Identitātes
meklēšana ir zināma tautas kaislība. Tā, domājams, nav raksturīga visām tautām.
Mazām tautām varbūt arī nav visām vienādā mērā raksturīga. Tautas identitāti
meklē arī lielas tautas. Piemēram, krievi intensīvi to dara jau vairākus
gadsimtus. Padomju laikā nebija šī kaislība, ja neņem vērā ideoloģisko kņadu ap
jēdzienu „padomju cilvēks” un „padomju tauta”. Latviešu kaislība meklēt
identitāti inteliģences aprindās pēcpadomju laikā ir ļoti izteikta. Identitātes
tematikai tiek veltītas grāmatas, disertācijas. Galvenie identitātes meklētāji
ir sievietes. Par kaut kādiem zinātniskajiem panākumiem ir grūti runāt.
Galvenokārt tiek atkārtots latviešu pozitīvo īpašību uzkaitījums. Tādu īpašību
kolekcija tika izveidota jau pirmskara Latvijā pseidozinātniskos tekstos. Tagad
drīzāk nākas domāt par latviešu identitāti kā transcendentālu nacionālo
specifiku un latviešu savdabību uzskaitījumu kā cinisku imitāciju,
paštīksmināšanās metafizisko ekstāzi. Latviešu savdabību eksaltācija novērš
uzmanību no ikdienas problēmām. Īpaši morālajām problēmām – latviešu organisko
saistību ar noziegumu brīvību – nesodīto nemitīgo zagšanu un blēdībām. Obligāti
jārunā par latviešu intelektuālo aprobežotību – nespēju loģiski pievērsties
galvenajam, neprasmi pareizi lietot terminus un konceptus. Latviešu identitātes
savdabības eksaltācija drīzāk ir zināms simptoms, ka „mājās” kaut kas nav
kārtībā ar galvu un sirdi. Identitātes meklēšanas kaislība ir atrauta no ļoti nepatīkamās realitātes. Latviešu mentalitātei
milzīgu ļaunumu nodara liberālisma un postmodernisma duets. Taču par to inteliģence
neraksta.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru