Cilvēces kultūra mainās. Ar laiku
mainās katrs kultūras segments un tajā sastopamās kultūras formas. Mainās arī
tāda forma kā valstiskums. Respektīvi, mainās valsts forma.
Kultūra mainās dažādi. Mainības
dažādību nosaka izmaiņu ātrums. No šī viedokļa kultūrā ir daudz kas tāds, kas
mainās lēni un zināmas izmaiņas var konstatēt tikai pēc ilga laika. Tā ir
kultūras statiskā daļa. Taču ir arī kultūras dinamiskā daļa, apliecinot regulāras
un radikālas izmaiņas.
Valsts forma ietilpst kultūras statiskajā
daļā. Cilvēces vēsturē līdz šim ir bijušas tikai divas valsts formas –
monokrātija un polikrātija.
Monokrātija ir valsts forma, kad
vara pieder vienai personai, vienai valsts vai reliģiskajai institūcijai. Monokrātijas
pamatā ir vienvaldības princips. Parasti vara pieder vienai personai -
monarham. Ja vara pieder vienai personai, tad valsti dēvē par monarhiju.
Savukārt monarhu var dēvēt dažādi (ķeizars, karalis, cars, emīrs, cēzars, hans,
imperātors, fīrers) atkarībā no attiecīgajā valstī (valodā) lietotās
terminoloģijas.
Monokrātiskā valsts forma ir arī
tad, ja valstī visu nosaka, piemēram, valsts prezidents vai viena politiskā
partija (kā tas bija PSRS), kā arī reliģiskā organizācija (piemēram, Irānā).
Tādā gadījumā valstī pastāv ideoloģiskais monisms, vienpartiju sistēma,
teokrātiskais totalitārisms.
Polikrātijas pamatā ir varas
dalīšanas princips. Polikrātiskā valstī vara pieder vairākiem institūtiem - parlamentam,
prezidentam, valdībai, konstitucionālās kontroles orgāniem.
Polikrātiskā valsts forma ir
vēsturiski jaunāka nekā monokrātiskā valsts forma. Masveidā to izmanto no XIX
gadsimta. No tā laika daudzās zemēs varu ieguva jaunā sociālā šķira –
buržuāzija, kurai vissimpātiskākais ir varas dalīšanas princips.
Varas ambīcijas piemīt katrai
šķirai, taču buržuāzija cilvēces vēsturē ir pirmā šķira, kuras varas ambīcijas
praktiski realizējās planetāri globālā mērogā. Par pasaules iekarošanu sapņoja tāda
šķira kā proletariāts un daudzi monarhi. Vēsturiski visjaunākais piemērs ir
fīrera Hitlera sapnis un reālā asiņainā darbība. To, ko neizdevās panākt proletariātam
un vācu fīreram, XX gadsimtā izdevās panākt Rietumu (anglosakšu) buržuāzijai,
savā kontrolē pārņemot dzīvi gandrīz uz visas planētas un savas varas ambīcijas
reāli īstenojot planetāri globālā mērogā.
Rietumu buržuāzijas planetāri
globālās kontroles galvenais politiskais instruments ir ģeopolitika. Tā radās
XX gadsimtā un ļoti ātri palīdzēja Rietumu buržuāzijai panākt to, ko pirms tam
nespēja panākt neviena sociālā šķira un neviens monarhs.
Panākumus nodrošina ģeopolitikas
spēja radīt jaunu, vēsturiski trešo, valsts formu. Uz valstiskuma formu
atsaucās dažādi faktori – politiskie, ekonomiskie, vēsturiskie. No XX gadsimta
uz valstiskuma formu kardināli atsaucās ģeopolitiskais faktors. Mūsdienās valstiskums
ir atkarīgs no ģeopolitiskā faktora daudz vairāk nekā no politiskā, ekonomiskā
un vēsturiskā faktora.
Tāpēc XX gadsimtā radās jauna valsts forma, kuru ieteicams dēvēt par
ģeokrātiju. Ja agrāk uz Zemes dominēja monokrātija un polikrātija, tad
mūsdienās (pēc II Pasaules kara) dominē ģeokrātija, kas acīmredzami saglabāsies
turpmāk XXI gadsimtā.
No raksta „Ģeokrātiskais valstiskums”
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru