Mūsu analītiskā darbība tāpat kā cita veida darbība ir pamatīgi
ierobežota. Varam pievērsties tikai ierobežota skaita problēmu, jautājumu,
ideju risinājumam. Ja pievēršamies, teiksim, nākotnes cilvēka jeb postcilvēka
analītikai, tad tas nenozīmē, ka nepastāv radniecīga problemātika citās jomās
un dotais analīzes priekšmets neietilpst noteiktā kontekstā. Mūsu analītiskās
refleksijas nespēj aptvert visu kultūru un kultūras virzības visas tendences,
izpausmes, prognozes, perspektīvas. Cilvēks ir tā intelektuāli ieprogrammēts,
ka izziņas, teoretizēšanas, filosofēšanas saturu limitē bioloģiskā daba – prāta
spējas. Un prāta spējas nespēj vienlaicīgi aptvert daudz vai „visu”. Prāta spējās
ietilpst attiecīgā materiāla ģeneralizācija, taču arī tā ir ierobežota – agri vai
vēlu noslēdzas ar intuitīvām nojautām, bet nevis konkrētiem analītiskajiem
secinājumiem. Mēs ļoti labi apzināmies holisma klātbūtni; proti, to, ka
secinājumus par parādībām var izdarīt tikai kā par vienotiem veselumiem un saistībā
ar visu kontekstu, bet nevis analizējot tikai atsevišķas sastāvdaļas. Mēs to
apzināmies, taču praktiski to nespējam realizēt. Nākotnes cilvēka jeb
postcilvēka ģenēze visplašākajā skatījumā ir jāsaista ar cilvēces garīgās vēstures
trim posmiem: 1) mitoloģisko, 2) logocentrisko un 3) iracionāli plurālistisko.
Pirmajā, mitoloģiskajā, posmā valdīja cilvēka ticība pārdabiskajam un cilvēka
ticība pasaulei, kurā viss ir pareizi, patiesi saskaņā ar dievu gribu. Otrajā,
logocentriskajā, posmā cilvēks visu laiku tikās ar nemitīgu cīņu starp pareizo
un nepareizo, patieso un nepatieso. Valda prasība cilvēkam kalpot tikai
pareizajam, patiesajam, kas tiek iegūts, noliedzot nepareizo, nepatieso. Valda
racionālisms un īstenības reāla struktūra precīzi definētu terminu, jēdzienu,
kategoriju, slēdzienu, principu, pierādījumu, teoriju, metožu, likumu formā. Trešais,
iracionāli plurālistiskais, posms ir 21.gs. nākotnes cilvēka jeb postcilvēka
posms. Tajā valda uzskats, ka pasaule ir situatīvu nejaušību pasaule, kurā
pareizo un nepareizo, patieso un nepatieso nosaka katrs pats saskaņā ar savu
vajadzību un subjektīvajām interesēm. Trešajā posmā izzūd racionālisms,
loģiskums, patiesība, pareizība kā cilvēka eksistenciālās ideoloģijas pamats.
Logocentrimu degradē neoliberālisms, plurālisma fetišizēšana, politkorektums, „uzskatu
brīvība” u.tml. 21.gs. nākotnes cilvēka jeb postcilvēka apziņas tips pilnā mērā
ir adekvāts trešā, iracionāli plurālistiskā, posma garam cilvēces esamībā.
Faktiski vairs nevar būt runa par cilvēces esamību, bet gan nākas samierināties
ar cilvēces esamības transformāciju postcilvēces esamībā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru