Profanācija ir svētuma apgānīšana.
Plurālisma profanācijā tiek apgānīts tāds svētums kā patiesība. Liberālās
demokrātijas ideoloģija aicina ne vien neticēt patiesības iespējamībai, bet pat
mudina izsmiet patiesību un tās aizstāvjus, ko cītīgi dara postmodernisma
filosofija.
Patiesības definēšana Rietumu
civilizācijā jau no paša sākuma ietilpst filosofijas kompetencē. Un šajā ziņā pārsteidzoši
ir tas, ka patiesības definīcija tika formulēta jau sengrieķu filosofijā un
kopš tā laika līdz šodienai nav mainījusies. Neticami, taču aizvadītajos gadu
tūkstošos Rietumu civilizācijā eksistēja tikai viens uzskats par patiesību.
Rietumu civilizācijā vienmēr bija un joprojām ir tikai viena patiesības
definīcija. Tātad Rietumu ļaudis vienmēr aptvēra, ja būs dažādi ieskati par
patiesību un jautājumā par patiesību pastāvēs atšķirīgi viedokļi, tad cilvēku
dzīvē nebūs stabili ne intelektuālie, ne morālie pamati. Ja cilvēku dzīvē
virmos patiesību plurālisms, tad cilvēku dzīvē iestāsies bezjēdzība,
degradācija, amorāla izvirtība, haoss, prāta aptumsums.
Tā saucamā klasiskā patiesības
definīcija skan šādi: patiesība ir īstenības adekvāta atspoguļošanās cilvēka
apziņā. Citiem vārdiem sakot, patiesība ir lietas un prāta sakritība. Var teikt
arī tā, ka patiesība ir domāšanas un esamības sakritība. To pašu var pateikt
mūsdienīgākā variantā: patiesība ir adekvāta informācija par objektu, kas
iegūta objekta jutekliskajā un intelektuālajā izpētē. Patiesības kritērijs ir
domāšanas un esamības sakritība.
Par ko liecina patiesības
definīcijas nemainība? Kāpēc ir sastopami visdažādākie uzskati par citām
parādībām, taču par patiesību visu laiku ir bijis tikai viens uzskats?
Tas, ka Rietumu filosofijā
patiesības definīcija principā nav mainījusies,
savdabīgi liecina par patiesības saistību ar visos laikmetos dzīvojošo cilvēku
piederību vienai hominīdu sugai – saprātīgiem cilvēkiem (Homo sapiens). No vienas puses mēs redzam, ka saprātīgiem cilvēkiem
var būt tikai viens priekšstats par patiesību un viena patiesības definīcija. Saprātīgiem
cilvēkiem nevar būt daudzas patiesības un patiesību plurālisms.
No otras puses patiesības
definīcijas nemainība liecina, ka patiesības izpratne ir saprātīgo cilvēku
sugas kopsaucējs un identitātes pamats, kā arī katra cilvēka identitātes
pamats, apliecinot viņa piederību „Homo
sapiens”. Ja zūd vienota patiesības izpratne un sākās patiesības plurālisms,
tad zūd saprātīgo cilvēku suga un zūd cilvēka kā „Homo sapiens” identitāte.
Bet ko mēs redzam tagad? Par ko
liecina plurālisma profanācija? Par ko liecina patiesības zākāšana? Par ko
liecina atsacīšanās no patiesības? Par ko liecina citētajā murgojumā cilvēka
identitātes šausmīgā neizpratne?
Loģiski, ka liecina par hominīdu
jaunas sugas veidošanos. Tā būs suga, kurai būs savs priekšstats par patiesību,
ja tai vispār interesēs patiesība. Pašlaik viss liecina, ka tā murkšķēs
neskaitāmi daudzu patiesību zaņķī. Tā būs suga, uz kuru vairs neattieksies
cilvēku sugas latīniskais apzīmējums „Homo
sapiens”.
Mēs jau zinām, ka saprātīgi cilvēki jauno sugu ir nosaukuši par
postcilvēkiem. Plurālisma profanācija ir postcilvēku sfēra. Postcilvēka
„patiesībai” („viedoklim”) realitāte nav vajadzīga. Nav vajadzīga postcilvēka
apziņas un realitātes sakritība. Tie etnosi, kuri agrāk nesasniedza zināmu
kulturoloģisko briedumu un veģetē bez zinātniski uzlādētas izglītības,
liberālās demokrātijas ērā kolektīvi ieveļas postcilvēku sugā. Liberālās
demokrātijas ideoloģijai var pretoties gudri izstrādāta kontrideoloģija.
Milzīga loma ir zinātniski uzlādētai izglītībai. Pārgudro murgojumu cēlonis
noteikti ir murgaina izglītība. Visvairāk augstskolās.
No raksta „Plurālisma palaidnīgā profanācija”.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru