Lai cilvēks būtu cilvēks, bet nevis himēra, monstrs,
cilvēkam nākas nepārtraukti noslogot savu
apziņu; apziņai nākas nepārtraukti strādāt, nepārtraukti nākas izvēlēties
noteiktu slodzi apziņai. Tā uzskata speciālisti, filosofi, cilvēki ar augsti
attīstītu pašanalīzi, secinot par slodzes vitālo lomu viņu garīgajā veselībā.
Slodzes veids var būt tieksme dzīves raibajā un haotiskajā materiālā atlasīt
galveno, svarīgāko, vajadzīgāko, nozīmīgāko. Tāda veida slodze dzīves materiālu
cilvēka apziņā sakārto pozitīvā un konstruktīvā mentālajā hierarhijā, cilvēkam
būtiski palīdzot eksistēt dzīves īstenībā. Dzīves materiāla sakārtošana un
mentālās hierarhijas veidošana cilvēkā notiek izglītības ieguves laikā, tādos
procesos kā domāšana, analīze, lasīšana, pasākumu apmeklēšana. Tas viss palīdz
cilvēkam atmest nerelevanto, palīdz uztvert tendences un palīdz secināt
likumsakarības. Cilvēka apziņa ir noslogota un saglabā noteiktu „formu”, kā
saka sportisti. Taču cilvēka mentālā līmeņa
saglabāšanu vai nesaglabāšanu var ietekmēt valdošā ideoloģija. Padomju
ideoloģija, piemēram, nepārtraukti aicināja cilvēkus būt garīgi aktīviem,
domājošiem, radošiem. Padomju ideoloģija aicināja uz dzīvi lūkoties ar saprāta
acīm, censties dzīvē saskatīt vērtīgāko, paliekošāko, noderīgāko. Padomju
ideoloģijai bija sava vērtību sistēma, savi uzskati par pasauli, sabiedrību,
cilvēku. Centrā bija materiālistiskais pasaules uzskats un marksistiskā
orientācija. Bet tas neizslēdza tik tikko minēto padomju ideoloģijas pozitīvo
pieeju cilvēka mentālā līmeņa attīstībai. Padomju ideoloģija rūpējās par
cilvēka mentālā līmeņa stāvokli. Padomju ideoloģijai nebija pieņemams pasīvs,
apātisks, vienaldzīgs cilvēka apziņas stāvoklis. Par cilvēka mentālā līmeņa
stāvokli interesējas arī neoliberālisma un postmodernisma ideoloģija. Tai ir
noteikts priekšstats, kādam ir jābūt cilvēka apziņas stāvoklim. Tas ir pretējs
padomju ideoloģijas pieejai cilvēka apziņai. Saprotams, neoliberālisma un
postmodernisma ideoloģija tieši un atklāti neaicina cilvēkus pārstāt noslogot
apziņu. Tik zemā līmenī vēl nav nolaidusies neoliberālisma un postmodernisma
ideoloģija. Tā rīkojas viltīgi: sludina ideoloģijas atmiršanu un nevajadzību.
Dažas postpadomju zemes to ir ļoti neapdomīgi ņēmušas vērā un pat konstitūcijā
pasludinājušas valsts atsacīšanos no ideoloģijas. Neoliberālisma un
postmodernisma ideoloģija Rietumu civilizācijā līdz XXI gs. sākumam ir panākusi
ļoti daudz cilvēka apziņas transformēšanā; praktiski, iemidzināšanā,
dezaktivizēšanā, degradācijā, deģenerācijā. Neoliberālisma un postmodernisma
ideoloģijas galvenie mehānismi ir tādi dekonstruktīvi, graujoši koncepti kā
viedokļu plurālisms, vērtību relatīvisms, patiesības neesamība. Praktiski šie
graujošie koncepti panāk kardināli pretēju viedokļu izplatību publiskajā telpā,
likvidē kognitīvās paradigmas, īstenības sistēmisku, hierarhiju un tā vietā
ievieš un nostiprina haosu. Tā rezultātā cilvēks nogurst veidot savā apziņā
vērtību vertikāli, hierarhiju, fiksēt galveno, svarīgāko, vajadzīgāko. Cilvēks
sāk pakļauties fragmentārisma haosam, bet galvenais – zaudē apziņas mentālo
aktivitāti un pārstāj noslogot apziņu. Tas noved pie sociuma šizofrenizācijas,
debilizācijas. Pazemināts mentālais līmenis tiek konstatēts politiskajā elitē,
inteliģencē, kura projecē savas pazeminātās apziņas stāvokli uz tautas masām,
kuras arī, atklāti sakot, sāk jukt prātā. Sociumā sāk izpausties idiotiski
risinājumi; sociuma darbība, uzvedība, komunikācija zaudē stabilitāti,
konstruktivitāti, jēgu vispār. Ja cilvēku apziņas līmenis ir pazeminājies līdz
kritiskai robežai, tad sociālajās norisēs uzpeld monstri, šarlatāni,
postcilvēki, idioti, himēras. Cilvēku apziņa (gars) ir aizmigusi letarģiskā
miegā, bet dvēsele vēl ir nomodā un prasa izklaidi, baudas, intrigas, seklas un
perversas izpriecas. Sociumā nostiprinās vienaldzība pret dzīves augstām
idejām, dzīves jēgu, dzīves vērtībām. Sastopama ideālu un vērtību izsmiešana,
ņirgāšanās par patiesības nepieciešamību. Ekonomikas modelī sāk dominēt
spekulāciju stimulēšana, cilvēkos izpaužas psiholoģiskā un fiziskā patoloģija.
Sāk figurēt tāds šausmīgs „koncepts” kā starpdzimumu cilvēks, par ko pirmo
reizi cilvēci iepriecināja eiropieši 2017.gadā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru