Atšķirības starp rasēm jau apzinājās Č.Darvins. Cilvēki neapšaubāmi
atšķirības konstatēja jau sen no tā laika, kad bija reāli iespējams tās novērot
dzīvē. Rasu antropoloģiskās atšķirības atsaucās uz kultūru. Tātad atsaucās dzīves
sociālajos, politiskajos, reliģiskajos, saimnieciskajos un citos procesos. Var
teikt, ka organismu attīstības bioloģiskais kodols ir atšķirības. Cilvēka
evolūcijā pastāv saistība starp bioloģiskajiem un sociāli kulturoloģiskajiem
faktoriem.
Evolūcijas antropoloģija ir jauna
zinātne. Tā balstās uz trim postulātiem: 1) iedzimtību, 2) cīņu par eksistenci
un 3) dabisko izlasi.
Cilvēks neatbrīvojās no
galvenajiem uzvedības modiem – substancionālajām īpašībām. Cilvēks paliek „plēsīgs
zvērs”, sākot ar barības ieguvi un beidzot ar valsts pārvaldīšanu. Taču vispār
uzvedība cilvēku lielās grupās un mazās grupās ir divējāda: agresivitāte un
altruisms. Abi uzvedības formāti tiek mantoti iedzimtības veidā. Altruismu ilgi
necentās izprast, tam nepievērsa uzmanību. Centās izprast un pievērsa uzmanību
galvenokārt agresivitātei. PSRS grāmatu par altruismu sagatavoja В.П.Эфроимсон „Родословная альтруизма”
(1971). Tika nostiprināta atziņa, ka altruisms ir biopsiholoģiskais motīvs.
Ļaunais un labais cilvēkā ir permanenti (patstāvīgi, nepārtraukti). Rietumos
nozīmīgus darbus sagatavoja sers Arturs Keits (1866-1955). Viņa darbos „galvenais
varonis” ir „tribal man” (cilts
cilvēks). Tika secināts, ka katrs cilvēks sastāv no divām pusēm. Viena puse ir
pievērsta savējiem, otra puse – svešajiem. Vienā pusē koncentrējās labais, otrā
– ļaunais. Mūsdienu psihoģenētiķis Filips Raštons arī pievērsies altruisma
problemātikai.
Bioloģiskajā evolūcijā eksistē
divas maģistrāles – ksenofobijas un altruisma. Ar tām, piemēram, ir cieši
saistīts nacionālisms. Nacionālisma un patriotisma jūtas ir iracionālas jūtas.
Taču noteiktos vēsturiskajos brīžos tās liecina par tautas gara spēku. Sociālo
procesu skaidrojumā nevar iztikt bez etnobioloģiskā faktora. Teiksim,
etnocentrismam ir bioloģisks pamats. Tāds pamats ir arī godīgumam, uzticībai,
atturībai, savaldībai, gatavībai dalīties pēdējā maizes riecienā ar citiem,
lojalitātei, pašupurēšanās spējai.
Evolūcijas atlases faktoru
nostiprinātās ģenētiskās atšķirības ir visdažādākās. Aplams ir priekšstats, ka
sliktie ekonomiskie apstākļi ietekmē nēģeru intelektuālo attīstību. Patiesībā
visu izšķir ģenētiskā evolūcija. Tikai ģenētiskās teorijas var izskaidrot,
kāpēc vienādos apstākļos dažādi veidojās atšķirīgu etnosu dzīve. Cilvēki savu
dzīvi/kultūru veido saskaņā ar sava genotipa vajadzībām.
Evolūcijas procesu izpratnē šodien
iesaistās molekulārā bioloģija, ģenētika, neirobioloģija, neiroķīmija,
sociobioloģija, etoloģija, biopolitika, kas pievēršās politiskās domas un
uzvedības pētniecībai. Biopolitika balstās uz individuālo un kolektīvo bioloģisko
motivāciju, bioloģiskajiem instinktiem (manta, nauda, vara). Eksistē iedzimti
instinkti, kurus nevar izmainīt kultūra.
Mūsdienās ir vajadzīga sociālās
sfēras demistifikācija. Atklāti ir jārunā par bioloģiskajiem faktoriem. Prāts
ir dots tāpēc, lai organisms labāk izdzīvotu.
Sociālās bioloģijas galvenais
jēdziens ir biogramma – iedzimtas uzvedības stratēģiskais repertuārs. Tā ir matrica,
kurā ir kodēta sociālā reakcija, garīgās prioritātes un zemapziņas instinkti.
Tos manto no paaudzes uz paaudzi. Etnosa pārstāvji savas biogrammas virtuāli atspoguļo
vienā kopējā biogrammā, kas piešķir unikālu raksturu kultūrai. No cilvēka
biogrammas ir atkarīga viņa darbība, uzvedība un komunikācija. Kopumā tas viss
izraisa jaunu skatījumu uz cilvēku – bioloģisko un ģenētisko determinismu. Realizējās
pāreja no fenotipiskuma (indivīda īpašībām = iedzīmtās + kultūras) uz
genotipiskumu (tikai indivīda gēnos sastopamo).
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru