·
Kas
varētu būt intelektuālais liriķis, ar stingru prātu prātojot liriskas tēmas un
tādējādi vistiešāk paužot emocionālo attieksmi? Vieglāk pateikt, kas nevarētu
būt. Piemēram, nevarētu būt valstsvīrs, diplomāts. Iespējami citi darbības
veidi, kurus jāveic ar stingru prātu, bet bez savas emocionālās attieksmes.
·
Ko
var saukt par humāno mietpilsonību? Tātad kaut ko tādu, kurā apvienojas cilvēkmīlestība,
rūpes par cilvēka labklājību, cieņa pret cilvēku (humānisms) un
pašapmierinātība, šauri uzskati, liekulība (mietpilsonība). Pirmais, kas nāk
prātā, ir slavenais politkorektums. Tajā ietilpst gan humānisms, gan liekulība –
dubultie standarti, bez kuriem politkorektums praktiski neeksistē.
·
Vēstures
uztveres dialektika: kas ir svarīgāk – šodienas reālijas, kuras stimulē
atgriezties pagātnē jeb pagātnes mācība šodienai? It kā retorisks jautājums. It
kā pats par sevi būtu saprotams, ka svarīgākais ir pagātnes mācība šodienai.
Diemžēl tas nav retorisks jautājums. Šodienas dzīves tendences var aicināt
atgriezties pagātnē – praktiski tagadni iekārtojot atbilstoši pagātnes dzīves
modelim. Teiksim, demogrāfiskā ziņā, kad „baltie” dzemdēja bērnus un nedzīvoja
ar izmirstošas populācijas drausmīgo mentalitāti.
·
Daži
politekonomisti uzskata, ka valsts galvenais uzdevums ir nodrošināt garantētā
minimuma reputāciju. Pavalstniekiem ir jāzina, kas viņiem tiek garantēts
jebkurā situācijā. Teiksim, padomju valstī visi zināja šo minimumu, kurā
ietilpa bezmaksas izglītības garantēšana, bezmaksas medicīnas garantēšana,
darba garantēšana, mājokļa garantēšana.
·
Tauta
var būt varena vienīgi tad, ja tai ir laba inteliģence un tauta ciena savu
inteliģenci.
·
Zināšanas
ir galvenais ceļš uz personības brīvību. Sena atziņa.
·
Saka,
ka cilvēka esamībā visu izšķir divas pretrunīgas, viena otru slāpējošas cilvēka
īpašības: 1) egocentrisms (iedoma, ka ir dzīvo radību augstākais sasniegums un
dabas karalis); 2) pasaules izpratnes ierobežotība (nespēja atbildēt uz
jautājumiem par pasaules izcelsmi un savu izcelsmi).
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru