Populārs ir aicinājums mācīties no vēstures. Tas ir
populārs, bet ne visai perspektīvs aicinājums. Vēsture neatkārtojas. Mācoties
no vēstures, klusi tiek cerēts no jauna piedzīvot to pašu situāciju, kāda
konstatējama vēsturē. Bet tā ir maldīga ilūzija. Vēsturē katra situācija ir
unikāla situācija un naivi cerēt tikties ar tagadnes situācijas identiskumu
pagātnes situācijai. Turklāt populārajam aicinājumam mācīties no vēstures ir
bēdīgs rezultāts, ko parasti nezina vai neņem vērā, atkal un atkal aicinot
mācīties no vēstures. Vēsture liecina, ka tautas un valdības nekad nav
mācījušās no vēstures un visu darījušas atbilstoši savam prātam, atbilstoši
savai gribai un attīstības pakāpei. Tā, piemēram, vēsturē vienmēr ir bijuši
domātāji, kuri par cilvēciskās attīstības mērķi sludina cilvēciskumu,
cilvēkmīlestību. Taču praktiski šis cilvēciskās attīstības mērķis tiek
ignorēts. Tagadne neņem vērā šo vēsturisko aicinājumu pret cilvēka attīstību
izturēties kā pret cilvēciskuma, cilvēkmīlestības veicināšanu. Herders minēto
mērķi izsacīja vienā vārdā – Humanitat.
svētdiena, 2017. gada 22. oktobris
sestdiena, 2017. gada 21. oktobris
Zinātne
Mūsdienās ap zinātni tāpat kā ap daudziem kultūras
fenomeniem valda liela demagoģija un nepamatota retorika, nerunājot par
galveno, būtiskāko, svarīgāko. Tas pilnā mērā attiecas uz zinātnes galvenās,
būtiskākās, svarīgākās jēgas noklusēšanu vai izkropļošanu. Reti tiek fiksēta
zinātnes fundamentālā misija, kura izpaužas divējādi. Pirmkārt, zinātnes misija
kā armijas attīstības pamats. Otrkārt, zinātnes misija kā izglītības attīstības
pamats. Vārdu sakot, zinātne savā visdziļākajā būtībā ir iesvētīta kalpot
militārajai sfērai un izglītības sfērai, kas tā arī praktiski vienmēr ir
noticis, bet reti atklāti izskaidrots. Zinātnes inovācijas vispirms ekspropriarē
militāristi jeb politiskā vadība uztur zinātni armijas vajadzībām. Kad
attiecīgās inovācijas ir devalvējušās militārajā sfērā, tad tās var nonākt
saimnieciskās darbības sfērā, modernizējot tās tehnoloģisko arsenālu. XX gs.
tādu piemēru netrūkst, tajā skaitā atceroties interneta un tā sociālo tīklu izdomāšanu
militārajām vajadzībām. Taču jāņem ir vērā viens moments. Zinātnes misija kā
armijas pamats nav vienādā mērā iespējama visās zemēs, bet tikai lielās un
materiāli bagātās zemēs, kuras var uzturēt zinātnes fundamentālos pētījumus. Tas
galvenokārt attiecas uz ģeopolitiski ambiciozām zemēm, kuras spēj pārvaldīt
noteiktu teritoriju vienīgi pateicoties modernai armijai. Tādās zemēs armija ir
valsts ģeopolitisko interešu garants, kā arī var būt valsts pastāvēšanas
garants vispār. Tāpēc tādas zemes attīsta zinātni, lai nodrošinātu sava
valstiskuma pastāvēšanu. Mūsdienās attīsta atomieročus. Atomieroču esamība
mūsdienās ir kļuvusi valsts suverenitātes garants. Toties zinātnes misija kā
izglītības pamats principā var būt katras zemes augstākajā izglītībā. Katrai
zemei ir pa spēkam augstāko izglītību sintezēt ar zinātniskajiem pētījumiem.
Katrai zemei ir pa spēkam panākt augstākās izglītības kadru nodarbošanos ar
zinātni, kas labvēlīgi atsauksies uz izglītību. Loģika ir vienkārša: zinātniski
piesātināta augstākā izglītība sagatavo labus skolotājus, labi skolotāji
sagatavo labu jauno paaudzi. Var teikt – labu tautu vispār.
Islams
Islamā augstākā sociālā vērtība ir taisnīgums. Tātad –
taisnīguma fundamentālisms. Nav iespējama atsacīšanās no taisnīguma
fundamentālisma ekonomiskās efektivitātes vārdā. Islamam nav pieņemama Rietumu
civilizācijā dominējošais hipertrofētais individuālisms, divkosīgā
reliģiozitāte, sekulārā garīgā kultūra, morālā nestabilitāte. Islama
civilizācija ir jauna civilizācija. Īpaši krasi tas izceļas salīdzinājumā ar
Rietumu civilizāciju. Islama pasaulē 60% ir jaunāki par 30 gadiem. Ļoti svarīgs
moments ir islama civilizācijas pārstāvju integrācijas trūkums Rietumu
civilizācijā. Rietumos dzīvojošo musulmaņu otrā un trešā paaudze ir daudz
reliģiozāka nekā pirmā paaudze – vectēvu paaudze. Otrā un trešā paaudze ir
daudz naidīgāk noskaņota pret Rietumu civilizāciju nekā pirmā paaudze. Tas ir
fakts, ko pašlaik noklusē Rietumos. Demogrāfiskā pāreja tātad neko labu nesola
„baltajiem”. Sola ne tikai fizisko iznīcību, bet arī apdraudētību jaunākajām
paaudzēm.
piektdiena, 2017. gada 20. oktobris
Etniskā identitāte
Rietumu civilizācijā pret etnisko identitāti izturas
divējādi. Sastopamas divas diametrāli pretējas pozīcijas. Civilizācijas rietumu
daļā (Rietumeiropā) etniskai identitātei (tautībai) uzmanību sāka pievērst
tikai Jaunajos laikos. Bet tas neturpinājās ilgi, jo XX gs. sākās atsacīšanās
no etniskās identitātes (tautības) publiskas fiksēšanas, kuras galvenā
politiskā forma kļuva norma identifikācijas dokumentos (piem., pasē) nenorādīt
tautību. Civilizācijas austrumu daļā (Austrumeiropā) XX gs. eksistēja plaša
interese par etnisko identitāti, kas aizstāja reliģiskās identitātes autoritāti
ateisma invāzijas gaisotnē. Pēc sociālisma sistēmas sabrukuma un šīs sistēmas
neveiksmes radīt jaunu identitāti (padomju tautu) bijušajās padomju republikās
sākās identitāšu „meklēšanas” bums. Rietumu civilizācijā ir trīs pieejas
etniskajai identitātei no tās intelektuālās vērtības un sociālās vajadzības
viedokļa. Viena pieeja etnisko identitāti neuzskata par zinātniskās izpētes
cienīgu priekšmetu, jo etniskā identitāte pamatā attiecas uz ideoloģiju, masu
apziņu, masu sabiedrisko domu, masu politiskās manipulācijas sfēru. Šīs pieejas
pārstāvji uz etnisko identitāti lūkojas ar neslēptu neuzticību. Otra pieeja
saskata iespēju zinātniski analizēt etnisko identitāti, jo tā atspoguļo sociālo
realitāti un palīdz iegūt objektīvu informāciju par sabiedrību. Tādējādi pret etniskas
identitātes analītiku nākas izturēties kā pret izziņas racionālu darbību. Tas
nekas, ka etniskās identitātes konstruēšana ir emocionāli kognitīvs (izzinošs)
process, cilvēkam fiksējot savu piederību kādai etniskajai kopienai. Nav
jāvairās no šī procesa, kaut gan šis process ir emocionāli vērtējošs process un
to nosaka subjektīvi faktori. Etniskās identitātes konstruēšana ir viens no
sociālās identifikācijas veidiem. Ja nāktos izvēlēties definīciju, tad tā
varētu būt šāda: Etniskā identitāte ir subjektīva emocionāli kognitīva sevis
pieskaitīšana kādai etniskajai kopienai, ņemot vērā tādus kritērijus kā
vēsture, kultūra, tradīcijas, paražas, ideāli, jūtas, intereses, folklora,
valoda, dzīves teritorija, valstiskums. Trešā pieeja ir etniskās identitātes ideoloģiskā
izmantošana, veidojot dažādas ideoloģiskās kompozīcijas, lai kāpinātu tautas
pašapziņu un pašlepnumu, garīgi mobilizētu tautu valsts celtniecībai un valsts
aizstāvēšanai pret ārējiem spēkiem, kuri tiecas sagraut tautas nacionālo ideju –
tautas esamības jēgu. Ideoloģiskā darbība vēlas panākt konsensusu par tautas
identitātes noteiktu kompleksu, kas raksturo dotās tautas seju. Šo kompleksu
var dēvēt par tautas mentālo kompleksu. Tā elementi var būt visdažādākie.
Tautas mentālā kompleksa sastādīšana pamatā ir tautas sapņa jeb tautas mīta
radīšana ar mitoloģiskiem tēliem un mitoloģiskiem sižetiem. Tāda rīcība ir
tipiski ideoloģiska rīcība, ņemot vērā mītisko risinājumu stimulētās enerģijas
milzīgās iespējas atbalsoties masu cilvēku darbībā un uzvedībā. Tautas sapnī
jeb tautas mītā integrējas tautas priekšstati par sevi un savu nākotni. Tautas sapņa
jeb tautas mīta enerģijai ir jābūt pietiekami spēcīgai, lai tauta nenolaistu
rokas saskarsmē ar dzīves grūtībām un neatsacītos no saviem eksistenciālajiem (sociālajiem,
politiskajiem, valstiskajiem, morālajiem, estētiskajiem, reliģiskajiem) ideāliem.
Tautas mentālajā kompleksā (etniskajā identitātē) faktiski atspoguļojas tautas
vērtējošā attieksme pret ārējo pasauli, kas reizē ir arī vērtējoša attieksme
pašiem pret sevi – prasības un kritēriji sevis vērtējumos. Tā, piemēram, tauta
var augstu vērtēt lietu un parādību būtības izpratnes mīlestību – velmi vienmēr
domāšanā un darbībā pievērsties būtiskākajam. Tauta var augstu vērtēt
patiesīgumu un taisnīgumu, zināšanu sistēmiskumu un brīvības fundamentālismu.
Tauta var augstu vērtēt suverēnas personības ideālu, garīgumu, atklātību,
līdzcietību, saticību.
sestdiena, 2017. gada 30. septembris
Ekonomikas paradoksi
Rietumu civilizācijas ekonomikas vēsturē ir vairākas
neskaidras parādības, par kuru izcelsmi iespējamas vienīgi hipotēzes, bet nevis
patiesības atklāsme. Pirmkārt un galvenokārt tas attiecas uz tirgus kardinālās
lomas izcelsmi un t.s. ekonomisko determinismu: ticību, ka no ekonomikas
cilvēka dzīvē viss ir atkarīgs un ekonomika ir cilvēka dzīves virzošais spēks.
Cilvēka dzīvē nevis garīgās parādības ir svarīgas, bet svarīgas (vissvarīgākās)
ir ekonomiskās parādības, tādējādi nodrošinot totāla materiālistiskā pasaules
uzskata dominēšanu. Līdz XIX gs. tirgus nebija galvenais sabiedrībā. Līdz
minētajam laikam cilvēki pret tirgu izturējās kā pret reālu nepieciešamību.
Tirgus bija vajadzīgs. Taču nevienam nelikās, ka tirgus fenomenam (principam)
ir jāvalda sabiedrībā. Antīkajā sabiedrībā, feodālajā sabiedrībā, senajās
pilsētās-valstīs, viduslaiku pilsētās valstīs, viduslaiku monarhijās tirgus
pastāvēja, bet tas nebija saistīts ar attiecīgo valstisko veidojumu ekonomiku,
nekādā ziņā neietilpstot attiecīgo valstisko veidojumu ekonomiskajā sistēmā,
pie tam vēl nenosakot šo sistēmu, kā tas notika no XIX gadsimta, kad
kapitālisma iekārtā sociāli politisko sistēmu nosaka tirgus un tirgus kalpo kā
mērvienība cilvēkam, sabiedrībai, valstij. Kapitālismā valda tirgus mentalitāte,
tirgus ideoloģija, kuru argumentē politekonomiskās teorijas un koncepcijas, kuras
zombē sabiedrību zem liberālisma/neoliberālisma jumta. Tas tagad ir labi zināms
fakts. Tirgus mentalitāte radās pakāpeniski. Pirmatnējā sabiedrībā neviens
netiecās gūt peļņu no ražošanas un tirdzniecības. Pastāvot naturālajam
saimniekošanas veidam, tas nebija iespējams. Tirgus mentalitātes ģenēze ir
saistīta ar naturālās saimniekošanas veida atmiršanu un pāreju uz t.s.
industriālo saimniekošanas veidu, kad notiek preču masveidīga izgatavošana un
tirdzniecība. Tirgus kolosālās autoritātes rašanos veicināja tas, ka
kapitālismā darbs (cilvēks) un zeme (daba) kļuva prece. Darbs un zeme kļuva
tirgošanās objekti, darbs un zeme tika pakļauti tirgus piedāvājuma un
pieprasījuma cenu mehānismam. Iespējama hipotēze par ekonomiskā determinisma un
materiālistiskā pasaules uzskata maldīgumu, balstoties uz maldīgiem pieņēmumiem
un mākslīgi interpretējot cilvēka dzīves jēgu un cilvēka izpratni par pasauli.
Maldīga ir ekonomisko motīvu ilūzija; proti, atziņa, ka cilvēkam vissvarīgākās
ir materiālās (ekonomiskās) intereses – eksistences līdzekļu iegūšana. Cilvēks
it kā nepārtraukti baidās par eksistences līdzekļu pieejamību, cilvēks
nepārtraukti uztraucas, tā teikt, par maizi un ūdeni. Tāpēc cilvēkam ekonomika
šķiet galvenā vērtība, un ekonomiskās intereses ir cilvēka galvenās intereses.
Ņemot to vērā, ekonomiku cilvēks izvirza dzīves centrā un tajā skaitā sociālo
procesu centrā, valstiskuma centrā, izglītības centrā, politikas centrā, kultūras
centrā vispār. Cilvēks atzīst ekonomisko determinismu. Cilvēks pret tirgus
ekonomiku izturas kā pret sociāli politiskās organizācijas formu, kas cilvēkam
nodrošina eksistences līdzekļus. Taču tā ir ilūzija - maldīga ilūzija.
Patiesībā cilvēka dzīvi visdziļākajā būtībā nenosaka materiālās intereses. Tāds
priekšstats ir morālā, psiholoģiskā trauma. Saprotams, cilvēka motīvi var būt
ekonomiski. Cilvēks rūpējas par eksistences līdzekļiem. Tas ir dabiski. Taču
patiesībā tās intereses, kuras dēvē par cilvēka ekonomiskajām interesēm,
visdziļākajā būtībā ir cilvēka sociālās intereses: rūpes par stāvokli
sabiedrībā, rūpes par prestižu, statusu, personisko reputāciju, lepnums par
ieņemto cienīgo stāvokli sabiedrībā. Ne velti Aristotelis un citi domātāji pret
cilvēku izturējās kā pret sociālo būtni, bet nevis kā pret ekonomisko būtni. Īstenībā
cilvēks nekad nav baidījies no bada un maniakāli izturējies pret eksitences
līdzekļiem. Dzīvojot kolektīvā, vienmēr ir pieticis maizes visiem sabiedrības
locekļiem. Rietumu etnosocioloģija ir izpētījusi cilvēku attieksmi pret
eksistences līdekļiem un noskaidrojusi tik tikko minēto cilvēku attieksmi. Un
vēl kas. Arī vēsturiski zināmās ekonomiskās sistēmas nekad nav priekšroku
devušas eksistences līdzekļu faktoram. Ekonomiskajās sistēmās faktiski
prioritāte ir sociālajām interesēm, bet nevis ekonomiskajām interesēm. Tas skan
paradoksāli, taču pamatoti. Ekonomiskās sistēmas arī ir tendētas uz slavu, prestižu,
lepnumu, citu valstu „apdzīšanu” u.tml. Ekonomiskās sistēmas ne reti sludina
mērķi vairot cilvēku labklājību, padarīt cilvēkus laimīgus. Bet tas nav
ekonomisks mērķis, bet gan sociāls, morāli psiholoģisks mērķis. Apgalvojums, ka
kapitālisms ir ekonomiskā sistēma, ir mākslīgs un maldīgs apgalvojums. Tā ir marksisma
un liberālisma/neoliberālisma ideoloģiskā tēze, kurai ir jākalpo savtīgos
nolūkos; respektīvi, peļņas gūšanai, kas ir kapitālisma galvenais motīvs. Taču
tas arī nav ekonomisks motīvs, bet dziļākajā būtībā tas ir sociāls motīvs,
sniedzot peļņas ieguvējiem (bagātiem cilvēkiem) noteiktas sociālās
privilēģijas. Šajā ziņā atkal ir konstatējams paradokss: lai gūtu peļņu tirgus
ekonomikā, sociālās attiecības (attiecības starp cilvēkiem) tiek apzināti,
voluntāri, politiski, ideoloģiski, zinātniski, publicistiski pakļautas
ekonomiskajām attiecībām. Kapitālismā ir mākslīgi panākts, ka ekonomiskās
attiecības komandē sociālās attiecības. Ja pirmskapitālistiskajā laikmetā
cilvēka sociālais stāvoklis (ieņemamais amats, stāvoklis sabiedrībā) nosacīja
viņa ienākumus, tad kapitālismā cilvēka sociālo stāvokli nosaka viņa ienākumi
(bagātība). Tādējādi dzīves galvenā vērtība kļūst nauda (peļņa, bagātība). No
šīs vērtības tiek apzināti, voluntāri, politiski, ideoloģiski, zinātniski,
publicistiski nošķirtas garīgās vērtības: gods, lepnums, solidaritāte, pilsoņa
pienākums, morālais pienākums, atbildība. Kapitālismā tiek iezombēts, ka
garīgās vērtības neattiecas uz materiālo vērtību ražošanu un peļņas gūšanu.
Darbdienās cilvēkam jābūt materiālistam, bet svētdienās viņš drīkstēja būt
ideālists, ja pats tā vēlējās. Rezultātā pasaule un pasaules uzskats ir mākslīgi
sadalīts divās daļās – materiālisma daļā un ideālisma daļā.
trešdiena, 2017. gada 27. septembris
Filosofija
Neizzināma ir cilvēka izcelsme, Visuma izcelsme, dzīvības
izcelsme, dzīvo būtņu daudzveidības izcelsme, kosmosa ietekme uz cilvēku. Arī
filosofijā ir neizzināmi jautājumi, par kuriem filosofija jau ir filosofējusi
vairākus tūkstošus gadu un turpinās filosofēt, kamēr dzīvos filosofējoši cilvēki.
Filosofijā neizzināmi jautājumi ir vairāki: 1) vai filosofija var formulēt un
iedzīvināt visiem cilvēkiem vienādi saprotamas un vienādi pieņemamas vērtības;
tā saucamās vispārcilvēciskās vērtības faktiski ir fikcija, jo nedarbojas
vienādi cilvēces raibajā kolektīvā; 2) vai filosofija spēj visiem ieskaidrot,
kas ir saprātīgs un kas nav saprātīgs; 3) vai viena filosofa koncepcija var būt
ideāli saprotama otram filosofam; 4) vai filosofija spēj rekomendēt visiem
saprotamu pasauli. Var būt vēl viens jautājums: kas ir filosofija? Arī uz šo
jautājumu nav visus apmierinoša atbilde, kamēr pastāv filosofija. Jautājums, tā
vien liekas, arī pieder neizzināmo jautājumu grupai.
otrdiena, 2017. gada 26. septembris
Nākotne
Izmirstošo un novecojošo eiropeīdu inteliģencē, kā
parasti, arī mūsdienās ir slānis, kas sapņo par nākotni, kurā atspoguļosies
zinātniski tehnoloģiskās domas progress – jauni izgudrojumi, jaunas iespējas,
jauna tehnoloģija. Tas ir interesanti, ka sapņi par zinātnisko progresu vienmēr
attiecās uz t.s. tehniskajām, precīzajām zinātnēm. Nekad netiek sapņots par
progresu filosofijā, literatūrzinātnē, mākslas zinātnē. Nekad netiek sapņots
par jaunu un pilnvērtīgāku Puškina, Šekspīra, Pikaso, Rafaela, Dantes mākslas
izpratni, jaunu filosofisko dziļumu atklāšanu u.tml. Vienmēr sapņi par nākotni
koncentrējas ap jaunu tehniku, jaunu tehnoloģiju, kurā atbalsojās cilvēka prāta
varenums, nemitīgā spēja izdomāt kaut ko jaunu, lai atvieglotu sev dzīvi. Pašlaik
sapņi par nākotni danco ap tādiem moderniem jēdzieniem kā mākslīgais intelekts,
digitālais laikmets, robottehnika, kvantu dators, riska menedžeris. Mūsdienu
tehnokrāti saka, ka cilvēkam nevajag lietas, bet lietu funkcijas; mūsdienu
cilvēks netiecas meklēt informāciju, kā arī netiecas pēc informācijas
daudzveidības; nākotnē cilvēku kā lielāko vērtību nomainīs mākslīgais intelekts
kā lielākā vērtība, kas sniedz lielāku stabilitāti un neatkarību; izglītības
mērķis būs cilvēkus darīt laimīgākus, t.i., harmoniskākus; cilvēkiem tiks
organizēti emocionālā intelekta kursi.
Abonēt:
Ziņas (Atom)