Uz cittautiešu fona ļoti izceļās
latviešu garīgais komplekss, kuru var nosaukt par guru kompleksu. Gan ikdienas dzīvē
var sastapt, gan publiskajā telpā (medijos, Internetā) var sastapt latviešus,
kuru galvenā esamības jēga ir visiem pierādīt, ka viņš ir visgudrākais,
visvaronīgākais, vislielākais nacionālais labdaris, pirmais un galvenais
organizātors, novitātes autors utt., u.tml. Šie latvieši cenšas pārliecināt, ka
bez viņiem nekas nebūtu noticis, nekas nebūtu noorganizēts, izdomāts, realizēts
utt. Turklāt vienmēr īpaši tiek akcentēta prioritāte, primārums; proti, dotais
latvietis ir bijis pirmais. Dotais latvietis ir pirmais izdomājis kādu
jēdzienu, teoriju. Viņš ir pirmais pateicis kādu patiesību, pirmais uzrakstījis
rakstu, pirmais novērtējis utt., bet citi ir viņa ideju, domu, ierosinājumu,
tēmu, sižetu zagļi, kuri viņam grib atņemt pirmā godu.
Guru komplekss ir sastopams visās
sfērās, kurās ir iespējams fiksēt pirmo autoru. Jocīgākais, ka ir sastopams arī
tādās sfērās, kurās pirmo autoru praktiski nav iespējams fiksēt. Teiksim,
idiotiski būtu censties noskaidrot, kurš ir latviešu lielākais Lāčplēsis.
Respektīvi, „brīvības” cīņas līderis nelietīgās „perestroikas” gados.
Tomēr guru komplekss nerimstās.
Tas nekas, ka smieklīga ir vairāku latviešu cīkstēšanās ap LTF izveidotāja
statusu. Katrs no viņiem saka, ka izveidoja LTF un bija LTF izveidošanas idejas
autors. Vēl smieklīgāka ir latviešu cīkstēšanās par tautas lielākā brīvības
cīnītāja godu XX gs. nogalē. Šajā jomā joprojām nepārspēts ir Grantiņš, Šteins.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru