Jautājumi ir vairāki. Atbildes uz
šiem jautājumiem var palīdzēt vērtēt latviešu tautas kulturoloģiskās
evolūcijas/attīstības rezultātus/iespējas/kritiskos momentus. Jautājumi ir
šādi.
Vai teicamā padomju izglītība deva
respektējamu ieguldījumu latviešu tautas vispārējā attīstībā, ņemot vērā
dzimtcilvēku mentalitātes stabilizāciju daudzās paaudzēs? Vai teicamā padomju
izglītība būtiski ietekmēja ģenētiski formēto tumsonību un aprobežotību? Vai
teicamā padomju izglītība pēc PSRS sabrukuma palīdz latviešiem pretoties
postmodernistiski liberālajai ideoloģijai, kultūras normām, formātiem utt.? Vai
teicamā padomju izglītība ir garantējusi ģenētiski determinētās kulturoloģiskās
atražošanas laikā jaunajās paaudzēs stabilu priekšstatu par garīgumu un tā
svētīgumu cilvēka esamībā?
Atbildot uz minētajiem jautājumiem,
nākas ņemt vērā vairākus novērojumus jau no 90.gadu sākuma. 1) Jau 90.gadu
sākumā studējošās jaunatnes aprindās un jauniešu veidotajos Rīgas medijos bija
plaši izplatīta prasība padzīt no mācību iestādēm „vecos kadrus”. Viņus
visbiežāk sauca par „vecajiem marasmatiķiem”. Tātad teicamā padomju izglītība
nebija latviešos pietiekamā mērā nostiprinājusi priekšstatu par paaudžu
kontinuitātes kulturoloģiskajiem aspektiem. Saglabājās tradicionālā tumsonība
un aprobežotība. 2) Jau 90.gadu sākumā t.s. radošā jaunatne fanātiski nodevās
postmodernisma vājprātam. Tātad teicamā padomju izglītība nebija latviešos
spējusi radīt stabilu priekšstatu par mākslu, estētiskajām vērtībām, mākslas
sūtību utt. 3) Jau 90.gadu sākumā latviešu inteliģence demonstratīvi novērsās
no krievu kultūras – zinātnes, mākslas. Tātad vitāli nesaprata/neorientējās
cilvēces māksliniecisko un zinātnisko sasniegumu hierarhijā; bija gatava
patiesas vērtības aizstāt ar surogātiem. 4) Jau 90.gadu sākumā latviešu inteliģences
vidējā un vecākā paaudze nespēja turpināt teicamās padomju izglītības
tradīcijas, pat apzināti atsakoties no šīm tradīcijām „Boloņas procesa” vārdā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru