Mūsdienās zinātnē atkal notiek
lielas pārmaiņas. Sākās jauns etaps – postneklasiskās zinātnes attīstības
etaps. Tas ir trešais etaps cilvēces zinātnes vēsturē. Pirmais etaps bija
klasiskās zinātnes etaps, otrais – neklasiskais. Bet tagad trešais –
postneklasiskais.
Šajā jaunajā etapā principiāli
mainās attieksme pret zinātnes racionālismu. Rodas jauns zinātniskā
racionālisma tips. Mainās pētījumu normatīvās struktūras, kā arī zinātnes
filosofiskais pamatojums.
Saprotams, zinātniskā izpratne par
pasauli vēsturiski virzījās pakāpeniski. Klasiskajā etapā galvenā uzmanība tika
koncentrēta uz objektu. Teorētiski tika izskaidrots tikai pētnieciskais
objekts, atsakoties no tā visa, kas attiecās uz pašu zinātnieku, kas pēta
attiecīgo objektu. Zinātnieka darbības līdzekļi un operācijas netika ņemtas
vērā. Centrā bija objekts – izpētes priekšmets. Pētniekam un viņa darbībai
nebija nekāda vērtība. Tas radīja priekšstatu par objektīvi patiesām zināšanām
bez zinātnieka subjektivitātes piejaukuma.
Klasiskajā etapā zinātniskie
pētījumi tika uzskatīti par dabas likumu izpēti. Tika atzīts, ka dabas likumi
eksistē neatkarīgi no cilvēka gribas.
Neklasiskajā etapā cilvēka
(zinātnieka) līdzdalība joprojām ir minimāla. Taču vispār zinātnieka klātbūtnes
loma pētījumos palielinās. Zināšanās par objektu ņem vērā pētnieka darbības
līdzekļus un operācijas. Ja pētnieks pēta objektu ar psihiku, tad pētījums
pārvēršas par divu „pētnieku” izpēti.
Postneklasiskajā etapā palielinās
zinātnieka refleksijas loma. Tiek respektēta pētnieka apziņas darbība. Pētnieka
apziņa nosaka līdzekļu un operāciju izvēli. Tiek ņemta vērā pētnieka vērtība un
mērķu struktūra. Tāpēc tagad var runāt par pasaules ainu, kurā ir universāls
evolucionisms – pasaules ainā ietilpst arī cilvēka sociālās dzīves komponents.
Pasaules universiālajā evolucionismā ietilpst cilvēka refleksijas. Tādējādi
rodas jauna zinātniskā mentalitāte. Mūsdienu zinātniskajā pasaules ainā tiek
iekļauta pasaules kultūras vērtību kopsumma.
Tātad jaunā zinātniskā
racionālisma loģika pieprasa jebkurā pētījumā iekļaut vidi – kultūras
kontekstu. Turklāt vide tiek uzskatīta par pašattīstības sistēmu. Tas ir
galvenais solis jaunajā postneklasiskajā etapā.
Tāpēc palielinās humanitāro
zinātņu loma. Humanitārās zinātnes galvenokārt izzina vidi – garīgo kultūru.
Civilizācijas attīstības vadības galvenais instruments kļūst humanitārās zinātnes.
Humanitārās zinātnes pārstāv sociālo realitāti un universiālu patiesību
meklējumus, kā arī patstāvīgu darbību, komunikācijas līdzekļus, cilvēku
refleksijas.
Klasiskajā zinātnes etapā
subjektam nav nekāda loma, jo zināšanās nav jābūt subjektīvajam materiālam.
Tiek ignorēts, aizmirsts, ka subjekts ir atvērts kultūrai un sociālajai
komunikācijai. Tiek formalizēts cilvēks un atrauts no kultūras. To praktiski
nevar izdarīt. To var izdarīt tikai mākslīgi, ignorējot cilvēka eksistenci
kultūras vidē, kā tas notika klasiskajā etapā.
Postneklasiskajā etapā subjekts tiek iekļauts
teorētiskās izziņas shēmā. Tiek atzīts refleksīvais moments: cilvēka
individuālā pozīcija vidē (kultūrā).
Teiksim, cilvēks iegūst zināšanas
par kaut kādiem objektiem. Šīs zināšanas vajag sasaistīt ar citām zināšanām,
iegūstot kopīgus secinājumus. Līdz šim zināšanu sasaistīšanu veica metodoloģija
un filosofija. Taču vēl plašāka telpa tādai zināšanu sasaistīšanai ir kultūrai un
tās zinātniskajai disciplīnai kulturoloģijai. Tātad savā laikā tika „uzminēts”,
ka kulturoloģija nomaina filosofiju. Postneklasiskajā etapā kulturoloģijas loma
ir primārā, sintezējot visdažādākās zināšanas.
Postneklasiskajā etapā aktuāla ir
koevolūcijas ideja: cilvēka un dabas kopīga un savstarpēji saistīta evolūcija,
līdzvērtīgu partneru evolūcija abiem kopīgā vidē. Tā dabas un cilvēka
atrautība, kas eksistēja klasiskajā etapā un lielā mērā arī neklasiskajā etapā,
ir pārvarēta.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru