v Rietumos kapitālisma komerciālais gars
sadzīvo ar morāli; pie mums – nesadzīvo pēcpadomju laikā; komerciālais gars
sagrauj visu – medicīnu, izglītību, zinātni, medijus; pat pret valsts varas
iestāžu funkcijām latviešu „politiķi” izturās kā pret pakalpojumu sniegšanu,
par naudu apkalpojot sabiedrību.
v Pakapojumu sabiedrības galvenais princips:
jo zemāks ir sabiedrības izglītotības līmenis, jo lielāka ir patērēšana;
mazizglītoti un aprobežoti indivīdi patērē vairāk nekā saprātīgi un izglītoti
indivīdi.
v Kapitālisma klasiskajā periodā valdošā
šķira buržuāzija realizēja apgaismības politiku – rūpējās par strādnieku
izglītību, vēlējās paaugstināt strādnieku intelektuālo, izglītības, garīgās
kultūras līmeni. Kapitālisma klasiskajā periodā valdīja tēze „Cilvēks – tas skan
lepni”. Kapitālisma neoliberālās demokrātijas periodā (mūsdienās) valdošais ekonomiskās
elites slānis vairs nepievēršās apgaismības politikai, bet gan ciniski izturās
pret proletariātu; slavenākais ir finansu elites cinisms, izplatīta ir banku
alkātība un antihumānisms; to visu veicina finansu elites degradācija.
Kapitālisma neoliberālās demokrātijas periodā valda tēze „Cilvēks – tas skan
garlaicīgi”. Lai novērstu garlaicību, cilvēki tiek aicināti doties uz veikaliem
– garlaicību pārvarēt ar „šopingu”. Vēl patērēšanas garu uzkurina ar
sabiedrības iebiedēšanu, speciāli izplatot iebiedējošu informāciju; jo medijos
vairāk slepkavību, jo cilvēki ātrāk bēg no „dzīves šausmām” uz veikaliem, lai
aizmirstu TV redzētās briesmas.
v Patērēšanas mānijai ir zināmi psiholoģiskie
nosacījumi. Rietumu cilvēki ciena progresu. Viņi visās jomās vēlas redzēt
attīstību, augšupeju. Tajā pašā laikā viņi nesaprot, ka ekonomiskā izaugsme ir
vienota ar patērēšanas izaugsmi, kas savukārt attiecīgi atsaucās uz sabiedrisko
apziņu; milzīgi līdzekļi tiek ieguldīti patērēšanas stimulēšanā, kas ir
objektīvi nepieciešams preču ražošanas pieauguma apstākļos; reklāmā iztērētās
summas faktiski ir sociāli nevērtīgi izlietotas summas, kuras varētu izlietot
nesalīdzināmi produktīvāk (zinātnei, izglītībai, veselības aizsardzībai,
pensijām).
v Patērēšanas sabiedrība Rietumu civilizācijā
attīstījās vienlaicīgi gan Rietumos, gan austrumos; PSRS 60.gados sākās „universālveikalu
laikmets”; patērēšana kļuva par dzīves galveno jēgu ļoti daudziem cilvēkiem.
v Patērēšanas sabiedrības pastāvēšana ir
permanentas krīzes liecība; katras krīzes pamatā ir garīgās kultūras krīze -
kaut kas nav kārtībā ar sociuma garīgo pasauli; ekonomiskā krīze ir tikai
aizberga redzamā daļa.
v Patērēšanas sabiedrībā kapitulē senas un
svētas nostādnes: patiesība un cilvēciskums, tiesības un saprāts; pārstāj
funkcionēt valsts institūti; „draudzes gani” degradējās līdz homoseksuālisma
atzīšanai.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru