība, kura tagad var būt sētniekam un var nebūt ministram
(sveiciens latviešiem!). Nepieciešams jauns sociālais iedalījums – jauna stratifikācija.
Priekšlikumu izvirzīšana jau ir sākusies. Sastopams iedalījums trijās daļās: 1)
saimnieki jeb īpašnieki, kuru rokās
ir politika, ekonomika, masu mediji; 2) aģenti, kura veidojās no cilvēkiem bez
īpašumiem un bez varas, bet tajā pašā laikā viņi aktīvi iekļaujās pastāvošajā
dzīves kārtībā saskaņā ar savām interesēm; 3) sekotāji, kuri pakalpīgi un
paklausīgi seko saimniekiem jeb īpašniekiem; viņi veido sabiedrības lielāko
daļu. Apzīmējumi „saimnieki jeb īpašnieki”, „aģenti” un „sekotāji”, iespējams,
tiks akceptēti, bet varbūt arī tas nenotiks un būs citi priekšlikumi. Domājams,
labi ir tas, ka tiek atmests jēdziens „elite”. Tagad patiešām nevalda elite,
bet kaut kāda apšaubāmu cilvēku daļa. Tas tāpēc, ka saimnieki jeb īpašnieki
tagad ir ļoti apšaubāmi tipi (finansu mahināciju autori) un vairs neeksistē
vecā labā buržuāzija, bet aristokrātijai zināma ietekme ir saglabājusies tikai
dažās valstīs. Pasaules lielākās valstis (ASV, Krievija, Ķīna) vispār iztiek
bez aristokrātijas.
piektdiena, 2017. gada 28. jūlijs
Mentalitāte=Politiskā apziņa
Tautas politisko apziņu nosaka tautas nacionālais raksturs jeb, svešvārdā
izsakoties, mentalitāte – atsevišķam cilvēkam vai cilvēku kopai (tautai) raksturīgs
domāšanas veids, dzīves uztvere un emocionālā ievirze. Mentalitāte ir
determinējošs fenomens, cēloniski nosakot cilvēka darbību, uzvedību un
komunikāciju. No mentalitātes ir atkarīgs viss, ko cilvēks domā un dara.
Mentalitātes determinismam ir visaptverošs spēks. Tajā skaitā, protams, nosakot
arī atsevišķo cilvēku vai cilvēku kopas (tautas) ētosu – morāles normu,
principu un ideālu kopumu, kas ir pamatā tikumiskajai pārliecībai un virza
indivīdu darbību, no kuras savukārt summējas attiecīgās cilvēku kopas (tautas)
darbības, uzvedības un komunikācijas portrets. Tautas mentalitāte = tautas
ētoss = tautas politiskā apziņā. Kāda ir tautas mentalitāte un tās
determinētais tautas ētoss, tāda būs arī tautas politiskā apziņa. Ja latviešu
mentalitātē dominē patoloģija savstarpējās attiecībās un praktiski starp
latviešiem valda šausmīgs savstarpējais naids, neuzticība, skaudība, nodevība,
krāpšanās, melošana, liekulība, zemiskums, tad tas viss atspoguļojās arī
latviešu politiskajā apziņā. Latvietim nekad nebūs pieņemams otrs
latvietis-politiķis arī tad, ja viņš būtu ideāli godīgs un ideāli gudrs
latvietis-politiķis. Tautas politiskā apziņa nav iespējama bez stingras
izpratnes par obligātu nepieciešamību uzticēties, atbalstīt un brīvprātīgi
pakļauties izvēlētajam un tautas politiskās dzīves vadīšanai deleģētajam
politiskajam subjektam – politiskajai organizācijai un atsevišķiem politiķiem.
Pie latviešiem tas nav praktiski iespējams. Latviešu politiskajā apziņā nav
konstatējama minētā izpratne. Konstatējama ir vienīgi minētā mentālā
patoloģija. Tāpēc ir odiozi piemēri: vienā „partijā” sagājuši tipi ar
diametrāli pretējiem uzskatiem, partiju nodevīga pamešana, partijas biedru
savstarpējais naidīgums, valsts vadītāju apsmiešana utt. Lai panāktu cienījamu
un efektīvu tautas politisko apziņu, „dresūra” ir jāsāk ar tautas mentalitāti.
Vēsturiskā pieredze liecina, ka tautas mentalitāti (nacionālo raksturu) var
izmainīt dažu paaudžu laikā. Galvenais esot iecementēt stabilus pamatus, jo pēc
tam process labdabīgi turpinās saskaņā ar pašorganizācijas principu. Vai
latvieši paši var sev iecementēt stabilus pamatus? Vai latvieši paši var tikt
galā ar savu slaveno patoloģiju, pie reizes katrs sevi uzskatot par visgudrāko,
viskompetentāko, viszinošāko? Parasti stabilus pamatus iecementē tautas garīgā
elite, kurai tautā ir morālās autoritātes un morālās reputācijas maksimums.
Skaidrs, ka kriminālā dzīves kārtība izslēdz jebkādu iespēju piedzimt tautas
garīgai elitei ar maksimālu uzticību tautā. Pašlaik latviešu nomācošajam vairākumam
nemaz neinteresē tādi smalkumi kā tautas garīgā elite. Latviešu gandrīz viena
trešā daļa (27%) no visas sirds atbalsta kriminālās oligarhijas jūgu. Par to
liecina soc.aptaujas. Saprotams, tā ir visnevērtīgākā tautas daļa, negodīgi,
blēdīgi, agresīvi, nekaunīgi, ķērcoši hominīdi, kuri domā tikai par savas
alkātības un ambīciju apmierināšanu. 27% spēj cilvēku kopu (tautu) pārvērst
nekur nederīgā etniskajā formācijā. Lai kaut ko sacūkotu, pietiek ar 15%.
Toties 27% var gāzt kalnus, un nekāda pretestība nav iespējama.
sestdiena, 2017. gada 22. jūlijs
Minisentences
§ Tautai var pārmest sirsnīguma, laipnības, atklātības
trūkumu.
§ Angļiem esot specifisks (differentia specifica) nominālisms – tieksme noliegt universālijas
kā īpašus abstraktus objektus, kuri pastāv neatkarīgi no konkrētajiem
objektiem.
§ Tagad ir cieņā savdabīgs respektabilitātes eidoss (respektabilitātes
redzamā forma), kā pamatā ir patiesības un melu jocīga polaritāte: no vienas
puses mocoši vēlas patiesību, taču tajā pašā laikā sēž melu peļķē līdz ausīm,
jo ir pārliecināti par savu melu patiesību un uz meliem balstītās dzīves lielo
vērtību.
§ Šodienas (2017) leksiskais dēmons mīl un popularizē tādus
vārdus kā postcilvēks, deģenerāts, psihopāts.
§ Jēdzienu teoloģijā visu izšķir lietoto jēdzienu pareizība
vai nepareizība.
§ Ja sakām, ka ir transcendentāla kriminālā valsts, tad tas
nozīmē, ka valsts krimināla paliks līdz pasaules galam – uz visiem laikiem un
visos apstākļos.
§ Endēmiska histērija – tāda histērija, kura sastopama
tikai noteiktā vidē.
§ Jēdziena „pilsoniskā sabiedrība” lietošana lielā mērā ir
tikai dekorācijas maiņa, no skatuves nostumjot seno jēdzienu „tauta”.
Dekorāciju maiņa liecina par lingvistiskā terorisma izplatību.
§ Cilvēkus var iedalīt atkarībā no runāšanas lomas viņu
esamībā: 1) domāju (klusu) – tātad esmu; 2) runāju – tātad esmu; otrā daļa
domāt spēj vienīgi runājot.
§ Mūsdienās vārdi „demokrātija” un „populisms” ir sinonīmi.
§ Tagad cilvēciskuma mērs ir prasme lietot „No problem!”, „Super!”, „Okei!”.
§ Kurš maz domā, dzīvojot ilgi.
§ Ebreja lielākais grēks esot aizmirst, ka viņš ir cara
dēls.
§ Tautas pašsaglabāšanās instinkts funkcionē ar tradīciju,
vēstures, ticības, paražu palīdzību, pateicoties uzticībai pagātnei; ebreji
neskumstot par pagātni, jo viņiem pagātne ir iekļauta tagadnē, bet nevis
pārvērsta par muzejisku eksponātu; ebreji orientējās tikai uz tagadni, labi
zinot, ka tagadnē ir iekļauta arī pagātne.
§ Aktuāls esot jautājums, vai ebreji spēj eksistēt bez
judofobijas.
§ Vārdi „nacionālisms” un „sociālisms” ir franču izcelsmes.
§ Delikātums var dzīvē vairāk traucēt nekā piesardzība.
§ Ebreju paruna: kurš netic brīnumiem, nav reālists.
§ Konfūcijs: pasauli pārvalda zīmes un simboli, bet nevis
vārdi un likumi; Rietumu civilizācijā pasauli pārvalda vārdi: reliģiskie,
ideoloģiskie.
Abonēt:
Ziņas (Atom)