Tauta nav muļķe. Tā ir socioloģiskā
aksioma. Vienīgi nav skaidrs, kādos dzīves aspektos tauta nav muļķe. Iespējams,
morāli tikumiskajā aspektā, taisnīguma un tiesiskuma aspektā, cilvēka cieņas
aspektā, labā un ļaunā identificēšanas aspektā, skaistā un neglītā saskatīšanas
aspektā, bērnu un ģimenes cieņas aspektā. Noteikti būs vēl citi aspekti. Taču
noteikti ir arī tas, ka zināmos aspektos tauta tomēr ir muļķe. Savādāk sakot,
tautas gudrība nespēj tautu pilnā mērā aizsargāt. Tauta nav muļķe, taču tas
nepasargā tautu no dažādām likstām. Piemēram, ebreju tauta ir ļoti gudra.
Ebreju tauta nav muļķe. Taču tas ebrejus nepasargāja no nacistiem. Ebreji
toreiz nebija muļķi, taču tas neveicināja reālu pretestību nacistiem. Latviešu
tauta nav muļķe, taču reāli sevi pēdējo reizi prata aizsargāt 1905.gadā. Pēc
tam nespēja aizsargāt. Arī tagad nespēj sevi aizsargāt. Turklāt nespēj sevi
aizsargāt nevis pret ārējiem spēkiem (tas attiecās uz ebrejiem un latviešu cīņu
pret vācbaltiem), bet pret savas tautas padibenēm un viņu atklāto ņirgāšanos
par savu tautu. Nav īsti skaidrs, kādi faktori nodrošina tautas pretestību pret
ārējo spēku un iekšējo spēku apdraudējumu. Iespējams, tāds faktors latviešiem
bija izglītība līdz 1905.gadam, spējot ģenētiski formēt tautas pašcieņu –
latviešu ļaužu masas ar augstu pašcieņu, bez kā nav iespējama pretestība
pazemojumiem, apspiestībai. Iespējams, latviešiem paraugs bija citas tautas ar
augstu pašcieņu. XVIII-XIX gadsimtā, kad intensīvi formējās jaunā latviešu
tauta (tās elite, inteliģence) Eiropas tautu pašcieņa bija tā laikmeta
neatņemama sastāvdaļa. Toreiz Eiropā veidojās nacionālās valstis. Tas bija
tautu ideālas pašcieņas laikmets. To nekādā gadījumā nevar teikt par XX
gadsimtu, kad Eiropā pašcieņas vietā stājās klanīšanās, iztapšana un masveidā sāka
klonēt pielīdējus un nacionālos nodevējus. Varbūt tāpēc pēc 1905.gada mums ir
tauta, kura nav muļķe, bet kura nespēj sevi aizsargāt no Lielās Bandas.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru