Cilvēka un apkārtējās pasaules
attiecībās būtisks jautājums ir cilvēka eksistenciāli nepieciešamās vajadzības
un cilvēka eksistenciāli liekās vajadzības. Eksistenciāli liekās vajadzības ir
vajadzības, kuru izcelsmē ir alkātība, godkārība, mantkārība. Tās ir
vajadzības, bez kurām cilvēks var eksistenciāli iztikt. Cilvēka eksistenciāli
liekās vajadzības stimulē tāds fenomens kā nauda. Pret naudu var izturēties kā
pret narkotikām, alkoholu, kofeīnu un citām vielām, kuru lietošana kļūst vitāla
nepieciešamība, jo ir iestājusies totāla atkarība no šīm vielām. Tas pilnā mērā
attiecas uz naudu. Saskarsme ar naudu visbiežāk noslēdzas ar maniakālu velmi
iegūt pēc iespējas vairāk naudas, kad nepastāv nekāda robeža iekārotās naudas
apjomam. Pret naudu kā cilvēku nelaimi gudras personības izturas jau sen. Jau
sen naudu uzskata par cilvēku paverdzinātāju. Tas cilvēcē ir masveida ieskats.
Naudas reputācija ir negatīva. Nauda var paverdzināt ne tikai atsevišķus
indivīdus, bet arī tautas, valstis. T.s. nacionālais kopprodukts un nemitīgā
tieksme to palielināt reāli ir valsts dzīšanās pēc naudas. Reitingi šajā ziņā
ir valstu sacensība naudas jomā. Naudas potenciālo lomu izmanto ideoloģijā.
Tas, ko dēvē par materiālo ieinteresētību, faktiski ir naudas ieguves mērķa
maskēšana, lietojot eifēmismu. Ideologi labi zina cilvēcē sastopamo negatīvo
attieksmi pret naudu. Tāpēc ideoloģijā izmanto maskējošu terminoloģiju. Nauda
ir cilvēku atsvešinātības avots un spēks. Nauda sēj naidu starp cilvēkiem.
Nauda cilvēku atsvešina no citiem cilvēkiem. Pat no ģimenes locekļiem - brāļiem
un māsām, vecākiem. Plaši ir sastopama atsvešinātība dažādos kolektīvos. Nauda
ir sociālās atsvešinātības avots un spēks. Nauda cilvēkam paver iespēju izdarīt
to, ko viņš nevar izdarīt, balstoties uz savām cilvēciskajām iespējām – fiziskajām,
intelektuālajām, garīgajām. Teiksim, oligarhs nevar kā cilvēks fiziski pakļaut
tautu. Taču viņš to var izdarīt ar naudu, uzpērkot tos spēkus, kuri var pakļaut
tautu. Oligarhs var uzpirkt parlamentu, kas pieņem tautai naidīgus likumus.
Oligarhs var uzpirkt valdību, kura realizē parlamentā pieņemtos likumus. Nauda
var būt sava veida instruments cilvēku vērtējošā pārbaudē. Proti, ar naudas
palīdzību var konstatēt, vai cilvēks ir matkārīgs, alkātīgs, vai viņš ir
spējīgs piesavināties citu naudu utt. Ar naudas palīdzību var noskaidrot, cik
lielā mērā cilvēks ir spējīgs saprātīgi izlietot viņam uzticēto naudu, vai viņš
viņam uzticēto naudu tūlīt nepārvērtīs cilvēka eksistenciāli lieko vajadzību
apmierināšanai jeb naudu izmantos cilvēku eksistenciāli nepieciešamo vajadzību
nodrošināšanai.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru