Attieksmē pret progresu ir
sastopami divi varianti: 1) „progresisti”; pozitīvisti, kuri tic, ka progress
ir vēstures likums; 2) „antiprogresisti”; noliedz vēsturisko likumu
pastāvēšanu; K.Poppers, fon Hajeks.
„Progresisti” progresa
argumentācijā saka, ka cilvēku misija ir progresa radīšana – patiesības,
skaistā un labā bezgalīga radīšana, krāšana un pilveidošana. Cilvēks tādējādi
ir augstākā radība, Dieva dēls.
„Antiprogresistu” argumentācijā
skan tas, ka vēstures gaitu nosaka nejaušības un neprognozējamība cilvēcisko
zināšanu iegūšanā, bez kā nav iespējams progress; nav iespējami teorētiski
priekšstati par vēsturi, balstoties uz vēsturisko likumsakarību apkopojumu.
Tāds apkopojums ir iespējams, taču tam nevar ticēt – nevar uz to paļauties
turpmākajā dzīvē, kurā atkal kaut kas notiks nejauši, negaidīti, neprognozēti
u.tml.
Runājot par progresu, iespējams ir
lokālais aktīvisms, balstoties uz tekošo politisko, ekonomisko, sociālo
notikumu kritisku interpretāciju. Jo sarežģītāka ir sistēma/kārtība, pēc kuras
tiecamies, jo vairāk ir jāpaļaujās uz stihiskiem spēkiem.
Neticība cilvēces progresam
pašlaik ir totāla – valda atsacīšanās no domas par nākotni. Valda neticība nākotnei. Bet, ja nav domas
par nākotni, tad cilvēks sabrūk, degradējās, pārvēršās par lopu/postcilvēku;
šodien pietrūkst pozitīva orientācija, kas varētu atklāt mums kādu jaunu
perspektīvu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru