Špengleram
bija sveša viena apziņas nianse. Viņa apziņā nebija doma par savu piederību
neattīstītai tautai ar aprobežotu prātu un ļoti nestabilu morāli, kas var
liecināt vienīgi par šīs tautas kultūras mežonīgo līmeni. Špenglers nepiederēja
tautai, kurai nav savas zinātnes, nav sava stingra morāles normu un vērtību
sistēma, un faktiski nav nekas savs nevienā garīgajā segmentā, par ko šo tautu
varētu cienīt uz cilvēces kopējā fona. Tādējādi Špenglera metodē trūkst
attieksmes pret kultūras mežonību. Nav atbildes uz jautājumu, kā izturēties
pret mežonīgu kultūru, kādas ir mežonīgas kultūras attiecības ar civilizāciju -
vai mežonīga kultūra arī pāriet civilizācijā tāpat kā civilizācijā pāriet
Rietumu augsti attīstītās kultūras. Loģika saka, ka tas nevar notikt. Civilizācijā
pāriet tikai augsti attīstītas kultūras, kuras ir izsmēlušas savu kreatīvo
potenciālu. Turpretī mežonīga kultūra pat vēl nav pa īstam sākusi realizēt savu
potenciālu un varbūt arī nekad nenonāks augsti attīstītas kultūras statusā.
Vārdu sakot, Špenglers neko nevar palīdzēt mežonīgas kultūras analītikā. Viņa
metode tam nav piemērota. Eksistē atpalikušas tautas ar neattīstītu kultūru.
Tās nav sasniegušas "kultūras " līmeni un visu laiku ir
atradušās "civilizācijas" līmeni. Špenglers nesniedz atbildi, ko
darīt ar tādām tautām un to kultūru. Kā zināms, atbildi sniedz kultūru
relatīvisma teorija. Tā pret visām kultūrām izturās līdzvērtīgi.
Teorētiski abstrakti tas ir pieņemami. Taču tas nav pieņemami
psiholoģiski reālajā dzīvē, kad ir iespējams salīdzināt tautas un to
kultūras, un šajā salīdzinājumā nav iespējams izvairīties no tādām gradācijām
kā "mežoņi", "augsti attīstīti", "normāli"
u.tml., nemaz nerunājot par pašapziņas drūmajām atziņām, ja tu piederi "mežoņiem".
Kultūru relatīvisma teorija nevar būt mierinājums tiem, kuri katru dienu tiekas
ar "savējo" mežonīgo stulbumu un zaglīgumu un tam visam līdzās vēro
"citu" augstu intelektu un morālo stabilitāti.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru